Niet zo, maar zo (melding 103)

De Coupure-Links is de drukste fietsas van Gent.
Pendelaars, scholieren, studenten, touristen, allen gebruiken ze deze realisatie uit de jaren 90.
Het siert de stad dat ze gebruik maken van de werken aan de Papegaaistraat om in één beweging (ahum) in de Rozemarijntjesbrug een fietsonderdoorgang te bouwen.
Vandaag werd het beton van de dakplaat gegoten:

31mei12, 18u05, Coupure-Links
Dit werfdeel gaat vlot vooruit.
Het aanleggen van de sporen in de Rozemarijnstraat daarentegen gaat op een slakkegangetje:
31mei12, 18u03, Rozemarijnstraat / Bernard Spaelaan
Over een minder-hinder-fasering is duidelijk niet nagedacht.

De directe omgeving van de werf is een no go zone:

07mei12, 18u04, Coupure-Links

07mei12, 18u06, Raas van Gaverestraat
In theorie moet je afstappen, maar 2 fietsers die afstappen kunnen elkaar soms niet dwarsen:
07mei12, 18u04, Rozemarijnstraat
De signalisatie rondom de werf is zo goed als onbestaande.
Ik telde ter hoogte van de Hospitaalbrug 1 (één) omleidingsbord:
07mei12, 18u17, Coupure-Links
Een zoektocht naar borden leverde verder niks op.
Ter hoogte van de aanvoeras Bijlokestraat: niks.
Ter hoogte van de Nieuwewandeling: niks.
Ter hoogte van Ekkergemstraat: niks.
Kortom: gaat allen uw gang, zoek het maar uit.
U fietst hier voor het eerst?
Pech.
Komt u volgend jaar eens terug als alles klaar is.

In Limburg zag ik vorige maand hoe het ànders kan.
Dit is een fietswegomlegging in een klein dorp in Nederlands Limburg:

29apr12, 18u40, Wessem
De signalitie staat boven ooghoogte, en is child- en bejaardenproof.
Je kan er simpelweg niet naast kijken.
En dit is een fietsomlegging in Maaseik, Belgisch Limburg:

30apr12, 12u53, Maaseik
30apr12, 12u53, Maaseik
30apr12, 12u53, Maaseik

30apr12, 12u54, Maaseik

Ook deze omlegging is kindvriendelijk.

Met zorg hou je tijdens werven mensen op de fiets.
Of zouden Limburgse fietsers sneller van hun oren maken tegen hun gemeentebestuur?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Niet zo, maar zo (melding 103)”

  1. Thv Ekkergemstraat heeft er wel al een bord gestaan om daar het brugje te nemen en via Coupure rechts te rijden. Maar al ooit met de fiets Coupure rechts genomen? Dan is slalommen door de werf op Coupure links handiger.

  2. Er staat daar stadinwaarts ook geen verbodsbord, enkel een suggestie voor fietsers om af te stappen. En vaak zijn die hekkens niet gesloten. Dus dan zie ik niet waarom ik niet gewoon door zou rijden. Je moet wel een beetje kunnen mountainbiken.

    1. Goh, het gaat me niet om het vrijheidsprincipe. Assertieven trekken overal hun plan. Het gaat me erom dat het beleid met dit gebrek aan zorg fietsgebruik bij de niet-assertieven afremt.

      1. Ja, weet ik hoor. Ik vind het ook onaanvaardbaar. Normaal ben ik bereid om een redelijke omweg te maken om zo’n werf te omzeilen. Die mensen moeten ook werken hé. Maar de eerste keer dat ik deze hier zonder enige waarschuwing tegenkwam, was het eigenlijk al te laat. Dan is het of helemaal terug, of die halve straat rondwandelen, en heb ik even geen zin om naar een suggestie “fietsers afstappen” te luisteren.

        Maar ik probeerde de positieve kant van dat gebrek aan zorg te belichten, voor zover die er is: men let soms zo weinig op fietsers dat men zelfs vergeet dingen te verbieden. Niet voor iedereen bruikbaar, toegegeven. Maar een stuk minder vervelend dan een C11 zonder verdere uitleg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: