Home

Gent Sint-Hopeloos

4 mei 2012

Minder hinder rondom Gent Sint-Pieters?
Ach, wat zou het, het is toch lente?

Er zijn ambtenaren die vinden dat fietsers evenveel hinder van werven mogen hebben als automobilisten.
Ik zou die logica net omdraaien.
Hoe méér je tijdens werven fietsers verwent, hoe meer je fietsen aanmoedigt.
Werven als de heraanleg Brusselsesteenweg zou ik niet opstarten zonder dat er parallelle fietsroutes klaar liggen om vlotte traffiek van en naar de rest van de stad.
Never waste a good crisis.
Zo creëer je voor een stadsdeel een grote omslag in mobiliteitsgewoontes.
Dat vraagt durf.
Meer durf dan het huidige stadsbestuur aandurft.
Waarom?
Omdat automobilisten véél méér van hun oren maken.
Lees de kranten afgelopen dagen.
Al iemand horen klagen over de huidige werven rondom Gent Sint-Hopeloos?
Amper.
Terwijl het fietsers momenteel weeral niet makkelijk wordt gemaakt.

In augustus 2011 werd op een klankbordgroep Gent Sint-Pieters onkent dat de fietsdoorgang Fototunnel langer dan 3 maanden afgesloten zou worden.
Vorige week verscheen 2 dagen voor aanvang van de werf dit bericht op de site van het Infopunt.
Goed ja, een kraan bouw je niet zonder hinder:

27apr12, 16u13, Koningin Fabiolalaan

27apr12, 15u57, Koningin Fabiolalaan

27apr12, 17u10, Koningin Fabiolalaan

De signalisatie was alweer symbolisch.
Wie het bericht op de site gelezen had wist waaraan zich te verwachten.
Voor de anderen was het werfgaatje zoeken:

27apr12, 15u21, Koningin Fabiolalaan

27apr12, 16u14, Koningin Fabiolalaan

27apr12, 17u11, Koningin Fabiolalaan

27apr12, 17u11, Koningin Fabiolalaan

Ik was niet van plan om deze foto’s te bloggen, tot ik vanavond dit zag:

03mei12, 22u32, Koningin Fabiolalaan

03mei12, 22u32, Koningin Fabiolalaan


Gent Sint-Hopeloos: voetgangers en fietsers krijgen ook hier nog een smalle corridor.
Gent Sint-Hopeloos: oranje pijlen met het fietssymbool worden tegengesproken door een verbodsbord. Leer je kinderen hier vooral niet het verkeersreglement respecteren.

03mei12, 22u31, Koningin Fabiolalaan

Gent Sint-Hopeloos: rechts is de boordsteen te hoog voor een fietsvriendelijke passage. Wie valt hier als eerste, en doet de werf een proces aan? Wie laat de deuk in zijn wiel betalen door de werf?

Nog 2 toetjes.
De verlichting op de Sint-Denijslaan brandt deels.
Deels dus niet.
Je fiets zoeken blijft een moeizame zaak.

Dit is de meest fietsvriendelijke manier om een voetpad te renoveren:

02mei12, 08u49, Koningin Astridlaan

Ach, wie let er nu op een fietspad?

3 Responses to “Gent Sint-Hopeloos”

  1. Frans Says:

    Doek dat Infopunt op.

  2. Bie Says:

    ik woon in de buurt en het blijft huilen met de pet op, en dat blijft het allicht nog een lange tijd. Gisteren met de bakfiets de Fototunnel gebruikt (de bocht vanaf de Voskenslaan blijft onwaarschijnlijk, op welk plan zag dat er ooit goed uit) en me dezelfde bedenking gemaakt bij de drempel op het einde.
    Ik ga eigenlijk gewoon vaak met de fiets aan de hand door het station, veel handiger al bij al.


  3. De paar keer dat ik van het station naar de tramhalte ging, voelde ik me al niet zo veilig, laat staan dat fietsers die daar constant moeten passeren, zich veilig voelen. Fietsers en voetgangers zijn de paria’s van de weg. Alleen koning auto telt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: