Ik ben fan van het Lichtfestival.
Wat mij betreft krijgt de organisatie een containerschip superlatieven.
Geen decibelstoestanden, wat een rust.
Een festival waar mensen vooral (leren) zien/kijken/zien.
Zelden zoveel mensen -stappend door een stad- zien glimlachen.
Ok, wie niet van massa’s houdt bleef beter weg.
En als Gentenaar weet ik de bottlenecks te vermijden.
Een stad met louter voetgangers is zoveel mooier, schitterend is dat.
Soms leek het of àlle bejaarde mensen uit de binnenstad nog eens ’s avonds op straat durfden, arm in arm.
Enkel bij de Gentse Feesten zie je zo’n immense voetgangerstromen van en naar het stadscentrum.
Leert dit festival dat je het winkelcentrum ook te voet kan bereiken?
In dit kunstfestival staat grote en kleine K naast elkaar, van extreme kitch tot extreem abstract.
Ook de sociale mix is prachtig.
In de kathedraal speelde mevrouw exclusieve bontmantel vlak naast meneer versleten jeansvestje met een spiegeltje.
Citaat uit de kathedraal (vrouw tegen man): “Schatje, ik weerspiegel je“.
De verkeersafwikkeling is 100% beter dan vorig jaar, toen was er simpelweg niks voorzien.
Stadsbestuur, politie en de Lijn werden toen koud gepakt.
Ook dit jaar blijkt mobiliteit de achillespees, met dank aan het droge weer.
Een massa die zich terzelfdertijd naar een stadscentrum verplaatst noemt meestal “ochtendspits”.
Ditmaal is het een urenlange “lichtspits”.
Geen idee of en hoe het daar beter zou zijn, ik ben gewoon benieuwd.
Zou men daar de autoloze zone groter maken? (nu kreeg je irritant parkeerplaatsgezoek)
Zou men daar aparte fietsinvalswegen creëren? (nu kreeg je op fietsroutes vaak ongeduldig autogerace, bv op de Lindenlei en Eendrachtstraat)
Zou men het aandurven om de parkeergarages in het centrum vanaf 18u te sluiten voor ingaand autoverkeer?
Zou men radikaal inzetten op het STOP-principe ipv het Gentse/Vlaamse EN/EN-principe?
Ingaand autoverkeer weren vanaf de kleine ring zou misschien een milderend effect hebben op de publiekstoestroom, een voordeel me dunkt.
Nu zag je bedrijfsauto’s doorstoten tot in de evenementenzone (naar ik vermoed met het argument: “wij hebben daar een parkeergarage”)
Zou men daar de evenementenkern fietsvrij maken? (ik zag vaak onnozelaars die dachten dat ze met hun fiets een massa konden dwarsen, sorry: geen goede foto’s. De twee fietsparkeergarage’s in aanbouw (Pakhuisstraat en Emiel Braunplein) liggen middenin de festivalzone, en zijn tijdens het festival nutteloos/onbruikbaar.)
Zou men van zo’n uniek evenement een mobiliteitsbezinning maken?
Wij hadden onze bakfiets rond 17u30 op een rustige Vrijdagmarkt geparkeerd. Toen we daar rond 20u wilden vertrekken was er geen doorkomen aan, dus wij waren ook onnozelaars 😉
(je kan dan beginnen rinkelen met de fietsbel, dat helpt, maar dat heeft op sommige voetgangers een agressief effect, en zo is ’t altijd iets)
Rinkelen in zo’n situatie is inderdaad agressief, Ivan, want in een voetgangersgebied moet je als fietser afstappen als het te druk wordt. Zoals Yves opmerkt hebben sommigen tijdens het lichtfestival het imago van de fietser een ferme deuk gegeven. Maar dat zijn maar details die de pret niet hebben kunnen bederven.
Akkoord. Het was ook maar enkele tientallen meter, tussen Bond Moyson en Speldenstraat, dat we strop zaten. Voor een Gentenaar geen probleem.
Afstappen met een gevulde bakfiets is trouwens onmogelijk, dus er zat niks anders op dan rinkelen, gelukkig was het donker genoeg om het schaamrood op mijn wangen te verbergen.
Ook ik was ongewild zo’n ‘onnozelaar’. Om 16u probleemloos fiets gestald aan de Hema. Maar toen wilde ik naar huis met dochter achterop rond 19u. Uiteraard te voet door de massa. Ik vond het zelf ook allesbehalve ideaal/aangenaam en kreeg allerlei verwijten naar het hoofd geslingerd. Maar wat moest ik doen? Mijn fiets in het water gooien en te voet naar huis? Ik heb in elk geval mijn lesje geleerd voor volgend jaar.