Sneeuwruimen (6), 4 methodes (3)

(Eerlijk: nooit gedacht dat ik zou bloggen over een 94% saai/kil onderwerp als dit. Nog even door de koude appel bijten.)

Methode 3 -zand strooien- is voor fietsers een goede methode.
Dat zag je gisteren.
De grootste beperking ervan zie je hier:

09feb12, 08u09, Bijgaardenpark

Methode 4 -vegen- heeft dezelfde beperking.
04feb12, 13u33, Bijlokekaai

Een fietsas als deze, waarvoor je alle (àlle!) mogelijke sneeuwruimsuperlatieven wil verzinnen verliest aan waarde als de gevaarlijkste plekken -bochten en hellingen- niet geruimd zijn:
04feb12, 13u33, Bijlokekaai

04feb12, 13u33, Henleykaai

In het Bijgaardenpark lijkt het teritoriumdrift.
“Tot daar komt onze bevoegdheid, en niet verder.”
Aan de Bijlokekaai staan eerder paaltjes in de weg.

Merci aan die mannen/vrouwen die in weer en wind dit werk doen.
Hun werk zou zinvoller zijn mochten hun overheden een kwaliteitsnorm naar voor schuiven: veilig geruimde fietsassen als norm, niet het aantal bewerkte kilometers.
Kwaliteit dus in plaats van kwantiteit.
Die ambitie is duidelijk (nog) niet aanwezig, en staat niet in verhouding tot het aantal manuren die gespendeerd worden aan autoassen.
Hoe groter de versplintering qua bevoegdheden/werkwijzes, hoe moeilijker die ambitie is.

In de reacties van de afgelopen dagen kon je al lezen dat er geen ambitie was om alle grote (stedelijke) fietsassen aan te pakken:

04feb12, 13u43, Tweebruggenstraat

07feb12, 08u56, Forelstraat

Als ik het plannetje goed bekeek stonden deze straten niet in rood.

Dat brengt ons bij de vraag: waar liggen de prioriteiten?
Een mail vanuit het stadhuis verwoordt het stedelijk beleid als volgt:
“Bij vriesweer is het inderdaad zo dat de voetpaden, fietspaden en straten op sommige plaatsen moeilijk toegankelijk zijn. De Stad gent doet wel degelijk inspanningen om een aantal prioritaire fietspaden en fietsverbindingen sneeuw- en ijsvrij te houden. Dit doen we uiteraard enkel voor de fietspaden die in eigen beheer zijn. De Stad beschikt over 2 fietspadstrooiers. Deze strooiers zijn uitgerust met borstels vooraan en een zoutstrooier achteraan. Het ijsvrij maken van de fietspaden is niet zo evident. Strooizout moet namelijk goed worden bereden om optimaal te werken. Bij hevige sneeuwval liggen de fietspaden er quasi onmiddellijk weer wit bij, ondanks de volgehouden inspanningen van diverse diensten. We beschikken jammer genoeg niet over voldoende middelen om alle fietspaden constant te vegen en strooien. Het is ook zo dat we prioritair de straten strooien waar openbaar vervoer loopt (alle tram- en buslijnen) en de bruggen en hellingen.
Ook elders las ik dat bruggen en hellingen prioritiair zijn.
Dat moet ik voor de fietspaden op bruggen en hellingen -helaas- tegenspreken.
En dan hadden we nog maar een sneeuwbuitje van een goeie 3 uur.
Er is nog werk aan de winkel.
Hoe zouden ze dat in Denemarken aanpakken?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Sneeuwruimen (6), 4 methodes (3)”

  1. Zand ;goed voor niet verharde paden .Voor verharde (vb asfalt of kaseien) na de dooi = gliberig en dus gevaar voor slippen en vallen niet elke fietser is 3×7 . Dit zegt ook veel op de opdeling intern stad Gent dienst wegen en groendienst elk zijn ding. En ook de fietsassen van Dampoort naar Slachthuisbrug vb. veelgebruikt pad langs St Baafsweide is voor groendienst dus een zand behandeling en nu na de dooi gevaarlijk (los zand op kaseien)

    1. Mooie illustratie hiervan: het Keizerspark. Daar volgt het fietspad de ene bocht na de andere. Nu, na de dooi, moet je die allemaal uiterst voorzichtig en traag nemen of je gaat tegen de vlakte. Anderzijds: tegenover niet strooien/vegen is het wel een hele voorutgang en het is milieuvriendelijker dan het agressieve zout.

    2. Klopt, Hub. Vroeger was deze as door de St-Baafsweide spekglad op de stenen als het gevroren had; nu is het er glad na de dooi. Eigenlijk zou het zand nu wel mogen aan de kant geveegd worden. Moeten we dit melden, of doet de Groendienst dit spontaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s