Trottoirrijders

Een mens komt wat tegen op internet.
Onderstaand filmpje heeft als titel “Trottoirrijders”.
De internetposter van dit filmpje had een duidelijke bedoeling.
Ik zou het eerder “stadsmuurbestormers” noemen.
Let ook op wat er op het fietspad achtergelaten wordt.

Mijn gevoel bij dit filmpje is dubbel.
Enerzijds zou ik zelf de R40 nooit op deze manier dwarsen, of op deze manier erlangs fietsen.
Anderzijds: deze praktijk legt de vinger op de wonde van de on-oversteekbaarheid van de kleine ring.
Volgende week als ik thuis ben zoek ik de foto’s die dit thema verder illustreren.
De Gewestwegen scoren hierin overal.
Helaas.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Trottoirrijders”

  1. Fietspaden langs onze Gewestwegen … Dat zou een mooie titel kunnen zijn van een lijvig boek dat ik kan schrijven, met zeer mooie illustraties van voorbeelden hoe het niet moet! En al die illustraties komen slechts uit één postcodegebied.

  2. Tienen is qua grootte en drukte niet te vergelijken met Gent, maar daar liggen aan beide kanten van de Vesten (noem het de ring rond Tienen) tweerichtingsfietspaden. Dat zou deze situatie al wat veiliger kunnen maken.

    1. Tweerichtingsfietspaden is inderdaad één van die dingen die men langs de N16 in Temse niet gedaan heeft, terwijl dat eigenlijk veel veiliger zou zijn (minder onnodig oversteken). Het is bovendien mogelijk, er is voldoende plaats. Toch gebeurt het niet. Heel wat fietsers, ook postbodes, rijden bijgevolg in tegenrichting op de enkelrichtingsfietspaden, om onnodige, grote en gevaarlijke omwegen te vermijden.

  3. Verwarring scheppen is het ergste wat een wegbeheerder kan doen, en dit is spijtig genoeg het geval op de Gentse ring waar fietspaden meestal niet, en dan weer wel “dubbelrichting” zijn. In dit laatste geval is er nooit de vereiste minimumbreedte.

  4. Dit is vermoed ik een reeds lang bestaande foute situatie, maar ook bij heraanleg gaat het beleid vaak niet zo slim om met de keuze tussen één- en tweerichtingsfietspaden. Er zijn beleidsvoerders die tweerichtingsfietspaden willen omdat op die manier ruimte kan uitgespaard worden, ruimte die ze liever niet aan de fiets besteden. Dit terwijl tweerichtingsfietspaden wel wat nadelen hebben (veiligheid, comfort, …)

    Daarnaast wordt er ook in situaties met een bijzonder slechte oversteekbaarheid van bepaalde wegen toch gekozen voor éénrichtingsfietspaden omdat de betrokken politici/diensten/verkeerspolitie hebben vernomen dat tweerichtingsfietspaden in veel gevallen verkeersonveilig zijn. Zo weigert men in Antwerpen bijna altijd tweerichtingsfietspaden aan te leggen, niettegenstaande het duidelijk is dat op locaties met een slechte oversteekbaarheid fietspaden altijd als tweerichtingsfietspaden gebruikt worden en men dus of de oversteekbaarheid sterk dient te verbeteren of men twee tweerichtingsfietspaden moet aanleggen met de nodige maatregelen om de veiligheid te optimaliseren. Anders krijgt men de gevaarlijke en ongewenste toestanden zoals in het filmpje.

    Renaat

  5. Je vergeet nog een andere reden: veel fietsers zijn gewoon te lui (of kunnen geen minuut wachten) om de straat over te steken en aan de correcte kant te fietsen. Het lijkt er soms op dat alle fietspaden en voetpaden steeds meer aanzien worden als tweerichtingsfietspaden. Althans, dat is wat ik tot mijn grote ergernis tegenwoordig vaak vaststel. Het gaat de verkeerde kant op wanneer de “zwakke” weggebruiker denkt zich alles te kunnen permitteren.

  6. Ik hoop wel dat de spookfietsers (het zijn eerder spook- dan trottoirrijders) goed oppassen aan de Stropkaai. Daar komt geen motorverkeer uit (toch niet dikwijls) maar er rijdt er wel in, het meeste komend van de overkant van de R40. Wat je wint aan veiligheid door de stadsring niet op de officiële manier over te steken verlies je weer op dit punt als je niet uit je doppen kijkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s