Home

Impact

30 mei 2012

Een dinsdagavond in mei:

29mei12, 19u20, Citadellaan

29mei12, 19u19, Stropkaai

29mei12, 19u16, Stropkaai

29mei12, 19u11, Stropkaai

29mei12, 19u12, Stropkaai

De vertaling in woorden lees je hier in de krant.

Ik zou graag eens de objectieve ongevallencijfers van de laatste jaren willen zien.
Maar voor dit kruispunt is dat niet nodig.
Alles is bekend, enkel de daadkracht ontbreekt.
Het kruispunt staat vermeld op pagina 47 van de eindnota “Fietbeleidsplan” uit 1993.
1993.
In het hoofdstuk “ongevallenanalyse” staat het kruispunt in de oplijsting van “de absolute uitschieters”.
De onderdoorgang van de Terplatenbrug op de linkeroever werd in het Mobiliteitsplan uit 1998 in het “Actieplan met Administratie Waterwegen en Zeekanaal” aangekondigd op een termijn van 2 à 3 jaar (p. 170-171).
1998.
Ik zag het ook al een aantal maal aangekondigd in mooie veelkleurenfolders van W&Z (het Vlaams verzelfstandigd agentschap Waterwegen en Zeekanaal).
De laatste loze aankondiging uit februari 2011 lees je hier.
In de loop der jaren werd dit knooppunt dus telkenmale met het rode potlood geschrapt.
Het beruchte Brusselse rode potlood.
Zou het dit ongeval hebben kunnen vermijden?
Ik geef het 66% kans.
De impact ervan op fietsmobiliteit zou zeker groot geweest zijn.
Even groot als deze impact:

29mei12, 19u12, Stropkaai

9 Responses to “Impact”

  1. Miguel Says:

    Ik passeer hier elke dag met mijn kleine achterop en ik hou altijd mijn hart vast. Er moet natuurlijk wel een onderscheid gemaakt worden tussen ring (R40) en Stropkaai. De onderdoorgang (waar ze eind 2012 aan zouden beginnen, later dus dan http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=Q9369C9K aangeeft) is niet voor iedereen een oplossing.
    De Stropkaai is zone 30. Het is ook een sluipweg (parallel met Zwijnaardsesteenweg) die breed gedimensioneerd is en waar automobilisten wat tijd willen goedmaken (wat wil zeggen >>50km/u). Elke dag zie ik er hallucinant gedrag (auto’s die er elkaar proberen inhalen, auto’s die de linkerrand van de rijbaan volgen). De straten die erop uitkomen zijn voorrang van rechts (sic). De verhoogde inrichtingen zorgen voor een frequent en bevredigend geluid wanneer snelheidsduivels er hun onderkant mee bijwerken (meestal remmen en weer hard optrekken).
    Nog een paar knelpunten langs de Stropkaai:
    – frequent staan vrachtwagens geparkeerd ter hoogte van TMVW (niet van dit bedrijf, maar vrachtwagenchauffeurs die hun vrachtwagen daar gedurende langere tijd parkeren). Op dat moment kunnen auto’s en fietsers elkaar niet kruisen. Automobilisten zijn daar zeer assertief en proberen voor de fietser ‘het gat’ in te duiken.
    – Komende van de R40 bouwt zich een wachtrij op om de Stropkaai in te rijden. Soms (wanneer de eerste niet voortvarend genoeg is) leidt dit tot situaties waarin 2 auto’s naast elkaar de Stropkaai inrijden. Oplossing zou zijn een kleine vluchtheuvel te voorzien, zodat fietsers veilig rechtsaf kunnen (en meteen verhindert dat auto’s de Stropkaai in de verboden richting (opnieuw:sic) gebruiken).

  2. baverhae Says:

    Dat is nu net de reden waarom ik deze onderdoorgang niet meer gebruik: levensgevaarlijk bij het uitrijden. Wel al eens een discusssie gehad met de arm der wet die niet begreep waarom ik mij ‘tussen de auto’s gooide’ terwijl ze daar zo een ‘mooie en veilige doorsteek’ gemaakt hadden. En er is nog zo een plaats: brug N9 (Palinghuizen)-Rooigemlaan. Komende van de binnenstad (Nieuwe Vaart) raak je er niet in en richting Gasmeterlaan kom je tussen de auto’s terecht.

  3. Frederik Says:

    Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe een onderdoorgang hier geholpen zou hebben. Die man wou waarschijnlijk gewoon rechtsaf. Is er iemand zo gek om de oversteek Stropkaai – Isabellakaai te maken?

    Vijf rijstroken van de ring kruisen is niet alleen levensgevaarlijk, het is daar ook nog eens verboden. De enige legale manier om die oversteek te nemen is rechts afslaan en aan de verkeerslichten keren, en ik denk dat die omweg wel maakt dat omrijden via de Heuvelpoort voor de meesten eenvoudiger is. Dat is dan ook de grote verdienste van een onderdoorgang op die plaats: je vermijdt daarmee een omweg over de drukke Normaalschoolstraat en Overpoortstraat.

    Ook het Nieuwsblad maakt trouwens die fout: “Tussen de Isabellakaai en de Stropkaai, een paar honderd meter verwijderd van het kruispunt Heuvelpoort, zit er voor fietsers niets anders op dan de stadsring over te steken. Voetgangers moeten nog verder om, want een zebrapad is er op die plaats niet.” Het is natuurlijk juist omgekeerd: voetgangers mogen daar wel oversteken, al is het niet heel veilig. Voor fietsers is het verboden.

  4. Hub Says:

    Hierbij een stukje uit een mail van mij aan mobilteit van 05-2011
    “Nu de realisatie van de langverwachte fietsonderdoorgang Ter Platen stilaan vorm krijgt willen we de betrokkenen erop wijzen ook de toegangswegen fietsvriendelijk te maken en dit liefst tegen dat de onderdoorgang gerealiseerd is
    1/ verbinding Isabellakaai-Kantienberg: er is nood aan een dubbelrichtingfietspad (achter de hogeschool) dat voldoet aan de normen van het Fietsvademecum. Het huidige pad voldoet duidelijk niet aan deze normen (zie foto ter platen 1) .
    2/ De Stropkaai moet fietsvriendelijk ingericht worden . Nu is er in theorie zone 30 maar dit geeft onvoldoende bescherming aan de fietsers. Vooral verkeer komende van de R40 haalt er zeer hoge snelheden (zie foto ter platen 2).
    Deze twee punten zijn onontbeerlijk om deze investering optimaal te laten renderen .”

  5. Ronnius Says:

    Ik ben ook een tijdje langs deze straat naar boven gekomen om zo de ring (rechstaf) op te kunnen. Na een tijdje heb ik gezocht naar een alternatieve weg. Want de auto’s die naar beneden komen beseffen niet dat ze ruimte moeten houden voor de fietsers (de auto’s staan geparkeerd aan de kant van de rijrichting dat de auto’s mogen rijden). Maar ff uitwijken, wachten, plaats maken, … zit er bij de meeste niet in. Na 2 keer bijna geramd te zijn ben ik er weg gebleven.

    Ik zit echt wachten op de dag dat de auto echt onbetaalbaar wordt (ben zelf nu in juni 15 jaar autoloos).

    • Renaat Says:

      Ik ben ook al heel lang autoloos en hoewel ik ook uitkijk naar de tijd dat het autogebruik (zeker in stadsomgeving) de uitzondering i.p.v. de regel wordt, vind ik het ontzettend spijtig dat dit waarschijnlijk pas zal gebeuren na een stevige prijsstijging. Zo’n prijsstijgingen is immers niet onderscheidend.
      Zo kunnen rijke mensen nog steeds zoveel rijden als ze willen, terwijl mensen die er minder financieel warmpjes bijzitten maar toch echt (b.v. om fysieke redenen) de wagen nodig hebben, eveneens de meerprijs zullen moeten betalen. Ook ‘noodzakelijke’ of belangrijke verplaatsingen en diensten zoals brandweer, ziekenwagenvervoer, het openbaar vervoer met bus, … zullen door stijgende brandstofprijzen duurder worden. En dat vind ik dan toch weer een heel spijtige zaak.

      Het versterkt wel mijn mening dat het moreel niet juist is om een niet vernieuwbare maar zeer interessante grondstof als aardolie zomaar onnodig te gebruiken. Buiten de milieunadelen die er aan vast hangen en de anderen nadelen die overmatig autogebruik veroorzaken, is het mijns inziens ook fundamenteel onrechtvaardig om onnodig brandstof te gebruiken.

      • Ronnius Says:

        Aardolie, is inderdaad een zeer interessante grondstof waar heel veel zaken mee gemaakt kunnen worden. En wat doet men er vooral mee… vuurke stook… dan zeggen dat de mens het intelligentste wezen op aarde is…

        Maar ik verwacht over 10 jaar toch een pak minder auto’s op de wegen te zien… vooral omdat het financieel voor velen niet meer haalbaar zal zijn. Ik ken nu al jonge koppels die kunnen kiezen: een auto OF een huis huren/kopen, beiden tegelijk lukt niet meer. En die dan bewust zoek naar werk haalbaar met openbaar vervoer en/of fiets en dan een dure Bridy vouwfiets kopen. Zo een fiets is (relatief) duur in aankoop maar daarna ben je met elk jaar 100-150 euro onderhoud klaar met betalen. En een goede regenjas en broek koop je ook niet elk jaar, en je hebt meteen geen fitness abo meer nodig.
        Als je rekent dat een (goedkope) auto je jaarlijks (aankoop inbegrepen en over 10 jaar gerekend) gemakkelijk 3000 euro/jaar kost…

  6. Bart Says:

    Stropkaai tegen richting is gewoon levensgevaarlijk. Ik waag me er gewoon niet meer aan. Al te veel keren een bijna-botsing gehad. Ik verkies Normaalschoolstraat-Heuvelpoort-Overpoortstraat. Dat wil dus zeggen dat de situatie héél erg is ! Bovendien wordt er de verboden richting daar door heel wat automobilisten genegeerd, zodat de situatie zo mogelijk nog gevaarlijker wordt…
    Nochtans is ze simpel op te lossen door geen doorgaand autoverkeer meer in de Stropkaai toe te laten. Gewoon paaltjes zetten dus (net voor de kruising met de Citadellaan), of zelfs een metalen barrière : wég sluipverkeer ! Anders heeft een fietsonderdoorgang daar geen enkele zin !
    Een gescheiden fietspad moet trouwens mogelijk zijn in de Stropkaai, want de berm wordt daar allesbehalve efficiënt gebruikt.
    Een nog betere oplossing : een fietsbrug over de Muinkschelde in het verlengde van de Lentestraat.

  7. Bart Says:

    En ondertussen blijft het stil rond deze onderdoorgang. Volgens de site van de Stad bij het onderdeel “openbare werken” is men nochtans bezig met het aanleggen ervan. Behalve een kleine werf aan het voetpad is daar in de Stropkaai niets van te merken.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: