Twijfel

Mijn handen jeukten al om te applaudiseren voor dit project, maar ik twijfel.

14nov11, 15u39, Corneel Heymanslaan
De Corneel Heymanslaan leidt -via het applauspad van gisteren- naar de nieuwe voetbaltempel.
De herinrichting is onderdeel van een masterplan om het verkeer rondom het UZ te stroomlijnen.
Op het eerste zicht lijkt het een fietsvriendelijk project.
Mooi gescheiden fietspaden.
Op de rotonde stadinwaarts een betonnen vangrail.
16sep11, 08u37, Corneel Heymanslaan
Maar dan een eerste “detail”: ook al was er plaats voor, het fietspad werd niet achter de bushalte gebracht.
14nov11, 15u38, Corneel Heymanslaan
Veel belangrijker: hopelijk krijgt de oversteekplaats (in realiteit de overgang van tweerichtingsfietspad naar éénrichting) degelijke accentverlichting.
En hopelijk wordt het brede kruispunt met de Ottergemsesteenweg ingesnoerd, met een fietstoegang stadinwaarts.

Ik schrok vooral van de nieuwe toegang, de reden van de rotonde: drie ingaande en drie uitgaande autorijstroken, degelijke voetpaden, maar geen in- of uitgaand fietspad.

14nov11, 15u40, Corneel Heymanslaan
Toont het project hier zijn hoofddoel: autodoorstroming?

14nov11, 16u00, UZ-inwaarts

14nov11, 15u59, UZ-uitwaarts
Misschien is er een fietsvriendelijke reden voor deze keuze.
Misschien ook niet.
Wie kent een reden voor de keuze?
Nu, alles is beter dan de huidige inrit/uitrit (foto’s ) iets verderop naar de E17.
Toen ik er maandag passeerde stond er -alweer- een fietser te bekomen van de doodssprong:
14nov11, 15u33, Corneel Heymanslaan
Ik ben een groot voorstander van tweerichtingsfietspaden, maar niet op deze verwaarloosde manier.
14nov11, 15u34, Corneel Heymanslaan

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Twijfel”

  1. In deze mooie folder http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/c6df008046b57886a897bf48019d35e5/bUZz_brochure_LR.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=c6df008046b57886a897bf48019d35e5 sstaat op pag. 4 “Verhoogde fietspaden, verhard met roodkleurig asfalt,scheiden fietsers van het autoverkeer.”
    Maar als je op de site van UZ zelf kijkt bij bereikbaarheid, staat er helemaal niks voor fietsers: http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/nl/web2/bereikbaarheid
    Shame on you UZ / UGent.
    Nochtans, hier is er wel geld voor: http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/nl/web2/bereikbaarheid/grondplan+campus

  2. Fietsbult schreef:
    “Ik schrok vooral van de nieuwe toegang, de reden van de rotonde: drie ingaande en drie uitgaande autorijstroken, degelijke voetpaden, maar geen in- of uitgaand fietspad”

    Op zich geen slechte keuze: er zal immers 100 meter voor de rotonde terug een aparte fietstoegang komen, zoals die voor de werken ook al bestond (aan de gele poort die op dit moment helaas nog afgesloten is).
    De reden dat er geen fiets-in- en uitgang is ontworpen aan de rotonde zelf, is wellicht dat er dan geen fietspad-oversteek moet komen om de Heymanslaan over te steken (aan een rotonde is dat niet ongevaarlijk, of de fietsers voorrang hebben of niet).

    Tot zover de theorie…
    In de praktijk denk ik echter dat die auto-uitgang wel gebruikt zal worden door fietsende studenten, vooral omdat ze anders moeilijk uit de fietsenstalling van Blok A geraken. Eigenlijk ligt die fietsenstalling nu verkeerd…

    Op dit moment is het ook toegelaten voor fietsers om de auto-in en -uitgang te gebruiken – als ze op de rijbaan rijden tenminste en niet op het trottoir, en als ze op de Heymanslaan op het fietspad aan de rechterkant rijden.

    1. O ja,
      bij “fietsvriendelijk project” staat er: “Op de rotonde stadinwaarts een betonnen vangrail.”

      De reden dat die betonnen vangrail precies dààr staat, is niet om auto’s te verhinderen op het fietspad te rijden, maar wel om het fietsers onmogelijk te maken de auto-ingang te gebruiken.
      Cynisch, maar oals hierboven uitgelegd heb ik hier in dit geval geen probleem mee (het is trouwens geen omweg voor fietsers).

      Maar inderdaad, het hoofddoel van deze werken was de auto-ontsluiting van het UZ.

  3. Mijn bericht over de verwarrende voorrangsregeling bij foto 4 is blijkbaar verkeerd gereden op de digitale snelweg.

    Ik zal het niet helemaal herhalen, maar wel de conclusie:

    Melden werkt 🙂

    Ik kreeg antwoord dat de signalisatie bij de eerste kruising op de foto zal aangepast worden zodat auto’s duidelijk zullen zien dat fietsers voorrang hebben op het doorgaande fietspad van de Heymanslaan.

    (Op dit moment lijkt het door het kleine verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) richting fietsers en de driehoeken op het fietspad alsof de auto’s voorrang hebben)

    Het bord B1 stond daarentegen links van het fietspad (en blijft daar dus staan)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s