Deksels (2): melding 99

09jan12, 16u41, Charles de Kerchovelaan

De neerwaartse druk op riooldeksels is groot.
Vaak te groot.
Vrachtwagens, bussen en auto’s worden steeds zwaarder.
Of is de aansluiting tussen rioolbuis en riooldeksel het zwakke punt?
Het verbaast me niet dat het meestal haastige metselwerk het vrij snel begeeft.
De snelheid waarmee men die kokers in elkaar flanst zegt vaak veel over de beroepsernst van de aannemer.
Welke administratie/ingenieur ontwikkelt hiervoor een 21e eeuwse oplossing?
Ondertussen blijft het melden en oplappen.
09jan12, 16u44, Charles de Kerchovelaan

Dit kruispunt/fietspad is een vrij recente realisatie, ik schat een drie jaar oud.
Er is geen geen enkel bezwaar dat men putdeksels op fietspaden plant, al snap ik niet waarom dit deksel of fietspad geen halve meter naar opzij kon ingepland worden.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Deksels (2): melding 99”

  1. Op beide foto’s zie je nog iets dat me meer en meer stoort: de aanzet tot het klinkerfietspad is aan beide zijden begrensd door eerder scherpe boordstenen. In dit geval is het bij het oprijden geen probleem, maar 15m verder, waar het fietspad weer op het asfalt komt, zit je met een bocht van pakweg 30°. Daar is het opletten geblazen met die boordstenen, zeker op het moment dat twee fietsers naast elkaar rijden.
    Wat putdeksels betreft: een “fietspad” lijkt in de meeste gevallen meer op een harde bedekking van de nutsleidingen, waarop fietsers toevallig ook mogen rijden.

    1. Inderdaad scherpe boordstenen !! Bij de meeste uitstulpingen bushaltes van ’t zelfde. Een kleine stuurfout en … Indien men op de autowegen ook zulke obstakels zou plaatsen het kot zou te klein zijn. De fietspaden worden ontworpen voor fietsers die max. 10km/U rijden, fietsen is geen transportmiddel voor de ontwerpers van dergelijke misbaksels.

      1. Ik pleit ervoor dat bij het ontwerpen van dergelijke pistes niet enkel met conventionele fietsen, maar ook met bakfietsen, fietskarren, … rekening gehouden wordt. Aan hetzelfde kruispunt, aan de overkant van de straat, wordt het met een bakfiets echt stuntwerk om het fietspad te volgen zonder die boordsteen te raken. Een lekke band (of een gedeukte velg) kan al snel het gevolg zijn van niet 100 % precies rijden. Wie is dan verantwoordelijk ?

  2. Ik erger me ook aan de scherpe boordstenen bij dergelijke klinkerfietspaden. Het is niet overal zo, maar meer wel dan niet. Kan heel gevaarlijk zijn.

    Verder zou het wel interessant zijn om eens bij te houden hoeveel tijd er zit tussen een melding, het antwoord erop (meestal snel) en dan de effectieve afhandeling.
    Ik stuurde op 24/10/11 twee meldingen ivm putten op het fietspad in de buurt van de Dampoort. Op 18/11/11 kreeg ik antwoord dat dit “binnenkort” zou aangepakt worden.
    Ook op een vraag om vegen van glas op het fietspad wordt geantwoord dat dit “eerstdaags” zal opgeveegd worden. Dat was op 20/12/11. Ik neem aan dat dit creatief taalgebruik is?

    De diensten sussen zich volgens mij met het idee dat ze toch snel geantwoord hebben, en dat is goed voor de statistieken. Of het ook effectief wordt opgelost, is blijkbaar minder belangrijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s