Home

Actie Sint-Lievenspoort (4)

23 mei 2012

Reeds meer dan 9 jaar probeert de Gentse Fietsersbond de Sint-Lievenspoort veiliger te krijgen voor fietsers. Hiervoor voerden we reeds verschillende acties en schreven we de wegbeheerder, het Vlaams Gewest, aan.
Tot op heden zonder resultaat.

Dagelijks is deze plaats het toneel van talloze incidenten.
De Gentse Fietsersbond nodigt dan ook de pers uit om de situatie ter plaatse te komen bekijken.

Twee maand geleden, op 22 maart, maakten wij zelf videobeelden.
De video toont de dagdagelijkse situatie op dit kruispunt.
Alle fietsers in deze film hadden groen licht en zijn mensen die daar toevallig voorbijkwamen.

Alleen al bij de oversteek vanuit de Sint-Lievenslaan zijn er drie problemen:
– Op elk moment dwarst er een dubbele rij auto’s het fietspad. Hierdoor kunnen fietsers (op geen enkel moment) nooit veilig oversteken.

22maa12, 16u57, Sint-Lievenspoort

– Rechtsafslaande auto’s kunnen het groene licht voor de fietsers niet zien. Ze denken zo vaak ten onrechte dat de fietsers door het rood oversteken en geen voorrang hebben.
– De middenberm waar fietsers moeten wachten om het tweede deel van de straat over te steken is veel te klein.

22maa12, 18u00, Sint-Lievenspoort

Meer foto’s van de situatie er plekke zijn te vinden op de Fietsbult van 27 maart en 28 maart..

Enkele dagen geleden was een deel van het fietspad op dit kruispunt opeens volledig versperd.

Daarom houdt de fietsersbond op 24 mei een zachte protestactie.
We vormen een lange rij op het voetpad en maken ‘mexican wave’ met het langzaamaangebaar, om zo automobilisten aan te zetten voorzichtiger te rijden zodat fietsers veilig door het groene licht kunnen oversteken.

Kort samengevat: afspraak op

donderdag 24 mei 2012, om 17u,

op het einde van de Sint-Lievenslaan.
Voor een kaart, klik hier.

13 Responses to “Actie Sint-Lievenspoort (4)”


  1. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de bevoegde overheid draalt om een eerste oplossing voor dit probleem uit te werken. Gewoon de lichten anders afstellen: fietslichten op groen, rood voor al het gemotoriseerd verkeer. Dat zou alvast een grote verbetering zijn.

    • Renaat Says:

      Zoals jandefietser zegt, men zal wel prioriteit geven aan verkeersdoorstroming. Ik ken de situatie daar niet heel goed, maar gezien de slechte ruimtelijke ordening en wegstructuur op veel plaatsten, kan het instellen van een conflictvrije verkeerslichtenregeling effectief zorgen voor behoorlijk filevorming.

      Dat neemt natuurlijk niet weg dat het misdadig is om als overheid zo’n acuut gevaarlijk situatie te laten bestaan. Als daar ooit een slachtoffer valt (ik hoop van niet), maar dan hoop ik dat de nabestaande de overheid aanklaagt wegens nalatigheid. Maar ik hoop vooral dat het niet zo ver moet komen.

  2. jandefietser Says:

    Maar dan komt de doorstroming van het verkeer in het gedrang

  3. Een boze fietser Says:

    Eerlijk gezegd vond ik dit een belachelijke en nutteloze actie. Ik begrijp waarom ze gevoerd wordt, en ik ben ermee akkoord dat er iets moet veranderen op dat punt, maar dit is niet de manier waarop. Het voornaamste effect van de actie was heel wat autobestuurders die nu al kwaad worden bij het woord “fietsersbond”. Onder die autobestuurders ook heel wat mensen die dagelijks dat gevaarlijk punt moeten passeren per fiets, en ook vinden dat er iets moet veranderen. Maar wegens deze belachelijk actie zullen ze, in plaats van de fietsersbond te steunen, zich er eerder tegen keren.
    Iemand die daarvoor wel oplette voor fietsers, die zich bewust is van het feit dat zij mogen oversteken (mede dankzij het knipperlicht dat dit aangeeft), zullen nu kwaad worden op fietsers die helemaal niks met de actie te maken hadden. Als de politie erbij stond konden de meesten niet anders dan stoppen, maar denken jullie dat ze dit nog zullen doen als de politie er niet meer bij staat?
    Ik vind dat deze actie de situatie er alleen maar erger op gemaakt heeft. De binnenring opstroppen tot voorbij de heuvelpoort en daar enkel gewone burgers mee lastigvallen die er niks mee te maken hebben…
    Nogmaals, ik ben volledig akkoord dat er iets moet veranderen aan dat punt, dat het veiliger moet worden voor fietsers, maar dit is niet de manier waarop.

  4. Renaat Says:

    Je bent niet alleen een boze fietser, je bent volgens mij ook een slecht ingelichte fietser. Ik was niet bij de actie, maar heb uit goede bron vernomen dat het enige dat er gedaan werd (door de actievoerders) was bij groen licht rustig oversteken. Als oversteken bij groen licht al als een problematische actie wordt beschouwd, dan is het wel heel erg.
    Als hierdoor lange files zouden zijn ontstaan (op wat baseer jij de suggestie dat er door die actie lage files zijn ontstaan?) dan wijst dat er alleen maar extra op dat er daar een groot probleem is.

    Het gaat hier trouwens ook niet om een situatie die een beetje veiliger moet, het gaat om een acuut levensgevaarlijk situatie waar het slechts een kwestie van tijd is voor er doden vallen.

    Maar ik vermoed dat de mensen van de Fietsersbond graag je ideeën vernemen over hoe men de overheid onder druk kan zetten om deze situatie te verbeteren.

    • Een boze fietser Says:

      Zeer slecht ingelicht, gezien ik er zelf in stond… En waarschijnlijk zullen ze wel verteld hebben dat er gewoon rustig overgestoken werd, maar per keer dat de auto’s de autosnelweg op konden rijden er maar 2 doorlaten zorgt voor gigantische files. Daarbij nog eens uitdagend staan zwaaien naar de duidelijk gefrustreerde autobestuurders helpt niet… Als er geen politie bijgeweest was waren er volgens mij zware ongelukken gebeurd.

      Ik had het een heel goed idee gevonden als er bijvoorbeeld met een duidelijk spandoek per groen licht één keer overgestoken werd door een grote groep mensen. Dit ging ook hinder veroorzaakt hebben, maar veel minder, en de actievoerders gingen op veel meer begrip kunnen rekenen van de autobestuurders.

      Ik kan me wel voorstellen hoe het vervelende gedrag van de actievoerders ontstaan is hoor, als je vijandigheid krijgt van de autobestuurders is het normaal dat je daarop reageert, en misschien wat langer treuzelt, eens zwaait om aan te tonen dat zij er helemaal niks aan kunnen doen dat ze nu drie kwartier doen over de afstand heuvelpoort – sint-lievenspoort.

      Ik wil het levensgevaarlijke probleem op dat kruispunt zeker niet minimaliseren, ik heb er meermaals ongevallen zien gebeuren en bijna meegemaakt, maar ik vrees dat deze actie vooral negatieve gevolgen zal hebben voor de fietsers.

  5. Frans Says:

    Een gigantische file fietsers? Heb ik iets gemist?

  6. Frederik Says:

    Een oplossing die veiliger is én een betere doorstroming geeft is de volgende:
    – In de fase dat auto’s een groen licht krijgen om rechts af te slaan (en het tweede deel van de oversteek nu al rood is voor fietsers), blijft het fietserslicht en voetgangerslicht rood. Er is dus geen kans om de middenberm te vullen met fietsers.
    – Het autolicht wordt daarna twee seconden rood, terwijl het fietserslicht op beide helften van de weg groen wordt. Dit dwingt auto’s om te stoppen, zodat de stroom fietsers veilig kan vertrekken.
    – Daarna wordt het autolicht voor zowel rechtdoor als rechtsaf groen. Automobilisten zien nu ook het fietserslicht voor het tweede deel duidelijk groen zijn, en zijn niet meer verward over of fietsers al dan niet groen hebben. Als extra waarschuwing zou het handig zijn mocht de pijl naar rechts op het verkeerslicht oranje gaan knipperen, alhoewel dit misschien niet helemaal legaal is.

    De doorstroming wordt enigszins beperkt door de twee of drie auto’s die niet door kunnen bij de korte roodfase, maar is wel sterk verhoogd daar net voor, omdat ze geen voorrang meer moeten verlenen aan fietsers en voetgangers. Dit zou een netto verhoging van de doorstroming moeten betekenen op de tijdstippen dat daar veel fietsers passeren. Dit is vooral de spits, wanneer de doorstroming het belangrijkste is.

    Voor trage voetgangers betekent dit wel waarschijnlijk oversteken in twee tijden. Gelukkig is het aantal voetgangers daar redelijk beperkt.

    • Renaat Says:

      Het lijkt me sowieso gevaarlijk om de auto’s die naar rechts willen rijden, gewoon groen te geven als het kruisend fietsverkeer ook groen heeft.

      Een oranje knipperend licht voor naar rechts draaiend verkeer, zou de situatie misschien wel aanvaardbaar maken. Hoewel het een probleem blijft dat men twee rijstroken moet oversteken en dat auto’s die op de meest rechtse rijstrook stilstaan, het zich belemmeren van de auto’s op de linkse rijstrook.

      Maar het zou inderdaad kunnen dat een oranje knipperend pijl juridisch onmogelijk is. Een oranje knipperend rond licht kan wel, maar dan dient er wel voor gezorgd te worden dat het duidelijk is dat dit enkel voor naar rechts draaiend verkeer geldt.

      • Frederik Says:

        Natuurlijk is een rood licht voor auto’s beter, maar dat zie ik helaas nooit gebeuren. Dan is het beter pragmatisch te blijven, en toch iets te doen aan de veiligheid. Misschien zou het inderdaad wel beter zijn mocht die linkse rijstrook verboden worden voor rechtsafslaand verkeer.

  7. KDG Says:

    De lichten op dit kruispunt voor fietsers op de as Zuid – Ledeberg zijn veranderd: nu is het een veel langere periode groen waardoor ze niet meer zo lang staan wachten zoals vroeger vaak het geval was.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: