Google Street View: melding 93

Wat een verwondering toen ik voor het eerst sattelietkaarten op een laptop zag.
Bij het inzoomen tot op straatnivo volgden nog meer “ooh’s” en “aah’s”.
Wàànzin.
Alles went.
Want kijk: met Street View is er weer een speeltje bij, en de verbazing is minder.

Het zou wel eens kunnen dat Fietsbult Street View vaker inzet.
Waarom?
De foto’s geven het standpunt weer van de automobilist, en dat kan verhelderend werken.
Zeker in dit geval: de Sint-Lievenspoort.

De wegbeheerder zal dit waarschijnlijk een veilig, fietsvriendelijk kruispunt noemen.
Dat is het helaas niet.
Ik ken veel mensen die er richting Dampoort niet over durven fietsen, of wachten tot alle auto’s voorbij zijn, zelfs als ze moeten wachten op het volgende groen licht.
Het is een hoge stadsmuur.
En in realiteit een springschans richting autostrade.
Ik steek er altijd mijn arm omhoog, en zoek oogcontact.

Twee weken geleden stak ik er voor de zoveelste keer over bij het eerste groen licht, en kreeg voor de zoveelste keer een klaxon- en scheldtirrade over me heen.
En een bijna-aanrijding.
En een scherpe vinger naar het rode licht op de middenberm.
Waarop ik terugwees naar “mijn” groen licht.
De 4×4 was zéér haastig.

Hoe komt dat toch?
Wat kan er beter?
Een paar dagen later nam ik tijd voor een observatie.
Auto’s, voetgangers en fietsers krijgen terzelfdertijd groen licht.
Fietsers krijgen halfweg op de middenberm meestal rood licht.

07nov11, 19u46, Sint-Lievenslaan

Ik snapte pas goed wat er loos was toen ik probeerde te fotograferen vanop de autostrook: automobilisten op de eerste rij zien duidelijk de rode fietsverkeerslichten op de middenberm, maar niet het groene op “hun” kant.
Hun eigen verkeerslicht en het verkeersbord beletten dat zicht.
07nov11, 19u54, Sint-Lievenslaan / Gaston Crommenlaan

De foto’s zijn niet zo goed, kijk vooral naar de Street Viewfoto bovenaan.
De auto op het zebrapad heeft wèl een goed overzicht op het kruispunt…

Oh Vlaamse Overheid, maak hier aub een veiliger kruispunt.
Een paar kleine (slechts met veel moeite zichtbare) oranje knipperlichtjes halen hier niks uit.
De straatlantaarns op dit kruispunt brandend houden kan ook een béétje helpen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

14 gedachten over “Google Street View: melding 93”

  1. Het principe waarbij de fietsers iets vroeger groen krijgen, zou ook kunnen helpen. Maar dan kom je op die middenstrook waar het weer rood is en waar geen plaats is voor meer dan een tweetal fietsers…

  2. Zou het niet mogelijk zijn om elke categorie weggebruiker per richting apart groen licht te geven? Dus fietsers/voetgangers en auto’s die rechtdoor gaan, dan auto’s die rechtsaf moeten.
    Ook in de andere richting is het een probleem, ook voor de auto’s: komende van het Zuidpark en linksaf moeten slaan richting Dampoort: je staat in het midden te wachten, en ziet niet wie eraan komt. Ook hier zou dit een oplossing zijn.
    Lange wachttijden zijn er nu al, dus ik denk niet dat dit een bijkomend probleem zou zijn.
    In Nederland wordt dit systeem heel vaak toegepast: voetgangers/fietsers hebben bijna nooit groen tegelijk met de auto’s.

    1. Dit zal nooit gebeuren, een jaar of 2 geleden hield de fietsersbond daar nog actie tegen de te korte oversteektijd vanuit de Zuid richting Ledeberg. De bevoegde instanties hoorden ons en hebben de timing van de lichten gevoelig verlengd, zodat vanaf dan ook kinderen en ouderen in één keer konden oversteken, en niet langer 2 minuten moeten staan wachten op een onbeschutte plek. Een paar weken later werd die beslissing alweer teruggedraaid, want de doorstroming van de wagens was veel belangrijker dan het aanmoedigen van fietsverkeer.
      Wanneer fietsers en voetgangers apart groen krijgen van wagens zal de wachttijd daar enkel nog stijgen, dus dat zullen ze zeker niet doen.

      1. Ik denk dat een wachttijd (voor de automobilisten) dragelijker wordt als je weet dat je dan ook kan doorrijden ipv nu midden op het kruispunt te moeten stilstaan en schrik hebben dat je er nog staat als het groen wordt voor “de andere kant”. Dit is zo voor auto’s komende van de Zuid naar de Dampoort, maar ook komende van Dampoort naar oprit autostrade/Hundelgemsesteenweg.
        Tenminste, voor mij werkt het zo. (ja, ik beken: ik rij ook wel eens met de auto 😉 )

  3. Is er in Vlaanderen al ergens een verkeerslicht dat werkt volgens het Nederlandse systeem? Waarom wordt dit systeem niet toegepast? Te duur? Te Moeilijk? Zijn verkeerslichtontwerpers uberhaupt op de hoogte van het Nederlandse systeem?

    1. Nu misschien wel?
      Ze hebben daar ook een schitterend nachtsysteem: de verkeerslichten gaan op groen als er auto’s naderen en daarna weer op rood. Ik heb het nog niet grondig bestudeerd, weet dus niet hoe het precies zit met oversteekplaatsen voor voetgangers enzo. Maar het vermindert wel de ergernis bij automobilisten dat je midden in de nacht helemaal alleen op de weg voor een rood licht staat te wachten.

    2. Niet duurder en niet moeilijker dan een gewoon verkeerslicht. Maar men stelt hier nog altijd doorstroming boven veiligheid. Eén plaats waar zo’n verkeerslicht wel staat, is trouwens het kruispunt R40/Drongensesteenweg.

      Maar voor agressieve automobilisten daar heb ik totaal geen begrip. Dat kruispunt is heel moeilijk nog veiliger te maken, en 95% slaagt er blijkbaar wel in fietsers voorrang te geven, of is ten minste beleefd als ze even niet opletten. Iedereen die daar naar dat verkeerslicht op de middenberm wijst mag van mij een verplicht bezoekje brengen aan de Poortakkerstraat. Jammer dat zoiets enkel voor jonge chauffeurs kan, sommige ouderen zouden er ook veel aan hebben.

    3. Er is heel veel mogelijk met verkeerslichten. Zaken die men elders (Nederland) wel succesvol toepast, maar hier niet of zelden (detectielussen, groen in alle richtingen voor voetgangers en fietsers, door rood naar rechts voor fietsers, conflictvrije kruispunten, wachttijdmelders, regendetectoren (dus aangepaste wachttijden voor fietsers en voetgangers bij regen), …

      Dat deze technieken hier nog niet gebruikt worden heeft verschillende redenen:

      – technisch zijn de lichten er niet klaar voor
      – men moet de technieken willen toepassen
      – conflict tussen veiligheid en doorstroming
      – kostprijs
      – er ingenieurs die kruispunten plannen moeten verder kijken dan hun neus lang is
      – licht standaard op rood tot er verkeer is
      – licht standaard op groen tot er kruisend verkeer is
      – rood licht bij te hoge snelheid

      Het niet toepassen van conflictvrije verkeerslichten heeft meestal te maken met de keuze voor een vlottere doorstroming. Want meer aparte fases hebben kortere groenfases tot gevolg wat vaak tot een slechtere doorstroming leiden.

      Wat mij betreft gaat veiligheid voor op doorstroming, maar men moet bij de invoeren van conflictvrije verkeerslichtenregeling natuurlijk ook doordacht te werk gaan om te voorkomen dat de wachttijden – ook voor fietsers – absurd worden. Zo is er een kruispunt in Antwerpen dat voor de veiligheid conflictvrij is gemaakt maar waar je als fietsers die naar links wil draaien ongeveer 3 minuten nodig heb om de overzijde te bereiken. Totaal absurd natuurlijk, maar volgens de Antwerpse verkeerspolitie ‘perfect wettelijk’. (Dat zal op zich ook wel kloppen, maar het is natuurlijk niet omdat iets niet tegen de wet is, dan het ook ok is.)

  4. Vreemd dat er nooit een fietser of voetganger aangereden is…. want ik zie de fietsers en voetgangers vaak nog snel oversteken in het tweede deel ook al staat het al op rood. (en normaal heb je nog wat tijd om over te steken bij rood, maar hier niet meer, want voor je het weet zijn de auto’s al aan het afdraaien.)
    Ik ben het alternatief als fietser nog aan het uitzoeken om die oversteekplaats te vermijden, te lange wachttijden x2.

    1. Enkel de dodelijke ongevallen komen in het nieuws (en dan nog niet allemaal). Kleine ongevallen met lichtgewonden gebeuren dagelijks op zoveel plekken in Gent, ook soms hier, maar daar kijkt niemand van op.

  5. Heb er weer een reeks ” fietslessen voor volwassenen beginners” opzitten, maar ik durf bijna niet meer deze mensen de straat op te sturen.
    Dergelijke punten (en er zijn er veel te veel ) zijn de reden waarom deze mensen (terecht) de stap niet durven zetten om de fiets te gebruiken in hun dagelijkse verplaatsingen. Zondag op een rustige plaats dat zit er nog in. Infrastructuur is ingericht voor auto en de (zeer) assertieve fietser kan het ook wel aan.

  6. Woon er al jaren vlak aan, en ja het is een absurde situatie. Na al die jaren ken ik de gevaren als fietser en voetganger. Maar een alternatief oversteekplaats is moeilijk te vinden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s