Home

Werf Kantienberg

11 april 2012

De Kantienberg – kasseimonster par excellence – wordt fietsvriendelijk heraangelegd:

06apr12, 19u52, Kantienberg

06apr12, 19u52, Kantienberg

De detailafwerking is belangrijk:

06apr12, 19u52, Kantienberg


Dit is een eerste stukje eindresultaat:

06apr12, 19u54, Kantienberg


Op het eerste zicht ziet deze heraanleg er goed uit.

16 Responses to “Werf Kantienberg”

  1. pjotr314 Says:

    Mooi principe, maar op de brug lijkt de fietsbare strook te verdwijnen… Men had er ook voor kunnen kiezen daar de kasseistrook te versmallen.

  2. Frans Says:

    Fraaie combinatie. Het effect gaat wel verloren zodra een auto stilstaat of parkeert op zo’n fietsstrook.

  3. Hub Says:

    Goed bedoeld, maar onvoldoende, een strook voor een fietser? Dit moet een fietsstraat zijn met in midden een strook van 50 cm kasseien. Dit stuk moet op massaal veel fietsers mikken. Als park naar Schelde enz. Waar is de ambitie om fietsstad te zijn?

    • Renaat Says:

      Dat is zo’n discussie over of het glas half vol of half leeg is. Natuurlijk dient men blij te zijn met vooruitgang, maar het is ook gevaarlijk zich tevreden te stellen met elke voorruitgang, ook als er sprake is van een hoop gemiste kansen.

      Ik ben het dus eens met Hub, in dit geval lijkt het glas me nog niets eens halfvol. Auto’s zouden hier hooguit getolereerd mogen worden en fietsers zouden zoveel mogelijk aangetrokken moeten worden (zodat ze niet voor de Terplaetenbrug kiezen). Daarvoor is deze oplossing ruim onvoldoende en zeker geen voorbeeld van fietsvriendelijke infrastructuur.

      • Hilde Says:

        Hihi, Renaat, wel leuk om in dit geval van “voorruitgang” te spreken…. Is dit in het kader van het “voorruitperspectief”? 😉


  4. Had men voor het effect niet beter het beton in een ander kleur gemaakt – rood bijvoorbeeld? Het zou voor de automobilist meer afschrikken mocht men een ander kleur gekozen hebben.

    • Renaat Says:

      Rood is absoluut ongewenst. Hoewel de kleur van wegdek officieel geen enkele betekenis heeft, wordt rood geassocieerd met fietspaden. Het is dan ook totaal ongewenst om rood materiaal te gebruiken op fietssuggestiestroken of comfortstroken omdat dit de verwarring alleen maar groter maakt.
      Het is dan ook niet voor niets dat er een ministeriële omzendbrief is die het gebruik van een rode kleur voor fietssuggestiestroken op gewestwegen ontraadt (of zelf verbiedt) en dat ook de Fietsersbond zeer duidelijk aanraadt om rood enkel te gebruiken op fietspaden en nooit op fietssuggestiestroken of comfortstroken.

  5. Frederik Says:

    Ik ben blijkbaar de enige die de situatie nog slechter vindt dan vroeger. Wat een idee om een veel te smalle “fietsstrook” te voorzien zo dicht bij de voetgangers. Veel studenten lopen nu eenmaal zonder kijken op straat, hou daar dus rekening mee bij het ontwerp van een weg. Het is een kwestie van weken voor daar een fietser tegen een voetganger knalt.

    En weer een typisch voorbeeld van een plaats waar auto’s fietsers zullen beginnen inhalen zonder ooit de bedoeling te hebben zich weer naar rechts te begeven. Ten minste tot de volgende wegversmalling (hier de brug), waar ze, in plaats van gelijke afstand tot de rechterkant van de weg te houden, eventuele fietsers gewoon van de baan duwen.

  6. Hilde Says:

    Het is toch ook niet zo dat de fietsers hier verplicht op die betonstrook moeten rijden, of vergis is me?
    Dit is toch eerder een soort “comfortstrook” voor de fietsers om op die manier de kasseien te kunnen vermijden?
    Het lijkt dat er een compromis gezocht is om enerzijds de fietsers ter wille te zijn en anderzijds het stadsgezichct met de kasseien te behouden.
    Ik bedacht me ook dat als auto’s op die betonstrook gaan stilstaan of parkeren, dat het effect van de comfortstrook dan nihil is. Het is daar nogal smal om te parkeren, dus ik vermoed dat er eerder half op het voetpad en half op die fietsstrook zal gestaan worden…. Wordt daar ook een parkeer/stationeerverbod voorzien?

    • JanG Says:

      Je mag volgens de wegcode enkel parkeren indien er minstens 3m vrije ruimte overblijft. Op de stoep parkeren mag ook niet. Het zou moeten nagemeten worden, maar het lijkt me dat je in die straat gewoon niet mag parkeren, zelfs zonder een bord dat daarop zou wijzen.

    • jandefietser Says:

      Schatting op basis van de foto: de weg is iets breder dan vier meter. Dat betekent dat een gewone auto er niet mag parkeren omwille van de driemeterregel maar een motorfiets bijvoorbeeld wel. Dat de betonstrook niet doorloopt op de brug is compleet onbegrijpelijk. Niet alleen omwille van het comfort, maar ook omdat een rechte lijn creëert die suggereert dat een fietser die gewoon verder rijdt naar links uitwijkt. Dit zet aan tot inhalen op een plaats waar het echt niet verantwoord is.

  7. jandefietser Says:

    Nu ik toch virtueel aan het meten ben: de stroken lijken me zowat 70 cm breed, of iets meer. Dat wordt bijzonder comfortabel met een driewielige bakfiets of een fietskar, waarbij je rechterwiel over de kasseien dokkert. Bijzonder handig om je kroost wakker te schudden als je ze naar de school brengt.

  8. jandefietser Says:

    Even mijzelf corrigeren nadat ik afgestapt ben ter plaatse: mijn virtuele meetstok was ruim een derde te lang. De breedte van de betonstroken is ongeveer één meter en de weg is in het totaal meer dan vijf meter breed. Dat betekent dus dat de inhoud van je fietskar niet geschud wordt, behalve aan de brug, maar ook dat je in de straat mag parkeren.

    • JanG Says:

      Op de fietsstrook dus, aangezien het geen fietspad is, tenzij er een parkeerverbod ingevoerd wordt.

      • Miguel Says:

        Er is (was?) een parkeerverbod over de hele lengte van dat segment dmv verkeersborden E1 (lang leve Google Streetview). Als de borden er nu niet meer staan is dat door de werken en komen ze waarschijnlijk terug.

  9. Renaat Says:

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=153OR2RD

    Zo zie je maar weer, als de situatie daarvoor maar slecht genoeg is, dan is men tevreden met elke vooruitgang. Er wordt mijn inziens dan onvoldoende de vraag gesteld of de gecreëerde situatie nu werkelijk zo goed is.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: