Bepaling

Dag, ik ben een andere Jan. Ik ben hier al eens geweest, vorige zomer. Yves heeft namelijk maar 996 van de eerste  1000 posts hier gemaakt, de rest kwam van mij.

Wat vorige zomer in de pijplijn is blijven zitten is een unieke brok fietsinfrastructuur. Dit stukje fietspad verbindt de Frans De Mildreef met de achterkant van de Meierij:

27jul11, 16u26, Frans De Mildreef

Niet echt een drukke buurt en op het eerste zicht niet zo belangrijk, maar waarschijnlijk verdient dit fietspaadje de titel van het meest bepaalde fietspad van Gent. Met zijn vijftien meter lengte en zijn vijf palen,

25jan12, 16u48, Meierij

waarvan drie palen voor verkeersborden en twee hinderpalen, haalt dit fietspad een wonderbaarlijke paaldichtheid van 0,33 p/lm (palen per lopende meter).

Wel is het jammer dat na al dit paalgeweld blijkbaar het budget uitgeput was en er dus geen wegbedekking meer afkon:

25jan12, 16u48, Frans De Mildreef

Maar toch, zoals de Michelingids het zo kernachtig kan uitdrukken: “vaut le détour”.

9 gedachten over “Bepaling”

    1. Soms worden paaltjes terecht om die reden geplaatst, maar vaak is het meer en kwestie van gewoonte dan omdat het werkelijk nodig is.
      Bovendien zijn er vaak andere (en betere) oplossingen dan paaltjes op het fietspad. Paaltjes naast het fietspad, lokale versmalling, …
      En als men dan paaltjes plaats, dan dient men deze in bijna alle gevallen te voorzien van een duidelijk inleidende markering. Het aantal eenzijdige ongevallen veroorzaakt door paaltjes wordt nog steeds sterk onderschat. Het is niet voor niets dat diverse Nederlandse gemeenten en steden actief bezig zijn met het verwijderen van paaltjes: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&section=nieuws&mode=newsArticle&repository=Amersfoort+aan+de+slag+met+paaltjes

      Overigens lijkt me op dit fietspad de absurde ‘stoeprand’ gevaarlijker.

  1. Ik vind de paal aan het kruispunt Koopvaardijlaan/Antwerpenplein/Kleindokkaai anders ook niet mis. Hij is nog maar vernieuwd, en hij staat alweer scheef, klaar om een snelle fietser te onthoofden. Ik zal er toch eens moeten aan denken om er een foto van te nemen…

  2. Zoals het nu aangeduid staat, is dit geen fietspad, maar gewoon een pad waar fietsers toegelaten worden. Je kunt nu wel opmerkingen maken over paaltjes in de weg en een hinderlijke drempel, maar dat kun je eigenlijk maar met reden doen als het echt over een fietspad zou gaan. Profijtig bekeken van de wegbeheerder.

    1. Het mag dan geen fietspad zijn, het pad is duidelijk bedoeld als ‘doorsteekje’ voor fietsers. Daarvan mag men verwachten dat de wegbeheerder het ook veilig en comfortabel maakt voor fietsers. Het is hetzelfde als b.v. de beheerders van jaagpaden beweren dat het jaagpad niet specifiek voor fietsers (en voetgangers) zijn bedoeld, iedereen weet dat het belang voor (toeristisch) fietsen dusdanig belangrijk is, dat het een schande is om daar als wegbeheerder geen rekening met te houden.

      1. Daar ben ik volledig mee akkoord, maar dat zijn nu eenmaal de werkwijzen van wegbeheerders. Het zal wel een bedoeling hebben waarom er borden C3 met onderbord M2 geplaatst zijn, en geen borden D7 (verplicht fietspad).

        1. Ik weet niet of het hier bewust de bedoeling is. Zonder de situatie lokaal goed te kennen, gaat het hier waarschijnlijk echt om een doorsteek (naar een iets bredere doodlopende weg die niet specifiek voor fietsers is bedoeld) en in dat geval vind ik het niet onlogisch om zo’n padje niet aan te duiden met een D7 of D8. (Men kan zich overigens de vraag stellen of het wel nodig is om enig bord te plaatsen om zo’n padje enige officiële status te geven.)

  3. Wat is het verschil tussen een verbodsbord met onderbord zoals hier staat en een fietspad? Dat bakfietsen smaller dan een meter er niet mogen rijden en, als ik me niet vergis, bromfietsen klasse B ook niet. Van een wegbeheerder die zelfs vergeet om een wegbedekking aan te brengen verwacht ik niet echt dat hij zich vragen stelt over het al dan niet toelaten van bakfietsen. Overigens, er passeert op die plaats niet elk uur een auto en nauwelijks een fietser. Het probleem zal dus niet echt prangend zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s