8 weken

Vandaag start de Gentse Sportdienst voor het tweede jaar op rij met fietslessen.
Een soort “start to bike” in 8 weken.

11apr12, 10u38, Woodrow Wilsonplein

De fietslessen gaan door op verschillende lokaties in Gent.
Komende weken starten er reeksen in de Brugse Poort, Ledeberg en Nieuw Gent.
Na de zomer komt Sint-Amandsberg en Sluizeken-Tolhuis-Ham aan de beurt.
Voor wie kan fietsen, maar niet (meer) de weg op durft (lees: de niet-assertieve fietser) is er op 2 lokaties een “nivo 2”-lessenreeks.
Meer info op Gent Fietst en bij de Sportdienst.
De digitale versie van de brochure lees je hier.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “8 weken”

  1. Stuur er al meteen ontwerpers en planologen die geen flauw besef hebben van fietsen. Wie acht weken fietslessen zeker kan gebruiken is de oen die onlangs beslist heeft om een derde paal neer te poten op het smalle fietspad op de hoek van de St-Denijslaan en de fototunnel.

    1. ‘We’ blijven nu eenmaal consequent een jaar of 20 achterlopen op de Nederlanders. Terwijl men daar meer en meer bezig is met projecten rond de verwijdering van paaltjes (en andere hindernissen) op fietspaden, o.a. omdat deze tot eenzijdige ongevallen leiden, is men in België nog steeds paaltjes aan het bijplaatsen.

      1. O god, laat dat alstublieft waar zijn dat we maar 20 jaar achter lopen op de Nederlanders. Dan zal hier de komende jaren nogal wat veranderen.

        1. Het probleem is net dat wij ook bij de aanleg twintig jaar achterlopen. M.a.w. er is wel vooruitgang, maar de infrastructuur die nu wordt aangelegd is wat fietsvriendelijkheid betreft vaak vergelijkbaar met wat er twintig jaar gelegen in Nederland werd aangelegd. Op deze manier zullen we dus binnen twintig jaar Nederland niet hebben bijgebeend, maar nog steeds even ver achter liggen omdat Nederland ook nog steeds (over het algemeen) positief evolueert.

          Maar historisch gezien zal het eerder +30 jaar zijn. Wat verkeerskundige evolutie en denkbeelden betreft, was er begin jaren ’70 niet zoveel verschil tussen België en Nederland. Maar toen heeft Nederland besloten om heel sterk de kaart van de fiets te trekken. Die kaart van de fiets trekken gebeurt in Vlaanderen pas de laatste 10-20 jaar, en dan nog behoorlijk terughoudend.

          1. Zonder te willen tegenspreken ivm de kaart trekken: Nederland begon in 1913 aan fietsinfrastructuur. Ze hebben dus minstens 1 Wereldoorlog voorsprong. Dat was voordat de auto en de miljardenpromotie hiervan zijn intrede deed, nog een voorsprong.

  2. Werkende als hulpverlener in de sociale sector, zie ik toch meerdere allochtone vrouwen die deze cursus gevolgd hebben en nadien effectief een fiets aangekocht hebben en gebruiken. Dus ik juich dit iniatief toe, het bereikt een groep vrouwen die je anders niet op de fiets ziet!

    1. Ik ben absoluut ook voorstander van zulke cursussen. Niet omdat het een grote invloed heeft om de duurzame mobiliteit (uiteindelijk gaat het steeds slechts om relatief kleine aantallen mensen), maar wel omdat het vanuit sociaal oogpunt een wereld van verschil maakt voor zulke mensen. Zij zijn in andere gevallen bijna altijd volledig afhankelijk van openbaar vervoer en te voet gaan en het kunnen fietsen lost een aanzienlijk deel van hun vervoersarmoede op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s