Home

Ratrace

25 oktober 2011

Onze tafel en bed staan in een racestraat.
Officieel is het er zone 30.
In de praktijk helaas zone ik doe mijn goesting.
Vooral ’s avonds en in het weekend maken velen het te bont.
De BMW moet uitgelaten, als was het een rashond.
Donderdag plaatste de schrijnwerker akoustisch glas in ons keukenraam.
Na jaren twijfelen bleek ik bereid te betalen voor de lawaaioverlast van anderen.
Maar het werkt: ik hoor de racers niet meer.
De lage frequenties zijn grotendeels geknipt.

Op werkdagen is het in de spits het andere uiterste.
File alom.
Toen ik deze morgen voor de verandering de 6 na 8 in Dampoortstation wou nemen bleek nogmaals dat de Dendermondsesteenweg een verlaten weg was, terwijl àl het autoverkeer zich via de Toekomststraat en Jan Delvinlaan richting ring wilde wurmen.
Bij toutatis, rare mensen die Belgen!
Het jammere is dat de lange file die onze straat vult ook de fietsas van Sint-Amandsberg naar het Centrum afblokt.
Ze blokken niet enkel de fietsstroom vanuit Toekomststraat af, maar ook het fietsverkeer uit de Aannemersstraat, de Wolterslaan en de poging tot fietsas tussen Denderlaan en Bijgaardepark.
En het fenomeen van het tegen de richting racen wordt weer dagelijkse kost.
Zelfs schoolbussen willen sneller naar links dan de file hen toelaat.
Het is bang afwachten op een fietser die deze vorm van “voorrang van rechts” niet verwacht had.

07okt11, 07u52, Toekomststraat

Wanneer komt er hier een èchte fietsas?
Het stukje Forelstraat tussen Toekomststraat en ring is de middelsste van drie viaducten tussen Sint-Amandsberg en Gent, en verdient daarom een exclusieve fietsas te worden.

10 Responses to “Ratrace”

  1. Jonathan Says:

    Op die bus zitten de chauffeurs van morgen. Als de buschauffeur hen niet voortoont hoe ze file kunnen ontwijken, hoe zullen ze het dan ooit leren? Dat er dan wel eens een wet (maar hopelijk geen andere weggebruiker) moet sneuvelen is bijzaak.

  2. Erik Daems Says:

    Het blijft toch overal wachten op fietsassen (door woonstraten) die eens geoptimaliseerd werden voor fietsers, en niet altijd voor doorgaand autoverkeer. Het schilderen van fietssuggestiestroken of te smalle fietspaden is een pleister op een houten been. Het kan ook anders: http://hembrow.blogspot.com/2011/10/transformation-of-city-centre-street.html

  3. Frans Says:

    Dit verhaal bevestigt wat een politierechter onlangs vaststelde in de St-Amandsstraat: een straat die niet is ingericht om traag te rijden is geen zone-30, zoals een autoweg niet ontworpen is om 20 te rijden. Bovendien is de Toekomststraat kaarsrecht zoals vele andere virtuele zones 30 (Coupure, Henri Dunantlaan, Clementinalaan, …)

  4. JanG Says:

    Zou al ooit uitgezocht zijn waarom al jaren automobilisten er de voorkeur aan geven om aan te schuiven in de Toekomststraat in plaats van aan de Dampoort vlot(ter) door te rijden ? Zou “het probleem Dampoort” voor iedereen zo afschrikwekkend zijn ?
    Eigenlijk zou op de fietsassen het autoverkeer zoveel mogelijk geweerd moeten worden.

  5. Hub Says:

    wat leren wij hieruit ?( ik in elk geval)
    Iedereen vermijd de Dampoort
    Het S.T.O.P principe is theorie
    Pakkans bij overtreding in Gent 0,0000005 %
    Fietsas komende van/naar St Amandsberg is waardeloos
    Leefbaarheid in de wijken rond de Dampoort gaat achteruit

  6. alle dagen Says:

    U betaalt voor de overlast die door anderen veroorzaakt is. Maar ook omdat het stadsbestuur in deze zaak onwil en onkunde toont. Onlangs een vergadering met dienst mobiliteit en een kabinetsmedewerker van De Regge waaruit hun standpunt – met enig leedvermaak- duidelijk bleek: eigen schuld, dikke bult: je moet maar niet in Gent wonen. Hun oplossing? We zullen zone 30 op het wegdek schilderen. Zolang deze mentaliteit niet verandert – de onwil om structurele maatregelen te nemen – blijft de Gentse banlieue overgeleverd aan milieuverontreiniging.

  7. Renaat Says:

    Even een zijspoortje (als het mij is toegestaan).

    Vlaanderen organiseert een verkiezing van fietsstad 2012:
    http://www.verkeerskunde.be/nl/mobiliteit-verkeersveiligheid/verkiezing-fietsgemeente-fietsstad-2012/categorie%C3%ABn

    Een van de drie categorieën zijn steden met meer dan 50000 inwoners, dat zijn er maar een stuk of 14 (als ik mij niet vergis). Ik ben heel nieuwsgierig welke stad er zal winnen, maar ik betwijfel dat de fietsende inwoners van de grootste Vlaamse steden vinden dat hun stad zo’n titel verdient. De Gentenaren volgens mij in ieder geval niet. Als fietsende Antwerpenaar vind ik dat ook Antwerpen zo’n titel echt niet verdient (al denken sommige politici daar waarschijnlijk anders over) en het zou me verbazen als men in Leuven de mening is toegestaan dat hun stad zo’n titel verdient.

  8. DriesO Says:

    Uit een vraag in de gemeenteraad:

    Mevrouw Martine De Regge, schepen van Openbare Werken en Mobiliteit
    Er werden in het verleden twee zaken naar voor gebracht:

    Een wijziging van de voorrangssituatie, waarbij fietsers komende uit de Denderlaan of fietspad Malmarpark voorrang moeten geven aan de Forelstraat. Dit is ondertussen gerealiseerd.

    In tweede instantie was er de afspraak dat er een rood vierkant ging worden aangebracht op het kruispunt om zo de conflictzone te accentueren. Ondertussen is er een aannemer voor deze rode coating en zal dit worden gerealiseerd. Wellicht zal dit kunnen gebeuren in de periode na de Gentse Feesten.

    Ook de markeringen aan dit kruispunt zal worden opgefrist.

    http://www.gent.be/eCache/THE/34/409.cmVjPTE3OTA3NA.html

    • DriesO Says:

      “In de Forelstraat is aan het kruispunt met de Denderlaan een brede suggestiestrook geschilderd die er de kruising met het fietspad moet aangeven.”

      http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121108_00362682

    • DriesO Says:

      Het is wel opmerkelijk dat, om de veiligheid van fietsers op de as Denderlaan-Bijgaardepark te verbeteren, hen de voorrang (van rechts) ontnomen wordt.

      Daaruit kun je alleen maar afleiden dat fietsers veilige bestuurders zijn, aan wie je de verantwoordelijkheid kunt toevertrouwen om zelf te oordelen of ze veilig kunnen oversteken tussen het voortrazende verkeer.

      Met andere woorden: als fietsers moeten vertrouwen of andere bestuurders al dan niet voorrang van rechts geven, komt het niet goed…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: