Plooipaal

Aannemers zijn creatief.
Dat siert hen.
Soms.

Ik vroeg me af hoe en waarom dit paaltje plat ging:

10nov11, 09u34, Sint-Denijslaan
Kwam dit door die vorkheftruck die heen en weerde langs de werf?
Ik vermoed het, no more.
Ze hebben er iets op gevonden.
De lage vorkheftruk werd vervangen door een hoger model.
22nov11, 08u53, Sint-Denijslaan

22nov11, 08u54, Sint-Denijslaan

22nov11, 08u54, Sint-Denijslaan
Een plooipaal.
Creatief met paal.
Ik heb eigenlijk geen zin om dit te veroordelen.
Zolang ze dit héél traag doen, en met voldoende begeleiding, kan dit flink wat overlast voor de woonstraten vermijden.
Ik heb het wèl lastig met de tractors die via de Sint-Denijslaan, Ganzendries en Reigerstraat leeg naar de Voskenslaan rijden om daar hun lading op te halen.
Die tractors hebben niks te zoeken op die fietsroute.
Ok, het is via de Sterre wat om, maar dat is de rangorde van wegen.
Kwatongen beweren dat men tractors inzet omdat zij geen tachograaf hebben.
Geen idee of dat klopt.
Hun draaicirkel is korter dan die van trucks met opleggers, en dat is positief in deze fragiele fietsomgeving.

Men kan maar beter de aannemer nu al leren dat enkel de meest veilige weg telt, niet de kortste weg.
Hier dwarsen fietsers en zwaar verkeer elkaar nog jààren.
Elk nutteloos werftransport op de fietsas Sint-Denijslaan en de woonstraten ernaast is er één teveel.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Plooipaal”

  1. Ik vermoed mogelijk nog een andere reden voor de tractors. Bij de heraanleg van de Voskenslaan heeft men de rijstrook richting station te smal gemaakt voor vrachtwagens/tractors. Bijgevolg zie je deze vaak rijden met rechterwiel op het wegdek en linkerwiel op de tram/busbaan. Dat lukt niet overal evengoed (aan de bushokjes en oversteekplaatsen). En mogelijk is de afboording van de tram/busbaan niet voorzien op het gewicht van een tractor… En op de tram/busbaan mogen ze niet rijden.

  2. Tractoren voor werfgebruik…
    – zeker in zone 30 kunnen (ongeladen) tractoren sneller rijden dan toegelaten (en doen het ook)
    – zijn niet aan de wetgeving op de rij- en rusttijden onderworpen, handig: kunnen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat werken
    – zonder tachograaf
    – zonder rijbewijs C, zonder « professioneel bekwaamheidsattest » (PBA) dat aan het rijbewijs C gekoppeld is, zonder zich te onderwerpen aan de specifieke schikkingen inzake veiligheid van de lading
    – ze rijden met ‘rode diesel’ (betalen dus geen accijnzen)
    Ik heb geen weet van statistieken van ongevallen tussen tractoren voor werfgebruik en fietsers in de stad. Ik heb wel de gevolgen gezien van een ongeval tussen een tractor en een fietser op het platteland (effect van zo’n achterwiel over een fietser). Sindsdien ben ik tegen het gebruik van tractoren in de stad waar veel fietsers zijn.

  3. Een sterke toename van het aantal tractors en grote landbouwvoertuigen heeft o.a. te maken met de andere (en minder strenge) wettelijke regels die gelden voor zo’n voertuigen. Dan gaat het niet enkel over het ontbreken van een tachograaf, maar ook om een ander rijbewijs, de mogelijkheid om op jongere leeftijd met zo’n ding te rijden, …

    Dat maakt dat er meer en meer landbouwvoertuigen worden ingezet voor niet-landbouw-doeleinden.

    Bovendien is er door een nog steeds verdere schaalvergroting van de landbouw (minder landbouwers met meer grond) waardoor ook nog eens langere afstanden met groter wordende landbouwvoertuigen worden afgelegd.

    De verliezer in dit alles is in ieder geval de kwetsbare weggebruiker.

  4. Er was deze morgen rond 7u15 reeds heel wat beweging aan de achterkant van het station. Terwijl mensen van de grote fietsenparking zich richting station haasten en het nog volop donker is, reden de werfvoertuigen heen en weer…

    Gisteren stond ik vanaf perron 10 te kijken naar de tractoren die de werf op- en af reden aan de Voskenslaan. Aan een van de gevaarlijkste kruispunten van Gent (onverlicht, zeer onduidelijke signalisering, groen licht voor de auto’s met zebrapaden en fietsoversteek zonder lichten, bushalte, tramlijn, doorgang naar scholen en station…) rijden deze grote gevaartes op en af.

    Ik vraag me dagelijks af wanneer het eerste ernstig ongeval zal gebeuren. Dit is niet meer normaal. In het begin van de werken stond er soms politie om auto’s en fietsers de juiste weg te wijzen. Nu zien we niemand (of ik zie ze niet in den donker).

    Vanavond een pluspuntje opgemerkt: de TL-lampen langs het pad van de fietsenstalling naar de Voskenslaan werken terug 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s