Home

XXretro

27 februari 2012

Dochterlief Lady T loopt stage in Beernem.
Een paar weken terug stapte ik samen met haar op de boemeltrein daarheen.
Zo raakte onze reservefiets, wegens daar gekocht: de Bruggefiets, veilig op en af de trein.

Een degelijk slot.
Een secure dochter.
Nothing could go wrong.

Maar ach: het bekende liedje verscheen op de boxen.
Onvoldoende diefstal-onvriendelijke fietsrekken rond het station.
De fiets op slot met louter zichzelf.
Deze morgen een onthutste telefoon: fiets wèèèèg.

Niemand herinnerde zich of deze fiets geregistreerd was, dom.
Het positieve nieuws is een lichte troost: de contacten met de politie waren beschaafd.
Geen cliché’s uit vorige eeuw stijl: ga er zelf een stelen.
Op de site van politie Beernem was te lezen dat een aangifte digitaal kon.
Daarvoor heb je een token nodig, maar zo digitaal zijn we nog niet.
Een attente agente van politie Beernem vertelde aan de telefoon dat de aangifte ook in Gent kon.
En of we alles ook nog eens op mail konden zetten naar de politiezone Het Houtsche.
Je weet nooit of er iets van komt.
En dat die camera’s aan het station bij slachtoffers van diefstal te veel verwachtingen creëren.

Na de mail fietste Lady T naar de Belfortstraat.
Jamaar papa, gaan ze me niet uitlachen?
Haar eerste contact met de Gentse politie was ok.
6 wachtenden voor haar.
Het opmaken van het proces-verbaal verliep sec en zakelijk.
Dat duurde volgens het pv 4 minuutjes.
Vakwerk dus.
Goed voor een nuttig streepje in de statistieken, maar weinig kans op the return of the grey Gitane-reservefiets.

Lady M -moeder pur sang- had sinds zaterdag een oogje op twee tweedehandsplooifietsen.

27feb, 16u23, ViaVia

Ze kwamen uit een kelder in Oostende, misschien maar driemaal bereden.
Het moedergevoel popte op.
Was dat niet de snelle oplossing voor lady T?

27feb12, 16u36, ViaVia


Toch maar niet gedaan.
275€ lijkt niet het einde van de wereld voor een plooifiets.
Batavus heeft een solide reputatie.
Maar op hun site staan geen plooifietsen (meer?).
Ze voelen niet bepaald licht aan, duidelijk vol staal.
En wat moet je denken van een blinkende fiets waar het telefoonnummer van de fietswinkel op de sticker nog geen prefix heeft?
Reserveonderdelen voor retro zijn moeilijk te vinden.

Internet bracht raad.
Dan toch maar Blue-Bike proberen?
Blue Bike in Beernem, whaw!
We zijn benieuwd.

7 Responses to “XXretro”

  1. Jonathan Says:

    Voor het online aangeven van een misdaad waarbij de daders ongekend zijn, heb je geen token of digitale-identiteitskaart-lezer nodig, enkel de combinatie van je rijksregisternummer, identiteitskaartnummer en siskaartnummer volstaan. Dus volgende keer (hopelijk in een zodanig verre toekomst dat dit bericht tegen dan al lang vergeten is) kan Lady T zichzelf de tocht naar het politiekantoor en het wachten besparen.

    En raad eens (nee, geen 3 keer raden, je mag maar één keer raden) wat er op die website, http://www.policeonweb.be, de eerste optie is bij het neerleggen van een klacht: inderdaad, fietsdiefstal.

  2. ciesvandekwis Says:

    Buiten de wielen of banden kan ik me moeilijk voorstellen waarom je ‘originele plooifietsonderdelen’ zou nodig hebben: remblokjes zijn standaard, kabels en ketting met een tang op lengte te krijgen, een vijsje of boutje lijkt me ook het einde niet…
    En gewicht, sja, op de Gentse kasseien geeft mijn stalen fiets me nog nét dat ietsje robuuster gevoel van veiligheid.

  3. Renaat Says:

    Net zoals Cies vermoed ik dat er zich weinig problemen zullen stellen met reserve-onderdelen.

    Overigens heeft robuustheid veel meer te maken met de geometrie, buisdikte, verbindingen, … dan met het materiaal. Er zijn stalen fietsen die aanzienlijk minder robuust zijn dan sommige aluminiumfietsen.

  4. DriesO Says:

    Helaas:

    Het aantal fietsdiefstallen in de Beernemse stationsomgeving daalt, dankzij twee recente initiatieven van het gemeentebestuur: het inrichten van een fietspunt en het plaatsen van beveiligingscamera’s. In 2011 daalt het globaal aantal fietsdiefstallen. Maar vooral het aantal fietsdiefstallen aan het Beernemse station is sterk afgenomen. In 2009 vond 69% van het aantal fietsdiefstallen in Beernem plaats aan het station, in 2010 was dit nog 46% en in 2011 is dit nog slechts 31%.

    Twee recente initiatieven liggen aan de basis van deze afname:

    Een eerste initiatief was het oprichten van een fietspunt door het gemeentebestuur en het OCMW, aan het station van Beernem. U kunt er o.a. terecht voor herstel en kleine reparaties aan uw fiets (bv. lekke band, kettingproblemen, enz..,) maar ook om uw fiets te graveren tegen diefstal. In september 2010 zijn er 2 medewerkers van het PWA gestart om het toezicht te verhogen aan het station.

    Een tweede initiatief was het plaatsen van beveiligingscamera’s in de Beernemse stationsomgeving. Het gemeentebestuur werkte daarvoor samen met de politiezone en de NMBS. De camera’s dienen zowel ter preventie als controle van fietsdiefstal.

    • jonathan Says:

      De vraag is natuurlijk of fietsdiefstal hiermee verminderd is, of verplaatst naar nadere regio’s in Beernem of zelfs buurgemeenten.

      • DriesO Says:

        Volgens het artikel het eerste:

        In 2011 daalt het globaal aantal fietsdiefstallen. Maar vooral het aantal fietsdiefstallen aan het Beernemse station is sterk afgenomen.

    • Renaat Says:

      Wat waarschijnlijk sterk is gedaald, is het aantal meldingen van fietsdiefstallen. Er is nu eenmaal in de meeste gevallen een grote kloof tussen het aantal meldingen en het werkelijk aantal diefstallen omdat er een lage aangiftebereidheid is bij fietsdiefstallen.
      Een grote daling in aangifte suggereert wel een daling in werkelijk diefstal, maar de cijfers zijn niet eenvoudigweg over te nemen. Zo kunnen steden die werk maken van het verhogen van de aangiftebereidheid ‘bestraft’ worden met slechtere fietsdiefstalcijfers.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: