Home

Touringziekte (2): Rozemarijnstraat

18 oktober 2011

Een tweevaksweg staduitwaarts zonder fietspad.
Aan beide zijden parkeerplaatsen.
Stadinwaarts fietsverbod.
Geen vrije busbaan of aparte tramstrook.
Dat bestaat niet in Gent?

14okt11, 16u35, Rozemarijnstraat

De Rozemarijnstraat is nog zo’n relict uit de tijd toen mensen hun kinderen met de auto doorheen het stadscentrum naar school reden, en vervolgens hun weg naar hun werk vervolgden.
De liberale schepen Van Rouveroi stak eind 20e eeuw zijn nek uit, en hertekende de Gentse mobiliteit.
De Gentse middenstand is hem – met véél vertraging- zeer dankbaar.
De inrichting van de Rozemarijnstraat is anno 2011 hopeloos achterhaald.

14okt11, 16u35, Rozemarijnstraat

Fietsers die stadinwaarts willen moeten omrijden, of te voet verder.
Dat is aanbevolen, want zo’n tweevaksweg nodigt uit tot autoracegedrag.
Toen ik er passeerde zag ik beide fenomenen: fietsers die afstappen en het stuk te voet afleggen, en autoracegedrag.

14okt11, 16u37, Rozemarijnstraat

Eén autorijstrook, en aan beide zijden een fietspad is toch de logica zelve in een “fietsstad”?
DE heraanleg van de PAGAas en de Rozemarijnbrug is het ideale moment om deze straat te genezen van de Touringziekte.

5 Responses to “Touringziekte (2): Rozemarijnstraat”

  1. Frans Says:

    Toen voor auto’s het eenrichtingsverkeer werd ingevoerd in de van oudsher drukke Bernard Spaelaan, veranderde de rustige Rozemarijnstraat in één klap in de huidige “evacuatieroute” uit het centrum. Zo’n bestemmingswijziging was ingrijpend voor de betrokken bewoners, en het is een schande dat hun Kadastraal Inkomen niet is aangepast (de perequatie van het K.I. wordt al 40 jaar niet meer toegepast).
    Fietsers uit de Rozemarijnstraat die de ring naar links willen nemen (Martelaarslaan), kunnen niet eens op het fietspad (wegens hoge boordsteen). Maar dat zullen er niet veel zijn, omdat de Bernard Spaelaan voor hen korter is in die richting.
    De Rozemarijnstraat herleiden tot één rijstrook zou wel eens een flessenhals kunnen veroorzaken, met verstrekkende gevolgen voor de doorstroming op de gelijknamige brug.

    • Hilde Says:

      Ik maakte altijd al liever een omweg voor de Rozemarijnstraat, dan dat ik de kortere weg door de Bernard Spaelaan nam. De Rozemarijnstraat heeft immers geen tramsporen!
      Het is nu al een hele tijd geleden dat ik daar nog frequent fietste, maar ik herinner me toch dat de Bernard Spaelaan vroeger ook nog kasseien had (tenzij Alzheimer me parten speelt).
      Twee redenen dus om voor de Rozemarijnstraat te kiezen.

      Maar al bij al is het wel wat belachelijk dat fietsers er niet in twee richtingen mogen rijden, de straat is breed genoeg.
      Concreet voorbeeld: mijn oogarts woont in de Rozemarijnstraat. Ik rij er naartoe via de Verloren Kost en Coupure. Dan wil ik terug naar huis…. Helaas: ik moet helemaal om rijden. Of te voet richting Coupure.
      Maar aangezien ik niet zo vaak naar de oogarts ga, is de kans groot dat ik vergeet dat dit geen tweerichtingstraat voor fietsers is (immers, de brede straat laat niet uitschijnen dat je hier maar in één richting mag rijden), en met de beste bedoelingen rij ik met de fiets richting Coupure. Je zal maar net op dat moment vriend agent tegen het vege fietslijf lopen!

      • Renaat Says:

        Tramsporen zijn en blijven onaangenaam. Toch zouden veel fietsers zichzelf en groot plezier doen door bredere banden op hun fiets te laten monteren, banden die zo breed zijn dat men niet in een tramspoor kan blijven steken. (Wat natuurlijk niet betekend dat men niet over natte tramsporen kan uitglijden.)

        Goede brede banden zijn veiliger (voor zo’n situaties), bieden een pak meer comfort (onderhoudsvrije en goedkope vering) en de extra rolweerstand is in de meeste gevallen voor dagdagelijks gebruik verwaarloosbaar. De fiets dient natuurlijk wel de mogelijkheid te bieden om brede banden te plaatsen, en dat is spijtig genoeg niet altijd het geval.

  2. ciesvandekwis Says:

    Deze morgen heeft met het kruispunt met de brug,en dus ook het fietspad volledig afgezet. Er blijft een doorgangetje van nauwelijks een meter over voor fietsers + voetgangers. Met tweeën kruisen lukt nauwelijks.
    Men kan zich de file voorstellen. Er is volgens mij meer dan plaats genoeg om de hekkens een metertje achteruit te verplaatsen, maar ik vermoed dat aannemer Aclagro maar zelden met de fiets rijdt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: