Schutskleur

04feb12, 10u52, Buitensingel
W

03feb12, 16u38, Ferdinand Lousbergskaai
I

03feb12, 16u38, Ferdinand Lousbergskaai
T

04feb12, 13u43, Tweebruggenstraat

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

16 gedachten over “Schutskleur”

      1. Een velomobiel is dan ook geen fiets, maar een rijwiel (net zoals een driewielige bakfiets, strikt genomen een fiets met zijwieltjes, …).

        En zulke onderborden laten enkel toe om met een fiets in de andere richten te rijden. (Het verschil tussen rijwiel en fiets is weliswaar verouderd, in de huidige wegcode is het nog steeds een zeer belangrijk verschil met heel wat gevolgen betreffende rechten en plichten.)

      2. Allez, Stefaan, dat je dat niet weet als velomobilist ? Maak gebruik van de voordelen van artikel 9 van de wegcode, maar hou er dan ook rekening mee dat je niet met een fiets, maar met een rijwiel onderweg bent !

        1. Geveinsde onwetendheid, laten we het zo maar omschrijven… Uit ervaring kan ik echter wel zeggen dat politieagenten de toepassing van die bepaling eerder naar de geest dan naar de letter nagaan. Althans, in de Brugse binnenstad. Al jaren rij ik daar gezwind een eenrichtingstraat in, meer dan eens onder het oog van politieagenten. Nooit problemen gehad. Wel zeg ik er onmiddellijk bij dat de straat tamelijk breed is, waardoor tegenstroom rijden met de velomobiel niet als hinderlijk wordt ervaren. Vandaar dat ik in al die jaren ook nog geen enkele negatieve reactie heb gekregen van een automobilist. Natuurlijk ga ik niet een Brugse straat in als bijvoorbeeld de Nieuwstraat… Veel te smal.

  1. Wel, je hebt zo een wet die zegt dat een rijwiel naargelang het aantal wielen maar zo breed of zo breed mag zijn.
    Het punt hierbij is indien breder dan 75cm. Je niet meer in de tegengestelde richting van die éénrichtingstraat rijden mag.
    Je dan eigenlijk het reglement van de auto’s moet volgen.

    ps, verbeter mij maar als ik ergens fout zit hoor, heb dit een tijdje geleden vernomen en compleet juist weet ik het nu ook niet meer.

    1. Wegcode, artikel 71.3 – aanwijzingsborden, heeft het over “fietsen”. Uit artikel 9 kun je afleiden dat een fiets maar twee wielen mag hebben. Als die drie of vier wielen heeft, dan is het een rijwiel, geen fiets. Andere regels dus. Soms bizar: ook indien het rijwiel niet breder is dan een fiets, mogen een aantal zaken plots niet meer.

      1. Er zijn wel meer zaken bizar aan dit verouderd onderscheid. Zo mogen kinderen tot 9 (of is het ondertussen 10?) jaar met een ‘kinderfiets’ (wielen met een bepaalde wielmaat) op het voetpad rijden. Maar als je zijwieltjes op een fiets zet, wordt het eigenlijk een rijwiel. En kindjes die op een kinderfiets met zijwieltjes rijden mogen dus strikt genomen niet meer op het voetpad rijden.

    2. Klopt niet: het gaat over het aantal wielen. wat meer dan twee wielen heeft is een rijwiel maar geen fiets. Als zoiets smaller dan een meter is (in Nederland is het 75 cm) mag dat op een fietspad, maar is nog altijd geen fiets. Vorig jaar heeft Schouppe, toen verantwoordelijk voor het verkeersreglement, op een parlementaire vraag geantwoord dat de bordjes `uitgezonderd fietsers’ niet gelden voor zo’n rijwiel en heel in het bijzonder dat zo’n rijwiel geen gebruik mag maken van beperkt eenrichtingsverkeer. Zo’n velomobiel mag dus op het fietspad (maar is niet verplicht het fietspad te gebruiken) maar niet als dat fietspad in de tegenrichting ligt van een straat met eenrichtingsverkeer-behalve-voor-fietsers. Als onzinnige regeling kan dit tellen.

      Het leuke is dat in de franstalige versie van het verkeersreglement een fiets een bicyclette is, een rijwiel een cycle en een fietser een cycliste. Moest iemand de vraag aan Schouppe in het Frans gesteld hebben dan was zijn antwoord waarschijnlijk anders geweest ….

      1. Bijna goed. Alleen je ‘voorbeeld’ klopt niet. Als er een verplicht tweerichtingsfietspad is – ook in een eenrichtingsstraat – dan mag een velomobiel dat wel degelijk gebruiken.
        Een velomobiel (of ander rijwiel) mag echter niet tegen de richting op de weg rijden – ook als er een bord staat dat aangeeft dat fietsers dat wel mogen.

        1. Hoezo, een verbodsbord geldt toch ook als er een bord D7 staat (“verplicht fietspad”)?
          Dus: als het verbodsbord (+onderbord “uitgezonderd fietsers”) rechts van het fietspad staat, mogen velomobielen er officieel toch niet rijden?

          Maar sowieso heeft het niet veel zin om over die verouderde wetgeving nog veel te zeggen, want er komt al een nieuwe aan.

        1. @renaat: ik had het, zoals Dries aangeeft, over een verbodsbord met onderbord `uitgezonderd fietsers’ dat rechts van een fietspad staat, zoals bijvoorbeeld in de Achilles Musschestraat of de Oude Houtlei. @Hilde: zo’n ‘gehandicaptenfiets’ met drie wielen is geen fiets maar een rijwiel, net zoals een driewielige bakfiets dat is en beide vallen dus onder die onzinnige regel. Maar de bedoeling is inderdaad om dit soort onzin weg te werken. Volgens de plannen zou in de toekomst elk rijwiel dat smaller is dan een meter gelijkgesteld worden met een fiets

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: