Home

Sneeuwruimen (4), 4 methodes (1)

9 februari 2012

Legt de stad Gent en het Vlaams Gewest de lat hoog genoeg in het sneeuwruimen van fietspaden?
Sommigen zullen argumenteren: dat ze eerst hun huidige ambitie waarmaken.
Laat ons eens kijken naar de kwaliteit van het geleverde werk, dus terug naar de vraag van gisteren: maken ze hun ambitie waar?
Ik zie grosso modo 4 werkmethodes.

Methode 1: het gewest huurt loonwerkers in om te vegen.
Je herkent de loonwerkers aan hun tractorbandsporen in de sneeuw.
Vorige jaren zag ik daar degelijk werk van.
Dit jaar was het veegresultaat bedroevend.

Dit is de Dampoort:

04feb12, 10u27, Dampoort

06feb12, 08u02, Dampoort

Die laatste foto is een tweerichtingsfietspad naast een druk befietst station, 3 nachten na de sneeuw.
Conclusie: prutswerk.

Me dunkt dat die tractoren ook te lomp/te breed zijn om alle fietspaden van het Gewest (dus de hoofdverkeersassen) te bedienen.
Sommige stukken fietspad zijn te smal voor tractoren, en worden overgeslagen:

05feb12, 12u13, Keizervest

07feb12, 08u42, Vlaamsekaai

Jammer genoeg zijn die (voor tractoren onbereikbare) paden vaak bochten rond kruispunten.
En laat nu net bochten en kruispunten de gevaarlijkste slipplaatsen zijn.
Dit pad aan de Vlaamsekaai is een druk gebruikt tweerichtingspad:

07feb12, 08u43, Vlaamsekaai / Jan Delvinlaan

Conclusie: binnen een stedelijke context zijn loonwerkers met tractoren geen efficiënte werkmethode.

Tweede methode: wegen strooien, en hopen dat de fietspaden mee berijdbaar worden.
Zowel het Gewest als de Stad passen deze “methode” toe (op het plannetje de groene lijnen).
Laat ons zeggen: de schaamlapmethode.
Berijdbare fietspaden komen er pas na veelvuldig pekelen.
De kleine ring R40 werd duidelijk bekeken als een verkeersas waar fietsers beter wegblijven.
Strooien van wegen is bedoeld voor autoverkeer.

04feb12, 12u20, Rooigemlaan

04feb12, 12u24, Einde Were


Wegen met busroutes gaan -begrijpelijk- voor.
Toch worden wegen als de Henleykaai -voor zover ik weet een busloze weg- gestrooid.
Dat brengt me bij mijn grootste punt van kritiek op Stad en Gewest: er is (nog) geen ambitieus beleid om een spinnenweb van fietspaden sneeuwvrij te maken/houden.
Vergeef me deze Calimerostelling: die ambitie is er wèl voor het autoverkeer.
Het is een methode die geen vat heeft op de assertieve fietser, maar ook een methode die het autoverkeer promoot.
De niet-assertieve fietser wordt nogmaals angst ingeboezemd.

04feb12, 12u22, Rooigemlaan


Mijn teerbenoemde protesteert tegen het begrip “niet-assertieve fietser”.
Ze vindt “voorzichtige fietser” beter.
Waarmee ze wil zeggen dat ze niet zoals de dame hierboven wil/zal/durft fietsen.
Ik vraag me af hoe ze de afgelopen nachten veilig ging werken.

Teveel foto’s voor 1 blog.
Morgen methode 3 en 4.

One Response to “Sneeuwruimen (4), 4 methodes (1)”

  1. Renaat Says:

    In straten waar je een aanliggend fietspad hebt waarnaast auto’s mogen parkeren (zoals op de foto van de Rooigemlaan) stelt zich nog een ander probleem waar men te weinig rekening met houdt.

    Zelf als men deze fietspad perfect veegt, de auto’s die van de parkeerplaats komen rijden terug sneeuw op het fietspad. Zulke fietspaden moeten dus (zolang er sneeuw ligt op de parkeerstrook) minstens om de twee dagen opnieuw worden geveegd.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: