13 gedachten over “Sneeuwpoppen”

  1. Dit zijn prachtige foto’s… maar sneeuw is wel het allerellendigste dat je als fietser kan overkomen. Ik wil door koude en hevige regen fietsen … maar bij sneeuw pas ik!

    1. Door verse sneeuw fietsen is eigenlijk absoluut niet moeilijk of gevaarlijk, enkel in de bochten is het dan oppassen.

      Aangereden sneeuw is dan weer goed te doen met winterfietsbanden (ja, die bestaan echt). En op ijs (en aangereden sneeuw) kan men ook terecht met spijkerfietsbanden.

      Ik begrijp dat niet iedereen het ziet zitten om bij zo’n weer de banden te wisselen, maar fietsen kan echt in alle omstandigheden.

      1. Inderdaad, rijden op verse sneeuw is veilig en zelfs heel aangenaam. Op stille wegen hoor je dan de sneeuw onder je banden knerpen. ’n Zalig geluid. Vrijdag namiddag reed ik in de sneeuwbuien huiswaarts. 25 km, door omstandigheden met de gewone fiets. De dagen erna koos ik evenwel voor de velomobiel. Op aangekoekte sneeuw en ijs heel wat veiliger. En natuurlijk ook aangenamer bij dergelijke temperaturen…

  2. En elk jaar zelfde , zaterdag 24 u na sneeuwbui waren de drukke straten sneeuw vrij . Fietspaden vb rond Dampoort ?? niets levensgevaarlijk .Hoe zou het in de fietsstraten zijn ? en de hoofdfietsassen ? ik vrees het ergste, binnen blijven zelfs de voetpaden zijn een ware ramp ( dit laatste voor andere blog)
    Dit is de keerzijde van in stad te wonen zonder auto (zuur grapje)

  3. Wat ik gisteren deed – en niet alleen ik – was duidelijk in het midden van een rijvak fietsen. De automobilisten moeten maar wachten. Slechts één enkele chauffeur heeft me op een rit van 25 km al claxonnerend duidelijk willen maken dat hij vond dat ik op het “fietspad” moest rijden. Maar dat is dan weer iets voor assertieve fietsers en niet iedereen is zo. “Blijf dan thuis” is ook een makkelijke boodschap; als je geen auto hebt en toch buiten moet, heb je niet elke keer een haalbaar alternatief.

    1. Hoewel dat ik niet hoog oploop met het rijgedrag en respect van de gemiddelde Belgische verkeersdeelnemers (zowel automobilisten, fietsers en anderen), moet ik ook vaststellen dat het op de weg rijden als er sneeuw ligt op het fietspad over het algemeen heel erg wordt geaccepteerd door de meeste automobilisten.

      Maar spijtig genoeg heb je maar een klein percentage gekken nodig die je op 10 cm afstand willen voorbij rijden om je rit zeer onaangenaam en potentieel gevaarlijk te maken.

  4. Een aantal fietspaden lagen er op zaterdagmorgen pico bello bij: de Coupure bijvoorbeeld. Op een aantal plaatsen was er preventief gestrooid én ’s avonds/’s nachts bijgestrooid of geveegd (Achilles Musschestraat bijvoorbeeld, met een vrij goed berijdbaar resultaat).

    Straten met aanliggende fietspaden zijn meestal een verschrikking. Het fietspad is onberijdbaar door de sneeuw die van de rijbaan komt en als je naast het fietspad rijdt zijn er altijd wel een paar krankzinnigen die je leven in gevaar brengen. Gisteren in de Botestraat ben ik twee keer voorbijgestoken met 10 cm tussenruimte. Probleem is dat je nooit weet waar je veilig kan rijden: zo kan je in de Burggravenlaan veilig van oost naar west, maar niet van west naar oost: het west-naar-oostfietspad ligt in de schaduw van de spoorwegberm en ligt vol sneeuw, het oost-naar-westfietspad is in orde.

  5. Hoi,

    ten opzichte van vroeger was het deze keer al iets beter maar ik blijf een probleem hebben met het feit dat fietsers toch nog altijd een beetje als ‘tweederangsburgers’ worden gezien…en dat in een stad die het fietsen toch uitgebreid promoot!
    Moet toch mogelijk zijn om zoveel mogelijk fietspaden vrij te maken , niet ?

  6. Ook ik pas als het gesneeuwd heeft/glad ligt na een zware val enkele jaren geleden. Bovendien vind ik de sneeuw die in je ogen waait heel erg lastig om te fietsen. En ik heb schrik van de auto’s die te dicht achter en naast me rijden, waardoor ze onmogelijk kunnen stoppen als ik met de fiets zou onderuit gaan.
    Vrijdagavond wilde ik daarom de bus nemen voor een afspraak 3 km verder. Ik was 5 minuten op voorhand bij de bushalte en 45 minuten later was er nog geen bus voorbij gereden; wel twee bussen van dezelfde lijn in de andere richting. Uiteindelijk ben ik dan toch maar te voet gegaan om een half uur later op mijn bestemming aan te komen. Gelukkig kon ik voor het terugkeren een lift krijgen.
    Het enige voordeel aan het lange wachten was dat het wel gezellig praten was met enkele buurtbewoners die ook stonden te wachten.

    1. De dienst Mobiliteit zal het strooiplan evalueren en meldt me dat de Tweebruggenstraat vandaag nog wordt aangepakt, ook in de toekomst zal men met die belangrijke fietsas rekening houden
      Johan E

      1. “De dienst Mobiliteit zal het strooiplan evalueren en meldt me dat de Tweebruggenstraat vandaag nog wordt aangepakt”
        Niet dus. Er zijn twee sporen die andere fietsers hebben getrokken waarin je kan rijden. De rest is aangevroren sneeuw en dus glad.

  7. Heeft Gent nu eigenlijk al sneeuwveegmachines voor de fietspaden, of blijven ze overal aanmodderen met zoutstrooiers?:

    Zomergem heeft ultramoderne sneeuwruimer
    ZOMERGEM – De gemeente Zomergem kan sinds deze week het winterweer te lijf gaan met een ultramoderne sneeuwruimer voor fietspaden.

    ‘De veegborstelmachine die we hebben aangekocht voor het vegen van de straatgoten en de voetpaden hebben wij uitgebreid met een extra sneeuwduwer, een pekelsproeier en een zoutstrooier’, legt schepen van openbare werken Guy De Neve (Open VLD) uit.

    Verbluffend resultaat

    Maandag kon de sneeuwruimer voor het eerst uitrukken. ‘Het resultaat was verbluffend. Alle vrijliggende fietspaden in de gemeente liggen er nu ijsvrij bij’, zegt De Neve. De kostprijs van de combinatie veegmachine met de winterattributen bedraagt goed 75.000 euro. OVAM neemt iets meer dan een derde voor haar rekening.
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLCTH_20120207_001

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s