Home

Boetes!

13 maart 2012

Dag Fietsbultbezoekers, laat ik beginnen met me even kort voor te stellen. Ik ben Jonathan, één van die Fietsersbond-collega’s waar Yves het over had in zijn 1000ste (respect!) fietsbult. Heel af en toe zal je van mij ook een berichtje mogen verwachten.
En nu fiets ik er meteen in met het echte werk, mijn eerste post op fietsbult, en meteen een lange, waarin ik mijn heel persoonlijke mening geef over iets wat al lang op mijn lever ligt:

Naar mijn mening schrijft de politie teveel boetes uit. Voila, ik heb het gezegd, het is eruit!
Maar lees eerst nog even verder voor je reageert. En neen, ik heb vandaag geen boete gehad, gisteren ook niet, en eigenlijk kan ik me niet herinneren dat ik ooit al een boete heb moeten betalen. Toch bega ik af en toe wel eens een kleine overtreding, al dan niet uit verstrooidheid, net zoals iedereen ongetwijfeld al eens doet.

De reden waarom ik vind dat de politie teveel boetes uitschrijft is simpel: boetes uitschrijven neemt veel tijd in beslag, en het geld ervan wordt niet gebruikt om extra agenten in dienst te nemen. Wie nu een boete krijgt heeft meteen het gevoel om de ‘malchance’ te hebben van ‘gepakt’ te zijn. “Waarom moet mij dat nu net overkomen”? Ken je dat gevoel? Van horen zeggen bedoel ik uiteraard! 😉
In dezelfde tijd die het 2 agenten kost om een boete uit te schrijven en de bijhorende administratie te verzorgen, hadden ze zeker 15 tot 20 andere overtreders kunnen aanspreken, maar daarvoor hebben ze nu geen tijd.
Gevolg: een heel kleine pakkans, waardoor je de zotste dingen kan zien in het verkeer. De kans dat je een boete krijgt is toch zo klein, waarom zou je je dan nog aan de regels houden? Jij bent immers toch een veel betere chauffeur/fietser dan de andere weggebruikers, én deze keer kan je deze verkeersregel toch veilig overtreden, zeker met al jouw ervaring!

De enige manier die ik zie om dit gevoel van onaantastbaarheid aan te pakken is door minder boetes uit te schrijven. Waar een agent vroeger over een bepaalde tijdsspanne 100 boetes uitschreef, zou hij er nu slechts 50 kunnen uitschrijven, en de vrijgekomen tijd gebruiken om mensen die een overtreding begaan gewoon even op hun overtreding te wijzen. Dit kost 1 minuut tijd, en een paar meter verder zie je in een stad als Gent gegarandeerd al de volgende overtreding. Voor elke boete die niet wordt uitgeschreven, kan die agent zo 15 overtreders een verwittiging geven waar hij daar vroeger geen tijd voor had. In plaats van 100 boetes krijg je dan 50 boetes plus nog eens (50×15=) 750 verwittigingen op dezelfde tijd. En hupla, meteen heeft iedereen het gevoel van ‘meer blauw op straat’, zonder één enkele persoon extra aan te werven, wiens loon dan uit onze lege schatkist zou moeten komen.

Op deze manier worden de 100 overtreders die vroeger ‘gepakt’ werden vervangen door 800(!) overtreders die gepakt worden. 750 ervan gaan heel blij zijn dat ze toch geen boete kregen, maar toch gaat het subjectieve gevoel van de ‘pakkans’ stijgen waardoor veel zich mensen aandachtiger (en dus veiliger) in het verkeer gaan begeven.

Een auto die op het fietspad staat om zijn GSM te beantwoorden? Aanspreken!
Een fietser die in tegenrichting rijdt? Aanspreken!
Een vrachtwagen die het fietspad als laad- en loszone gebruikt? Aanspreken!
Een fietser zonder verlichting? Aanspreken! (en niet enkel in november)
Een voetganger die door’t rood oversteekt tussen een ochtendfile door? Aanspreken!
Moeders die aan schoolpoorten hun kinderen afzetten en de deuren openzwaaien zonder te kijken? Aanspreken!

Dat aanspreken kan heel kort zijn, gewoon raampje open draaien, hoofd erdoor, en dan: “Héla, dit of dat is gevaarlijk omwille van die en die reden, en wist je dat daar een boete van zoveel euro bij hoort?” Wedden dat die overtreder zijn hartje meteen dubbel zo snel gaat slaan? En wedden dat hij nadien voorzichtiger gaat rijden dan ervoor, zelfs zonder boete?

Meer pakkans = voorzichtigere weggebruikers = veiliger verkeer voor iedereen. En dat is toch wat we eigenlijk allemaal willen?

11 Responses to “Boetes!”

  1. Renaat Says:

    Het idee is op zich mooi. Zonder twijfel is de huidige pakkans veel te klein en is het verhogen van deze pakkans nog veel belangrijker dan het vergroten van boetebedragen. En het huidige gevoel dat men toch nooit tegen de lamp loopt, is zeker geen goede zaak voor verkeersveiligheid.

    Toch geloof ik nooit dat het gewoon aangesproken worden op gedrag (zonder echt te straffen of zonder dat dit op enige wijze geregistreerd wordt en dus bij herhaling tot een bestraffing kan leiden) een grote positieve invloed zal hebben op het gedrag. Je vergroot op die manier wel de kans op aangesproken te worden, maar niet de kans om gestraft te worden en het is dat laatste dat volgens mij een grotere invloed zal hebben op gedrag dan het aangesproken worden op zich.

    Bovendien is mensen aanspreken op hun gedrag echt geen kwestie van ‘een minuutje’. Foutparkeerders zijn vaak niet in de buurt van hun auto en automobilisten moeten gestopt worden voor ze aangesproken kunnen worden. Een aanspreekbeleid zou er dus toe leiden dat vooral voetgangers en fietsers aangesproken worden op hun gedrag.

    Ik denk dat er verschillende zaken hierin een rol kunnen spelen en voor het verbeteren van het verkeersgedrag zou men o.a. de volgende maatregelen kunnen nemen:

    – Sanctionering moet in veel gevallen het sluitstuk zijn van een voorafgaand beleid. Zo zal slechte infrastructuur tot veel meer overtredingen leiden, dan goede infrastructuur en zal bestraffing van wangedrag bij slechte infrastructuur op veel meer maatschappelijk begrip kunnen rekenen.

    – Zorg dat bepaalde overtredingen (zoals het parkeren op fiets- en voetpaden), ook kunnen vastgesteld worden door niet-politieagenten, maar b.v. ook door parkeerwachters. Voor sommige overtredingen kunnen deze mensen probleemloos hun eigen loon terugverdienen.

    – Doe af en toe actief acties rond een bepaald wangedrag (met bestraffing) en probeer dit zo veel mogelijk in de aandacht te brengen.

    – Programma’s zoals het Nederlandse ‘Wegmisbruikers’ hebben zonder twijfel een invloed op de ervaren pakkans

    – Invoering van rijbewijs met punten.

    • jonathan Says:

      Dat zijn stuk voor stuk bruikbare ideeën, maar het zijn allemaal zaken die ik onder de noemer ‘politieke ideeën’ plaats: dingen die inderdaad een duidelijk verschil zullen maken, maar die veel tijd (wetten aanpassen, politieacties voorbereiden en coördineren,…) en geld (man-uren, achterliggende infrastructuur zoals voor het rijbewijs met punten,…) kosten voor ermee begonnen kan worden. En dan heb ik het nog niet over de bijhorende politieke spelletjes: wie lanceerde het idee, wie gaat met de credits lopen, dan weer komt de oppositie met een prijskaartje zwaaien, en wat schiet er nog van het idee over na de volgende verkiezingen, wat wordt beloofd en wat wordt waargemaakt,… En van dergelijke spelletjes en langetermijn-dat-er-dan-toch-niet-van-komt-denken krijg ik de kriebels.

      Net daarom wou ik dit ballonnetje oplaten, dit is iets wat elke agent vanaf morgen zelf kan uitvoeren, zonder dat hiervoor wetsveranderingen moeten gebeuren, zonder dat hiervoor een ondersteuningsstructuur of planning moet voor worden uitgewerkt. Natuurlijk zal zoiets niet op iedereen een ontradend effect hebben, maar het zal wel op heel korte tijd effect hebben, en niet binnen 5 of 10 jaar. We hebben ook oplossingen nodig die meteen effect hebben, kwestie van de fietsers op hun fiets te houden, wat in het drukke gentse verkeer niet altijd evident is.

      • Renaat Says:

        Maar ik betwijfel dat het beoogde effect er dus zal zijn, zeker als het ‘ter vervanging’ van het effectief beboeten is. Het zou natuurlijk wel goed zijn als wat minder politie-agenten hun ogen zouden sluiten voor hinderlijk of gevaarlijk gedrag als ze op straat zijn zonder een specifieke opdracht. Maar dat gaat ook op voor b.v. stadswachten.

      • Miguel Says:

        Ik volg Renaat. Meestal beseffen mensen die iets fout doen, wel dat ze fout bezig zijn. Als fietser/voetganger spreek ik er automobilisten op aan als ze op het fietspad/zebrapad geparkeerd staan/stilstaan. De reacties variëren van “het is maar voor eventjes” tot “wilde gij een klop op uw bakkes?”. Als de politie/gezagspersoon dit zou doen zou de reactie anders zijn, maar de dag erop doen ze net hetzelfde.

        Overigens sluit de politie zelfs actief de ogen voor overtreders (right now my job is…). Ooit eens op de ruit van een combi getikt omdat een auto aan het verkeerslicht op het fietspad stond, de agenten draaiden hun hoofd weg en reden door toen het groen werd.

  2. Frans Says:

    Dat “aanspreken” korter zou zijn dan “boetes” uitschrijven, betwijfel ik. Wie aangesproken wordt op een overtreding begint in de meeste gevallen ook tegen te pruttelen. Als je als gewone burger een overtreder aanspreekt –een fietser tegen een automobilist die op het fietspad staat, bijvoorbeeld- wordt je meestal ook afgesnauwd (“Waar bemoei je je mee, je bent niet bevoegd, je bent toch niet dood…”) of zelfs bedreigd.
    En sorry, boetes zijn geen “belastingen” om de kas te spijzen maar bedoeld om “pijn” te doen, om een overtreder tot nadenken en tot inkeer te stemmen. Dat andere overtreders aan de dans ontspringen kan nooit een reden zijn om verder overtredingen te begaan. Dat de “pakkans” bij ons zo klein is, lijkt ook het gevolg van een verkeerd begrepen «tolerantie» (met dank aan de Tv-serie Flikken) die een foert-mentaliteit heeft gekweekt. Probeer maar eens in Nederland tegen de marechaussee te mekkeren.

  3. Fokke Says:

    “Aanspreken op” is mooi en zal ontradend werken. Maar waarom niet gewoon beboeten? En de administratie rompslomp daaromtrent kleiner maken! Rust iedere agent(e) uit met een apparaatje waar een elektronische identiteitskaart in kan en waar de boete ter plekke uitrolt. De beboete krijgt meteen de boete mee, en later een kopie in de brievenbus. Administratief werk voor de agent(e): minimaal, op het bureau het apparaatje even aan het systeem hangen en uitlezen. Daarna gaat de administratieve dienst verder met de verwerking van de boetes, en de agent(e) weer aan het werk. Vergelijkbaar met het systeem van de parkeerboetes.
    Maar dat is waarschijnlijk te simpel gedacht….. ICT en politie / justitie….not a chance in Hell

  4. Lieven Says:

    Ik wil niet over dezelfde kam gaan scheren maar is het ook niet dat heel veel agenten té subjectief gaan reageren wanneer ze eigenlijk objectief moeten zijn.
    Zoals Miguel aanhaalde ‘right now my job is’ dit en alleen dit. Voor andere zaken heb ik nu geen tijd of wil ik geen tijd maken, zeker niet als jij als fietser mij erop gaat wijzen hoe ik mijn job moet uitvoeren.
    Dit moet eruit, op deze manier wordt het hele korps onaanspreekbaar en heb je als burger het gevoel dat je er alleen voor staat.

    Agenten zullen ook altijd een uitleg klaar hebben voor het niet uitvoeren van hun taak waar jij hen op wijst, ik vertelde dit al eens enkele maanden terug over de geparkeerde SUV’s en dergelijke op het Woodrow Wilson plein na de schooluren, waar deze niet mogen staan, toen ik er 2 agenten op aansprak vertelden die me doodleuk dat als zij boeten gingen uitschrijven (ze stonden wel open voor het idee) ze last zouden krijgen met het schepencollege en ‘het stad’. Dus iedereen die invloed heeft kan zomaar de dans ontspringen en daarvoor moeten anderen met ‘kleinere’ overtredingen het ontgelden.

    Zo vertelde mijn vriendin me ook dat ze een agent als kameraad had, die haar liet weten waarom ze zoveel fietsers beboeten, omdat het minder tijd in beslag neemt, zowel op het moment van uitschrijven als de administratie achteraf.

    Selectief gaan beboeten om quota te halen (die er officieel) niet zijn moet er ook uit.

  5. Frans Says:

    Als je een agent echt kregelig wil maken, dan moet je hem maar aanspreken met de vraag waarom hij niet “andere overtredingen” aanpakt. De politie heeft een hekel aan burgers die wijst hoe zij het moet aanpakken.

  6. Frans Says:

    Rechtzetting: burgers die wijzen (kortom: wijsneuzen).

  7. jandefietser Says:

    Er wordt nu al enorm veel `aangemaand’, zoals dat in vaktermen heet. Fietsers zonder licht te voet verder laten gaan, verdwaalde autotoeristen in het centrum uit de voetgangerszone terugsturen. Vaak helpt dat niet: parkeerwachters die hun job doen worden afgesnauwd (zo heb ik gehoord dat ze op een bepaald ogenblik collectief niet meer wilden optreden tegen de foutparkeerouders op het Zuid wegens de aggressie). Een auto zonder chauffeur die een fietspad blokkeert kan je moeilijk aanmanen (alhoewel blijkbaar de Gentse politie ook vindt dat je hem moeilijk een proces verbaal onder de ruitenwisser kan schuiven).


  8. Wie een verkeersovertreding beging, mag een boete in de bus verwachten, ook fietsers! Tegenwoordig kan je de hoogte van de boete gemakkelijk zelf berekenen met een boetecalculator.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: