Energie (2)

Ik was best even in de war.
Zo kleine rode ledlampjes achteraan die fiets voor mij.
Dom van mij, het was geen achterlicht.
Dat zat er vlak onder.
Een soort computer/GPS/meetapparaat?

27jan12, 09u07, Sint-Lievenslaan

’t Is gewoon energie in een doosje.
U weet het waarschijnlijk al: Gent subsidiëert deze mobiliteitsvorm.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

17 gedachten over “Energie (2)”

  1. Ik heb gemengde gevoelens bij deze subsidiëring van de Stad Gent. Daarvoor is wel geld (daarmee kunnen ze scoren?), net zoals voor de vele autoparkings waarvoor ook mijn belastingsgeld gebruikt wordt, maar die ik niet gebruik, aangezien ik eigenlijk altijd de fiets gebruik om naar de stad te gaan.
    Dat geld is er blijkbaar niet voor bepaalde simpele fietsvoorzieningen waar al jaren om gevraagd wordt. Ik denk aan meer en degelijke fietsrekken (op de Kouter is het tegenwoordig ook armoe troef), goede fietsparkings (Sint-Michiels als SF-verhaal), veilige kruispunten enzovoorts.
    Denken ze bij de Stad dat mensen die met een dure elektrische fiets rijden hun vehikel tussen de andere fietsen zullen wurmen of ergens los zullen stallen?
    En denken ze simpelweg dat ze met een subsidie bij een dure aankoop de mensen zullen overtuigen om nu plots wel de fiets te nemen, als de infrastructuur niet verandert/verbetert?

    1. Blijkbaar zit het “voorruitperspectief” ook tussen de oren van de fietsers…

      Niemand stelt zich de vraag of subsidies voor elektrische wagens wel zin hebben. Nochtans is een personenwagen nooit milieuvriendelijk, zelfs als hij op elektriciteit rijdt. Een fiets (elektrisch of niet) heeft daarentegen een veel kleinere voetafdruk, en heeft dus veel meer recht op subsidies.

      Ik vind dat een elektrische fiets voor mezelf geen meerwaarde heeft, maar er zijn wel hele bevolkingsgroepen voor wie een klim zoals nu de verplichte omweg over de Sint-Kwintensberg een reden is om niet te fietsen.

      Dat er dringender problemen voor de bestaande fietsers zijn, is geen goed argument om tegen maatregelen voor elektrische fietsen te zijn.

      Beide problemen verdienen een oplossing!

      1. Akkoord, Dries, met je conclusie, maar je “voorruitperspectief” zit me niet lekker. Ik begrijp ook niet helemaal wat je ermee bedoelt.

        Ik wilde het hier niet hebben over elektrische wagens, omdat het tenslotte “Fiets”bult is.
        Uiteraard zijn elektrische fietsen zinvol. Ik ken mensen die er eentje hebben, mensen die niet (meer) met een gewone fiets kunnen rijden.

        Ik heb ook niets tegen de subsidie bij de aankoop van een elektrische fiets, maar heb er wel een hoop bedenkingen bij. Vandaar mijn “gemengde” gevoelens.
        Ik ben namelijk bang dat het stadsbestuur hiermee nog maar eens in de media wil komen, en dat andere prangende fietsproblemen, nog maar eens, vooruitgeschoven worden.
        De Blandijnberg plat maken, is niet mogelijk, dus dat probleem kan aangepakt worden door een elektrische fiets te kopen. Dat kan de fietser zelf oplossen. Een hoop andere infrastructuur-problemen moeten echter door de overheid worden aangepakt…

        Vandaar je terechte conclusie: Beide problemen verdienen een oplossing!

  2. En de eerste reactie die ik daarop kreeg van buiten Gent: “ik koop een fiets via jou en dan delen we de premie”… (was gelukkig al lachtend gezegd). Als dat lukt, betalen wij als Gentenaar voor het subsidiëren van elektrische voertuigen die buiten Gent gebruikt zullen worden door mensen die er niet toe bijdragen.

  3. Verschrikkelijk, die subsidies voor elektrische fietsen en andere zogezegd duurzame voertuigen. Er is één duurzaam en energiezuinig vervoermiddel dat steeds weer uit de boot valt, namelijk de gewone fiets. Het is toch te absurd voor woorden dat men 250 euro krijgt voor de aankoop van een elektrische fiets en welgeteld 0 euro voor een gewone fiets.

    1. Renaat, daar haal je een belangrijk punt aan. Tot voor kort werd een (dure) elektrische auto gesubsidieerd, maar het veel milieuvriendelijker alternatief – de fiets – geniet hier absoluut niet van. Gek, want een fiets heeft op mobiliteitsvlak veel meer troeven. Zouden die subsidies dan eerder dienen om de autoindustrie te ondersteunen en niet zozeer om het groene aspect ? Ik heb me al vaak afgevraagd hoe de overheid door “groene” auto’s te promoten het mobiliteitsprobleem denkt op te lossen. Verdwijnen files, verkeersslachtoffers en parkeerproblemen door elektrisch te rijden ?
      Los daarvan: het is gek om korting te krijgen indien je van een gewone naar een elektrische fiets omschakelt, maar niet als je van je auto naar een gewone fiets overstapt. Onlangs maakte iemand me attent op het volgende ‘jamaar, je krijgt wel 20 cent per kilometer fietsvergoeding”. Ja hoor, en wat met iemand die de fiets gebruikt om boodschappen te doen, om familie te bezoeken …

      1. Inderdaad. Overigens krijgen veel autogebruikers ook nog 0,15 cent.kilometer verplaatsingsvergoeding en krijgen de gebruikers van een elektrische fiets ook die 20 cent, dus het argument van die ‘iemand’ lijkt me niet echt correct.

  4. De subsidie voor CNG-wagens snap ik nog minder: de dichtste pomp staat in Brugge of Halle. LPG is bijna even milieuvriendelijk, maar wordt stiefmoederlijk behandeld. Ik rij nu een vol jaar op LPG, je hoort me niet klagen, maar als je mensen van hun stadsdiesel wil afhalen, zal er toch nog wat moeten veranderen.
    En sneeuw of ijs: in Gent zelf fiets ik.

  5. Het gaat hier volgens mij niet over het laten overschakelen van de bestaande fietsers op elektrische fietsen.

    Waar het over gaat is dat elektrische fietsen een bijkomende mogelijkheid vormen, tussen de gewone fietsen en gemotoriseerde voertuigen in, een transportmiddel dat momenteel in Gent na al die jaren nog bijna geen marktaandeel heeft, wat Fietsbult bewijst door deze foto te posten.

    Je ziet in Gent sowieso niet zo veel 50-plussers of “trage fietsers” op de fiets. Elektrische fietsen kunnen hen een duwtje in de rug geven om wél te fietsen.

    Je kunt terecht opmerken dat de auto-druk in de stad hen tegenhoudt om te fietsen.
    Dat is inderdaad een probleem maar dat heeft niets met deze subsidies te maken.

    Je moet helemaal niet bang zijn dat de elektrische fiets de gewone fiets zal verdringen in Gent:

    *Enerzijds zullen mensen in veel situaties geen dure elektrische fiets willen achterlaten gezien de kans op fietsdiefstal.

    *Voor snelle fietsers heeft een elektrische fiets ook al weinig voordeel, want de trapondersteuning houdt volgens de wet op bij 25 km/u.
    Tragere fietsers hebben er wel voordeel bij, maar ook zij moeten nog meetrappen anders valt de fiets stil.

    *Je moet ook niet bang zijn dat de jeugd massaal zal overstappen op dure elektrische fietsen, de studenten hebben nu al moeite om een goede gewone fiets te hebben & te houden.

    *mensen die doelbewust willen fietsen als sport of voor de nodige beweging weten ook wel dat ze dan best een gewone fiets kopen

    Conclusie: ik vind een elektrische fiets voor mezelf absoluut niet nuttig, maar ik ben wel overtuigd dat de elektrische fietsen zullen gebruikt worden door de mensen die het nodig hebben, ook met subsidies.

    Het lijkt waarschijnlijk dat, door het overstappen van 50-plussers uit de wagen op de elektrische fiets, ook het aantal gewone fietsers zal stijgen.

    Het is immers in het buitenland aangetoond dat hoe meer fietsers er zijn, hoe veiliger het verkeer wordt.

    Het lijkt logisch dat, als het verkeer veiliger wordt, en er minder auto-druk is, ook mensen met een gewone fiets meer zullen gaan fietsen.

    Met andere woorden: het doorbreken van een vicieuze cirkel.
    En doorbreken van vicieuze cirkels, dat is nu juist waar subsidies voor dienen!

    Jullie merken terecht op dat de gewone fietser hierbij in de kou blijft.
    Maar dat is geen reden om tegen de subsidie voor elektrische fietsen te zijn, wel om te pleiten voor maatregelen voor de gewone fiets!

    1. “Jullie merken terecht op dat de gewone fietser hierbij in de kou blijft.
      Maar dat is geen reden om tegen de subsidie voor elektrische fietsen te zijn, wel om te pleiten voor maatregelen voor de gewone fiets!”
      Dan zijn we eigenlijk toch wel eens, Dries! 😉

    1. Zo’n ding is helemaal niet toegelaten in het Belgische (en Nederlandse) verkeer en dat van veel andere Europese landen. Het zou dus niet logisch zijn als je er subsidies voor krijgt, hoewel je nooit weet dat dat een gat in de regelgeving is.

      1. Volgens de website van de gekende grote fietswinkel aan het Sint Pieters station kan je binnen een slordige week gaan testen en is het ding te koop vanaf mei…

        Je kan zo een ding kopen maar je mag er dan niet op de openbare weg mee rijden…. De logica is in dit land soms ver te zoeken.

        Voor mij is dit eigenlijk geen fiets meer maar een (elektrische) bromfiets klasse B…

        1. Even mezelf corrigeren/aanvullen. Zo’n voertuig zal niet als een fiets beschouwd worden door de Belgische wetgeving, dus als fiets zal je er niet mee op de openbare weg mogen komen.

          Het is niet uit te sluiten dat het als een bromfiets klasse B gebruikt kan worden. Maar dan gelden wel alle regels en normen voor bromfietsen klasse B. M.a.w. dan dient er een helm gedragen te worden, mag er niet overal op het fietspad gereden worden, dient men over een bromfietsrijbewijs te beschikken en dient het voertuig technisch goedgekeurd te zijn. De suggestie in het filmpje dat men er gewoon met op de baan kan is in ieder geval niet correct.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s