Trottoirrijders (4)

Het wijkje naast het Trottoirrijdersfilmpje is net als de viswijk een geïsoleerde wijk.
Maria Van Bourgondiëstraat, Filips De Goedekaai, Jan Zonder Vreesstraat en Karel De Stoutestraat worden omgeven door de ring en de Schelde.
Is dat trouwens niet de wijk met hoogst aantal niet uitgevoerde fietsbruggen ter wereld?


Via Ter Platen is er één veilige verbinding met één overkant.
Of toch niet: via de Sint-Lievenspoort kan je ook veilig richting Ledeberg.
Maar wat als je naar een andere overkant wil?
Schipper mag ik overvaren?
Rondrijden via de Sint-Lievenspoort?
Wat als je bijvoorbeeld naar het Stropzwembad wil fietsen?

21jun11, 17u44, Sint-Lievenslaan

In het verleden hoorde ik vaak de dooddoener: dat weet je toch als je daar gaat wonen?
De consequentie: dit is een wijk louter voor automobilisten?

Het gros van de fietsers op het filmpje wil simpelweg onderstaand maneuver vermijden:

09sep12, 12u53, Citadellaan

09sep12, 12u53, Citadellaan
Niet elke fietser kan dit.
Ook niet wie in de Jan Zonder Vreesstraat woont.
Welk van de twee methodes is het minst onveilig?
13okt08, 17u53, Citadellaan / Stropkaai

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

9 gedachten over “Trottoirrijders (4)”

  1. Als bewoner van die wijk, denk ik dat ik mag meespreken.

    Overigens “dat weet je toch als je daar gaat wonen?” gaat in mijn geval zelfs niet op: de plannen voor die fietsbrug lagen toen klaar voor goedkeuring.

    Ik erger me wel aan die spookfietsers (zeker met het versmalde fiets-voetpadstrookje tijdens de bouwwerken op de Sint-Lievenslaan) en doe het zelf nooit. Dat wil zeggen rondrijden langs de Sint-Lievenspoort en Stropbrug (niet zo aangenaam) of de R40 oversteken (niet op elk tijdstip haalbaar). Er is nog een ander alternatief: doorrijden tot aan de Heuvelpoort en daar draaien (lang wachten voor verkeerslichten).

    Voor bewoners van de wijk is de fietsbereikbaarheid inderdaad wat minder, maar daar staat tegenover dat de straten relatief autoluw zijn.

    1. Je vermeldt langs de Heuvelpoort rondrijden, maar daar keren is ook niet vanzelfsprekend. Ofwel durf je voor te sorteren op de ring (maar dan had je ook gewoon kunnen voorsorteren aan de Stropkaai), ofwel durf je dat niet en moet je je op het meest chaotische kruispunt van Gent begeven.

      Bij het naderen van de Heuvelpoort, moet je op de rijbaan rijden, want er ligt geen fietspad. Dat schijnen de meeste automobilisten ten minste te denken, die zonder uitzondering het fietspad als tweede rijstrook gebruiken. Dat deze twee rijstroken na het kruispunt opnieuw slechts één rijstrook worden (de rechtse van de twee), levert altijd leuke near misses op met mensen die langs links de bushalte voorbijrijden, en uitkomen op de linkse rijstrook. Wegbelijning lezen, voor sommigen blijkbaar geen onderdeel van hun rijexamen.

      Eenmaal op het kruispunt wil je rechts van het verkeerslicht op het voorsorteervak voor fietsers gaan staan. Alleen is deze tijdens het academiejaar permanent bezet door fietsers uit de Overpoortstraat die door rood gereden zijn. Dat ze, enkel om drie meter voorbij de stopstreep te staan, andere weggebruikers hinderen, lijken ze zich niet te realiseren. Ook voetgangers worden gehinderd, want zelden houdt men het zebrapad vrij.

      Als het voor de tweede keer groen wordt (en je gewacht hebt op verkeer van rechts dat nog door “oranje” gereden is), vertrek je richting Normaalschoolstraat. Je bekijkt de wegindeling op het kruispunt, en ziet dat die voorziet in twee rijstroken voor rechtdoorgaand verkeer (één in elke richting), met daar tussenin twee rijstroken voor verkeer dat linksaf wil. Deze twee zijn “gekruist”, dus twee voertuigen die linksaf willen, rijden elkaar langs links voorbij. Jammer genoeg ben jij de enige die naar de wegindeling gekeken heeft, en rijdt iedereen zomaar ergens.

      Eén zekerheid: een muur van fietsers als tegenligger, die exact de helft van de rijbaan bezet, ook de rijstrook om linksaf te rijden in jouw richting. De beste methode om door die muur te raken: ergens halverwege het kruispunt stoppen en wachten tot ze rond jou rijden. Verwacht wel verwijten van fietsende studenten die niet begrijpen dat er mensen zijn die niet rechtdoor moeten. Als er iets minder fietsers uit de Normaalschoolstraat komen, denk je geluk te hebben, maar helaas! Voor automobilisten is een druk kruispunt de ideale gelegenheid om in te halen. Dat er een tegenligger rijdt op de rijstrook die ze daarvoor willen gebruiken, dat geeft niet; het is een fietser, en die kunnen gewoon uit de weg springen.

      1. Ik heb nooit beweerd dat de regels volgen eenvoudig is voor fietsers ;-).

        Frederik, ik ken en deel je ergernissen omtrent dit kruispunt (Heuvelpoort). Gisteren voor het eerst sinds jaren een fietser gezien die ook voor de stopstreep stopte (dat moet jij geweest zijn ;-).

        Vaak is het inderdaad veiliger of wekt het minder weerstand op bij andere weggebruikers om de regels te overtreden.
        Dom voorbeeld: de busstrook in de Keizer Karelstraat is (of was, ik passeer er al jaren niet meer) off limits voor fietsers. Als je daar op de juridisch juiste plaats rijdt krijg je een claxonconcert van begin tot einde (als je al niet langs rechts voorbijgereden wordt).

  2. Misschien nog even herinneren dat de fietsersbrug tussen de filips de goede kaai een verplicht onderdeel van de bouwvergunning voor de Zuiderpoort was.

    Het gebouw opende in 2009. Intussen werd een autostrade oprit, een tunnel en een rond punt vernieuwd, op de fietsersbrug is het nog steeds wachten…

  3. Toen ik daar gisteren reed, was een moedige fietser bezig met het manoeuvre van foto twee en drie. Een automobilist vond de oversteek blijkbaar te veilig en besliste om wat extra gevaar te introduceren met behulp van zijn claxon. Of misschien dacht hij zijn rempedaal op zijn stuur te vinden? Hoe het ook zij, in plaats van te remmen voor zijn voorligger (onmogelijk natuurlijk, want het ging over een fietser) kreeg de hele buurt, voor de volle periode dat de fietser over de rijbaan reed, 100 dB te verwerken.

    1. Zo goed als zeker was dat één van de vele automobilisten die denken dat fietsers ten alle tijden op het fietspad moeten rijden en dus niet weten dat fietsers het recht hebben om voor te sorteren.

      1. Ik wil nog de eerste flik zien die de toeters (in dit geval de enigen in overtreding) op de bon slingert.
        Fietsers hebben inderdaad het recht om voor te sorteren op de rijbaan, maar dit is spijtig genoeg dikwijls even onveilig als het recht op voorrang van rechts, het recht om in de bebouwde kom naast elkaar te fietsen of gewoon zelfs het recht om op een fietspad … te fietsen.

  4. Ik voer ditzelfde manoevre elke dag zelf uit : komende uit ter Platen neem ik de trap aan Ter Plaetenbrug, rijd de brug over aan de linkerkant en zo de Stropkaai in. Het is veruit de minst onveilige manier om de ring over te steken. Ter mijner verdediging : vaak ga ik te voet met de fiets aan de hand over het voetpad. Meestal is er overigens geen andere optie, met de werfwagens die daar (op de busstrook uiteraard) geparkeerd staan.

    Het is trouwens tegenwoordig een ramp om als fietser van regio UZ naar regio kathedraal te geraken : eerst de drukke Zwijnaardsesteenweg (met miljoenen fietsen de studenten, talloze werven en verkeerd geparkeerde aannemers). Dan zijn er twee opties : de eerste optie is het kruispunt Heuvelpoort nemen : allesbehalve een pretje. De andere optie is via de Lentestraat de Stropkaai inrijden tegen de auto’s in : levensgevaarlijk, want de Stropkaai wordt gebruikt als sluipweg, en dus rijden er, naast “vlammende” TMVW-bestelwagentjes, ook “vlammende” auto’s van de ring die rakelings langs u scheren met duizelingwekkende snelheden. Dan de Terplaetenbrug over, de trap af en via Ter Plaeten naar de Muinkkaai. Het eerste stukje van Ter Plaeten is zeer smal met tweerichtingverkeer. De Muinkkaai is zeer smal met éénrichtingsverkeer staduitwaarts. Dus : tegen de auto’s in op de Muinkkaai : levensgevaarlijk, want de zone 30 wordt er fluitend genegeerd. Komen we dan toch heelhuids aan de Zuid, mogen we de Kuiperskaai niet in wegens éénrichtingsverkeer. Door het busstation dus, met talloze blind overstekende voetgangers. Dan links de Vlaanderenstraat in, met auto’s die geen ruimte laten tussen voetpad en rijweg, waardoor je dus vaak niet anders kunt dan op het voetpad rijden. Aankomst !
    Terug naar optie 1 : na de Heuvelpoort rechtdoor, het Sint-Pietersplein over (optie 1a) : slecht idee, want de foor staat daar…dus omweg via de Sint-Kwintensberg en Blandijnberg. Optie 1b : de Voetweg/Kantienberg en daarna de Muinkbrug en aansluiting bij optie 2 : oeps, de Kantienberg ligt al sinds november open, en er lijkt niet direct een einde in zicht.
    Optie 1a terug : het kruispunt Lammerstraat – Bagattenstraat – Sint-Pietersnieuwstraat is ook niet direct een pretje. Auto’s staan er in file wegens de werken in de Lammerstraat, dus dit betekent wurmen…Andere mogelijkheid : de Kortedagsteeg, maar die is in het spitsuur ook razend druk, met éénrichtingsverkeer staduitwaarts : dus wéér gevaarlijk tegen richting rijden, en daar staan bovendien ook heel veel leverancierse te laden en te lossen. De Brabantdam dwarsen is dan ook geen pretje, en dan stuit je uiteindelijk op een werfkraan in de Gouvernementstraat die daar al sinds september 2010 (!) de volledige rijweg blokkeert…

  5. Ik ben helemaal akkoord met je conclusie, maar niet met dit stukje van je argument:

    “Dan links de Vlaanderenstraat in, met auto’s die geen ruimte laten tussen voetpad en rijweg, waardoor je dus vaak niet anders kunt dan op het voetpad rijden.”

    Je kan toch gewoon links voorbijrijden? Er is geen kruisend verkeer, behalve af en toe een tram. Als je die ziet komen, heb je meer dan genoeg tijd om even tussen de auto’s plaats te nemen. Links voorbijrijden geeft je ook een halve rijbaan aan ruimte, in plaats van een strookje van een meter. Om die reden, en andere, is het ook veel veiliger. Zoveel veiliger dat rechts voorbijrijden, naar analogie met rechts inhalen, in veel landen verboden is.

    Ik irriteer me er eerder aan als auto’s wel één à twee meter weg van het trottoir rijden, zoals vaak in de Overpoortstraat. Dan ben je verplicht om rechts voorbij te rijden, en dat heeft meerdere nadelen.

    Ten eerste moet je, in principe, links gaan rijden bij de minste beweging van de auto’s. Dan is het namelijk geen voorbijrijden meer, maar inhalen, en rechts inhalen is verboden. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk, geen enkele andere weggebruiker verwacht dat je zoiets gaat doen, en dus blijft iedereen gewoon rechts rijden. Gelukkig wordt daar nooit op beboet (indien wel: 100 euro), maar mocht je op die manier ooit in een ongeval terecht komen, dan heb je minder geluk. Je wordt vrijwel zeker deels aansprakelijk gesteld omwille van je overtreding.

    Ten tweede is die strook vaak te smal om comfortabel te fietsen, en is het veilig inhalen van andere fietsers al helemaal onmogelijk. Dit terwijl, aan de overkant van de straat, een halve rijbaan door niemand gebruikt wordt.

    Ten derde begint iedereen die vrije ruimte te zien als een soort niet-gemarkeerd fietspad. Automobilisten vergeten totaal dat ze eigenlijk bezig zijn met inhalen, en zich aan bepaalde regels moeten houden. Stel bijvoorbeeld dat, zoals elke donderdagochtend in de Overpoortstraat, een vrachtwagen bezig is met bier leveren. Dan mag je, een paar meter voor de veroorzaakte wegversmalling, niet beslissen om het voertuig voor je in te halen en ernaast te blijven rijden, zodat die niet meer naar links kan bij de vrachtwagen. Klinkt heel logisch, en iedereen houdt zich perfect aan die regel, tot het voertuig voor je een fietser is die op zijn pseudofietspad rijdt. Dan rijdt hij plots niet meer voor je, maar naast je, want je hebt niet de moeite gedaan om na je laatste inhaalmanoeuvre je positie aan de rechterkant van de rijbaan weer in te nemen. Hij moet uitwijken, jij niet, dus hij moet maar voorrang verlenen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: