Home

Onheilsblauw

21 oktober 2011

Vier blauwe driehoeken in een rechthoekvorm op asfalt gespoten.
Zo markeert de politie na een ongeval de contouren van een auto.
Van zodra iets verder de blauwe verf gebogen lijnen volgt is er een voetganger, fietser, motorijder of bromfietser bij het ongeval betrokken.
Je ziet het blauw vaak nog weken nazinderen.

20okt11, 16u02, Vlaamsekaai

Ze stak zeer voorzichtig over. Misschien kent ze de taal van onheilsblauw.

20okt11, 16u06, Vlaamsekaai


Hier gebeurde vorige week vrijdag een ongeval.
De fietster stak over op het zebrapad.
De eerste auto stopte.
De auto op het tweede rijvak niet.
“Een klassieker”.

Verder weet ik er niks over.
Ik hoop dat slachtoffer en chauffeur “ok” zijn, al doen de remsporen en afstand van de gebogen lijnen tot het zebrapad weinig goeds vermoeden.
De kleine ring R40 bewees nog eens wat voor een stadsmuur hij is.

De “viswijk” naast de Vlaamsekaai is zo’n typisch dichtbevolkte wijk vol studenten, bejaarden en jonge gezinnen.
Deze wijk draagt vooral nadelen van zijn ligging naast de ring.
Beleidsmakers vinden dat vaak een evidentie.
Het verkeer moet toch langs ergens passeren?
Met “het verkeer” bedoelt” men “het autoverkeer”.
Dit meisje op weg naar de kruidenier in de Forelstraat is ook verkeer.
In de logica van wegbeheerders neemt ze “de foute weg”.

20okt11, 16u06, Vlaamsekaai

20okt11, 16u06, Vlaamsekaai

6 Responses to “Onheilsblauw”


  1. Dat is wat men een ‘overtreding van de eerste graad’ noemt. Het gebeurt te veel. Nogal wat autobestuurders reageren te weinig op wat rondom hen gebeurd. Daarom dat ik meestal met angstzweet achter het stuur zit. Ik rij niet graag met de auto. Het is een verantwoordelijkheid en het gaat te rap verkeerd. Wat niet wegneemt dat ik als fietsers of voetganger geen verantwoordelijkheid heb.
    Een mogelijke oplossing voor de Vlaamsekaai: het fietspad aan de kant van het water laten verdwijnen waardoor auto’s dichter bij het water rijden en het fietspad aan de kant van de huizen breder maken en die door fietsers/bromfietsers in beide richting laten gebruiken. Zo moeten fietsers niet meer die ring oversteken. Zo hebben ze het toch in Brugge opgelost langs de Sint-Pieterskaai. Het veiligheidsgevoel voor de fietser/bromfietser is groter en het aantal ongevallen ligt er (naar mijn weten) heel laag.

    • DriesO Says:

      Waar zie jij een overtreding van de eerste graad???

      • DriesO Says:

        Ah, toch een overtreding van eerste graad op de foto: oprijden van een oversteekplaats voor voetgangers wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat de bestuurder waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen

        Geen voorrang geven bij een maneuver zoals het oversteken van de weg is van de tweede graad.

        inhalen aan een zebrapad als een andere bestuurder stopt is van de derde graad.

        Wellicht bedoelde je die laatste?

  2. Frans Says:

    Fietsen op een zebrapad is niet verboden. In deze omstandigheden ligt het toch wel voor de hand om af te stappen en als voetganger over te steken, met de fiets als dekschild. Dan ben je voorrangsgerechtigd. Op vele plekken waar je als fietser geen voorrang hebt, is dat ook de snelste en veiligste methode om over te steken, bijvoorbeeld van de Recollettenlei naar de Ajuinlei.

  3. Eric Ryckaert Says:

    50m verderop is wel een rood licht. Daar kan ze wel veilig oversteken. Ik doe dat daar zelf regelmatig met de fiets en dan ben je veilig op die oversteekplaats. Wat zij doet is levensgevaarlijk.

    • Renaat Says:

      Excuseer, maar ik zie toch wel degelijk een zebrapad op de foto. Als het gebruik van dat zebrapad (zonder verkeerslichten) zo gevaarlijk is (want ook te voet zou dat zo te zien een hachelijke onderneming zijn), wat doet dat zebrapad daar dan?
      Op een zebrapad moet je altijd veilig kunnen oversteken!

      En waarom zijn het weer de voetgangers of fietsers die meer afstand moeten afleggen vanwege de overmacht van de auto?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: