Vrijheid

De schoolstrijd ligt ver achter ons.
Onderwijsinstellingen hebben -naast een paar kilometers regelgeving- een grote autonomie en vrijheid van handelen.
Zeker over mobiliteit en hun voorbeeldfunctie naar hun studenten toe- die toekomstige volwassenen, weetjewel- bestaat er geen enkele regel.
In hun mobiliteitsdoen-en-laten lees je -net als in elk bedrijf- de mentaliteit van de “beslissingsnemers”.
Tot nader order stellen de Gentse hogescholen de auto prioritair.
UGent investeerde de afgelopen decennia massaal in auto-infrastructuur, en ook de Arteveldehogeschool doet dat.
Jawel, er is een kentering op vlak van fietsinfrastructuur.
En her en der werft men een mobiliteitsmens aan.
Maar net als gisteren de vraag: hoeveel cash en hoeveel manuren gaat er elk jaar naar welke vervoersmodi?
Durven ze de omslag maken, en ten volle een mobiliteitsvoorbeeldfunctie uitspelen?
Of tonen ze hun studenten dat automobiliteit prioritair is?

14dec11, 18u07, Kantienberg

Op de Kantienberg zijn wegenwerken aan de gang.
Exit de antieke, krakkemikkige kasseien! (foto’s hier en hier)
Voor de fietsers komen er betonstroken.
Dit wegenproject zal véél Gentenaars en studenten plezieren, want de steile helling naar het Sint-Pietersplein was door de kasseien dubbel zwaar.

Arteveldehogeschool toont zijn studenten dat de autoparking voorgaat op de de fietsstalling.
Auto’s -lees: het personeel- behouden hun voordeur.

09jan12, 16u37, Kantienberg / Voetweg

Fietsers worden doorverwezen naar de achterdeur.
09jan12, 16u37, Kantienberg
Die achterdeur vraagt een bochtig ommetje via de Voetweg, Stalhof en de nieuwe studentenhomes.
09jan12, 16u35, Stalhof

09jan11, 16u32, Stalhof

09jan12, 16u34, studentenhome

Misschien is het het louter perceptie, in dialect: “wat ver gezocht”, en heeft de school die toegang via hun parkeergarage persé nodig voor laden en lossen.
Misschien.
De student die het berg-op-berg-af-berg-op-omwegje maakt heeft vermoedelijk dezelfde perceptie: “wie met de auto rijdt is belangrijk”.
Of de Calimero-variant: “fietsers zijn minder belangrijk dan automobilisten”.

Positief punt: er is signalisatie die naam waardig, degelijke oranje pijlen incluis.
Zo ver zijn we al: er is mobiliteitsbeleefdheid.
Blij dat deze voorbeeldfunctie werkt.
Of toch niet?
De studentenrespons is klassiek onbeleefd: wij zetten onze fiets waar wij dat willen.

09jan12, 16u36, Voetweg

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Vrijheid”

  1. “Auto’s -lees: het personeel- behouden hun voordeur.” Klopt niet, auto’s moeten volgens mij momenteel ook binnen langs de “achterdeur”.
    De enigen die langs de “voordeur” binnen én buiten mogen, zijn de medewerkers met de fiets 🙂

  2. Een pijnlijke trend om studenten met de wagen aan te moedigen. Mijn chef aan de overheid, die als Gentse student naar de unief reed met de wagen- je moet niet vragen wat ze gemist heeft – woont nu op 4 kilometer van haar werk. Toch rijdt ze elke dag naar de parkeergarage van het Zuid om te voet te wandelen naar de Kalandeberg. De wagen wordt aan de overheid gelukkig niet vergoed, maar haar auto en haar krant, dat pak je haar nooit af.

  3. Ik fiets al student vd Arteveldehogeschool dagelijks van mijn kot naar de Kantienberg. Ik wil vooral de gebrekkige communicatie over de wegwerkzaamheden aanklagen. Pas de dag voordien hing er in de fietsenstalling een blaadje (zie derde foto) dat de poort aan de kant Kantienberg gesloten zou zijn door de werken en dat fietsers een omweg moeten nemen.

    Overigens is de poort aan de kant Kantienberg ook veel te smal. Soms staat er echt een ‘file’ om in de fietsenstalling te geraken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s