Home

Havenkaart

20 april 2012

De Gentse haven is een immense werkplek.
Als dat geen open deur is.
Veel mensen wonen er vlakbij hun werk.

11maa12, 17u11, Doornzele


De manier waarop zowel het Havenbedrijf als de Vlaamse Gemeenschap er afgelopen decennia wegen aanlegde veroorzaakt steeds vaker een verkeersindigestie.
Degelijke fietspaden ontbreken manifest, ook al is de grond ervoor vaak (zeer vaak) aanwezig.
Het kanaal dwarsen is voor de durvers.
Enkel assertieve fietsers wagen het om tijdens de spits de 2 veren op het kanaal Gent-Terneuzen met de fiets te benaderen.
Het is stuitend hoe de veren niet veilig “aanfietsbaar” zijn.
Auto-woon-werkverkeer primeert er, net als in de rest van de haven.
De noodzaak om onze economie vlot goederen te laten vervoeren ontbreekt precies.

De R4 zal er de komende jaren omgebouwd worden tot een autostrade.
Het is momenteel al een immense automuur, en zal als autostrade nog méér muur worden.
Enige oplossing: een aantal overbruggingen of ondertunnelingen, en aan weerszijden van de R4 een dubbelrichtingsfietspad.
Zo kan je alle bedrijven een vlotte fietsverbinding aanbieden, en de R4 vrijhouden voor wie de auto/vrachtwagen ècht nodig heeft.
Aan het huidige investeringstempo zal de haven over 40 jaar fietsvriendelijk zijn.
Misschien is dat te optimistisch?
Men investeert- wat mij betreft terecht- in een aparte aansluiting tussen Volvo Trucks en de R4, maar men laat de brug vlak ernaast over die R4 fietspadloos, ook al is dit een drukke schoolas:

12maa12, 16u11, R4 Dwight Eisenhowerlaan

12maa12, 16u09, Eksaardserijweg

12maa12, 16u10, Eksaardserijweg

12maa12, 16u07, Meerhoutstraat / Eksaardserijweg

Mijn ouders wonen in Zelzate.
Ik fiets er soms heen.
Daardoor zie ik dat de evolutie in het Havengebied op vlak van fietsinfrastructuur tergend traag is.
Bekijk de fietskaarten, en je ziet dat de strook tussen Gent en Zelzate onontgonnen is.
Maar daar komt verandering in.
Maandag stelt de provincie een Fietskaart Haven Gent voor.
De kaart is bedoeld voor woon-werkverkeer.
Men belooft info over de fietsroutes naar de haven, de toekomstige projecten, de partners binnen het project en andere interessante info over fietsen.
Naast een papieren versie zal ze digitaal te vinden zijn op deze site.

Wie meer wil lezen, kijk naar deze 27 Fietsbulten in de categorie haven.
Melding 77 van 25 juni 2011 bleek ondertussen opgelost:

11maa12, 15u07, vlakbij Lichterveldestraat


Deze toegang vanuit Desteldonk tot het Havenbedrijf is hopelijk een klein symbool voor wat komen gaat.

3 Responses to “Havenkaart”

  1. Renaat Says:

    En weer teveel en gevaarlijke paaltjes op het fietspad. Zelf al cm)zouden daar absoluut paaltjes nodig zijn om het autoverkeer te weren. De twee buitenste paaltjes zijn sowieso totaal overbodig, er staan immers al anders hindernissen naast het fietspad die het inrijden met de auto onmogelijk maken en het feit dat het fietspad dieper ligt dan de naastliggende bermen (wat zal dat geven na een regenbui?), maakt het langsrijden bijna onmogelijk. Als dat niet het geval was geweest, hadden die buitenste paaltjes ook naast het fietspad gezet kunnen worden, sowieso staan de paaltjes nu te dicht bij elkaar (gewenste tussenafstand minimum 90 centimeter).

    En als het middenste paaltje echt nodig was geweest, dan had men voor een meer contrastrijke paaltje moeten zorgen met inleidende ribbelmarkering. Waarom lezen de ontwerpers niet eens de informatie op o.a. fietsberaad.nl of lezen ze eens wat over de oorzaken van eenzijdige fietsongevallen?

    Dat is één van de vervelendste zaken aan het fietsbeleid in veel steden en gemeenten in Vlaanderen, zelf als men een goede poging doet, zo goed als altijd worden er fundamentele fouten gemaakt die de boel verknoeien. Dus ik hoop niet dat dat een symbool is van wat komen zal, want dan staan de fietspaden binnenkort vol met paaltjes.

  2. jandefietser Says:

    Een fiets mag een meter breed zijn. Rijwielen tot een meter breed mogen op het fietspad. En dan zet men paaltjes die minder dan een meter tussenlaten. Zeer goed gezien.

    • Renaat Says:

      Foutje, ik schreef 90 centimeter, maar het moet minimum 150 cm zijn. Mijn schatting is dat de paaltjes op de foto iets meer dan een meter uit elkaar staan.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: