Trottoirrijders (2)

Hoe meer ik het op mijn lippen proef, hoe meer het aanvoelt als een geuzennaam.
Trottoirrijders.
Er zijn er vèèèlen.
Neem nu deze fietsers langs de Antwerpsesteenweg, tegen de richting in laverend tussen fietspad en parkeerstrook:

07mei11, 09u49, Antwerpsesteenweg

07mei11, 10u21, Antwerpsesteenweg

Duidelijk 2 mensen die de buurt door en door kennen en dit ritje -bij wijze van spreken- dagelijks doen.
Ze weten dat spookrijden (want dat is het) minder risico inhoudt dan de Antwerpsesteenweg tweemaal dwarsen.
Diezelfde dag fotografeerde ik ook dit.
Bij welk beeld voel je de meeste angst?
Welke oplossing is de meest verkeersleefbare?
Massaal veel oversteekplaatsen?
Of consequent tweerichtingsfietspaden en minder oversteekplaatsen?
De Gentse Gewestwegen hebben sowieso véél te weinig veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

De afgelopen jaren fotografeerde ik menig spookfietser.
Bij sommigen voelde ik onbegrip, omdat er een alternatief was.
Bij sommigen eerder begrip, zoals hierboven.
Bij anderen: vraagteken.
Morgen nog een reeks.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Trottoirrijders (2)”

  1. Bracht enkele jaren terug een dochter en een buurmeisje met de fiets naar de scouts aan de Carrefour en kwam van richting Dampoort, van de Potuit, en reed ook aan deze ‘verkeerde’ kant.

    Een agent, per fiets (!), hield ons tegen en vond echt dat ik met die twee meisjes van toen zeven jaar, die drukke baan moest oversteken om die 200m verder dan weer over te steken.

    Kreeg geen boete maar moest te voet verder. Dwaas. Toch?

  2. Ik vind een fietspad waar je wel in twee richtingen mag op rijden dan weer wel gevaarlijk. Bv. op de K. Albertlaan mag je wel in de twee richtingen fietsen – maar dat fietspad is veel te smal daarvoor.

    1. Dat ligt dan duidelijk niet aan het feit dat je in beide richtingen mag fietsen, maar aan de breedte van het fietspad. Een bordje plaatsen is natuurlijk veel goedkoper dan het aanpassen van de infrastructuur…
      Langs de Ottergemsesteenweg (tussen de E17 en de Ringvaart) is er dan weer een heel breed, nieuw fietspad, maar dat is dan weer enkele richting.

    2. Langs de K. Albertlaan mag je op geen enkel fietspad in twee richtingen fietsen. Waar had je wel zo’n verkeersbord zien staan?

      Wel zijn er ter hoogte van de brug over de Leie een aantal “ventwegen” waar je mag fietsen in tegengestelde richting als op het fietspad er vlak naast.
      En de fietspaden op het lichtengeregeld kruispunt van Groot-Brittanniëlaan en R40 zijn ook tweerichting op het kruispunt zelf.

  3. “Ze weten dat spookrijden (want dat is het) minder risico inhoudt dan de Antwerpsesteenweg tweemaal dwarsen”(Fietsbult.
    Minder risico is heel relatief. Spookrijden (en trottoirrijden) is altijd gevaarlijk omdat je de normale verwachting van andere weggebruikers verschalkt. Fietsen op de Antwerpsesteenweg is hoe dan ook levensgevaarlijk omdat smalle fietspaden tegen een rijbaan waar je 70 km “mag” rijden totaal onverantwoord zijn.

    1. Inderdaad ook op 500 m van de Dampoort na eerste bocht Koopvaardijlaan mag men 70 km/U eerste 250 m geen schrikstrook tussen fietspad en racebaan ,daarna geschilderde schrikstrook !! gezellig fietsen ! welkom in Gent

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s