Home

4 dagen fietsen in Gent (3)

23 maart 2012

Vandaag volgt dag 3 (donderdag 15 maart) uit de gefilmde woon-werk 4-daagse van Gent.

De camera staat laag, waardoor de snelheid hoger lijkt dan in realiteit:

10 Responses to “4 dagen fietsen in Gent (3)”

  1. ciesvandekwis Says:

    Met dit weer raad ik je aan eens een filmpje te draaien in de Wondelgemstraat. Je zal er niet vrolijk van worden, laat staan verdraagzaam…

  2. Jozef Says:

    Verkeersongevallen met fietsers worden niet vermeden door “veilige” auto’s, weggewerkte zwarte punten, flitspalen, veilig-verkeer-acties, zones 30 of wat dan ook. Verkeersongevallen met fietsers worden enkel en alleen vermeden door de voorzichtigheid en de alertheid van de fietsers zelf, want op de aandacht van de andere weggebruikers moet je niet rekenen. Dat ondervindt elke fietser en dat wordt aangetoond door deze filmpjes. Er zouden meer dergelijke filmpjes moeten komen!

    • Renaat Says:

      Dat klopt niet. Natuurlijk is in alle gevallen alertheid en voorzichtigheid heel belangrijk, ook ‘veiligere’ auto’s, wegwerken zwarte punten, flitspalen, veilig-verkeer-acties, zone 30 kunnen een behoorlijk invloed hebben op de verkeersveiligheid. Hoe verklaar je anders de veel betere verkeersveiligheid in b.v. Nederland en Groot-Brittannië en de meetbare daling van het aantal ongevallen bij het aanpakken van zwarte punten?

      Ik begrijp dat mensen de boodschap willen geven dat aandacht, voorzichtigheid, anticipatie, … altijd erg belangrijk zijn. Die boodschap kan ook gegeven worden zonder de waarheid geweld aan te doen door andere belangrijke factoren te ontkennen.

      • Jozef Says:

        Hoe “veiliger” auto’s worden, hoe meer risico’s de automobilisten nemen. Zo heeft bijvoorbeeld het verbeteren van de wegligging tot gevolg, dat men nu met hogere snelheden door de bochten scheurt dan vroeger.
        Met de daling van het aantal ongevallen op aangepakte zwarte punten wordt de aandacht afgeleid van het algemeen gestegen dodenaantal bij ongevallen. Bij die zwarte punten wordt trouwens vooral gedacht aan de veiligheid en vooral aan de vlotte doorstroming van de auto’s. Fietsers en voetgangers zijn heel wat minder belangrijk!
        In Nederland heeft men een zeer goede fietsinfrastructuur en een logische en veilige wegeninrichting. Ook Groot-Brittannië heeft logische en veilige wegen, en daarenboven is de politie daar alomtegenwoordig. Dat heeft België allemaal niet.

        • Renaat Says:

          @ Jozef,

          ik ken het fenomeen van veiligheidshomeostase. Dit zorgt er inderdaad voor dat bepaalde beveiligende maatregelen gecompenseerd worden door aanpassing van veiligheidsgedrag. Toch speelt dit fenomeen niet overal een (even grote) rol. Zo twijfelt er bijna niemand aan dat o.a. veiligheidsgordels wel een wezenlijke bijdrage hebben geleverd aan de afname van het aantal verkeersslachtoffers.
          Veiligheidscompensatie speelt dus vooral voor zaken die de verkeersdeelnemers het gevoel geeft dat ze meer controle krijgen over een situatie of minder verantwoordelijkheid dragen (abs, slipcursussen, …)

          Maar je had het niet enkele over veiligheidshomeostase, maar over bijna alle maatregelen die genomen worden: ““veilige” auto’s, weggewerkte zwarte punten, flitspalen, veilig-verkeer-acties, zones 30 of wat dan ook”.
          Dat is aantoonbaar kort door de bocht en veel te eenzijdig.
          Suggereren dat enkel en alleen door voorzichtigheid en de alertheid van de fietsers verkeersongevallen met fietsers kan voorkomen is zelf gevaarlijk want het geeft voeding aan een houding van berusting (van de overheid en belangenorganisaties) en legt de verantwoordelijkheid ten onrechte volledig bij de fietsers.
          Met je opmerking dat Nederland een goede en veilige weginrichting heeft, zeg je zelf dat ook inrichting een fundamentele rol speelt. Ook in het goede Nederlandse beleid spelen zones 30, aanpak van zwarte punten, flitspalen, … een rol. Dat veel van die zaken slechts ondersteunend/aanvullend werken op goede en logische infrastructuur en het altijd raadzaam is als fietser voorzichtig en alert te zijn, dat is wel een terechte boodschap.

  3. koen Says:

    Prachtig en zo herkenbaar dit filmpje. Vroeger werd ik kwaad en klopte ik op de moterkap van een auto die dwars stond te wachten op het fietspad. Nu klap ik in mijn handen als ik dit tegenkom. Dan hebben ze het ook begrepen.

    • Hilde Says:

      De auto’s die over het fietspad staan te wachten: ik blijf dit iets dubbel vinden. Ik vind het uiteraard niet fijn als fietser om dit tegen te komen, maar ik ben soms ook autobestuurder, en in bepaalde situaties is het onmogelijk om als chauffeur én zicht te hebben op aankomend verkeer (auto’s én fietsers) én niet over het fietspad te staan. De weginrichting laat hier vaak te wensen over.
      Ik vind dit des te jammer als het over pas heringerichte wegen gaat. Een situatie waar ik wekelijks kom en – zeker in het donker – een ramp is, is om van de Eedverbondkaai de Ijzelaan op te rijden. De stenen leuning (of hoe noem je zoiets) van de brug over de Leie ontneemt je het zicht op de weg. Je moet over het (verlaagde) voetpad én fietspad gaan staan om iets te kunnen zien. Heel lastig.

      • jonathan Says:

        maar als er geen auto achter hen staat kunnen ze, wanneer ze een fietser zien aankomen, evengoed een stukje achteruit rijden en de fietser veilig doorlaten. Dat doen er maar heel weinig hoor…

        • Hilde Says:

          Jonathan,
          ik zie nu pas dat de situatie die ik beschreef aan de Ijzerlaan, in je filmpje van 24 maart te zien is!
          Je hebt natuurlijk gelijk ivm het achteruit rijden, en indien mogelijk doe ik dat natuurlijk ook, maar het is daar echt een slechte situatie. Je moet het maar eens uitproberen 😉
          Deze winter kwam daar nog bij dat ik veel fietsers – en ja, die zijn er natuurlijk ook nog om elf uur ’s avonds – niet kon zien omdat ze ofwel zelf geen verlichting hadden op hun fiets, ofwel, omdat ze opgingen in de koplampen van de auto’s achter hen.

  4. Frans Says:

    Een bedenking bij het beeld van het Maria-Hendrikaplein. Het fietspad zou daar wat duidelijker gemarkeerd mogen zijn. Die metalen doppen zijn te minimaal. Dat geldt ook voor de Fabiolalaan en de Voskenslaan (kant trambaan).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: