Gent heeft weer prijs.
Even ademhalen: ” a Eurostar Ashden Award for Sustainable Travel in 2012″.
Alweer een internationale prijs.
Het gevoel bij zo’n buitenlandse loftrompet is -alweer- dubbel.
Zo’n prijs zegt alles en niks.
Gent is namelijk al jààren zeer bedreven in binnenhalen van zo’n prijzen.
Ik vermoed: een goed dossier volstaat.
Gent kan dus goed wedstrijddossiers schrijven.
De realiteit mag/moet dan -uiteraard- “positief benaderd worden”.
Het filmpje toont ons -ervaringsdeskundige Gentenaars- de Ying en de Yang:
De gele studentenfietsen en Max Mobiel verdienen -yes indeed!- alle lof.
Zij verdienen inderdaad een prijs, en de kans om te groeien.
Het Fietsdepot is andere koek.
Het is een prima initiatief, met een weinig slagkrachtige werking.
Het filmpje toont waarom: jongeren leren bijvoorbeeld op tijd opstaan.
Dit hoofddoel -sociale integratie- is nobel èn noodzakelijk, maar het is in zijn huidige vorm amper fietsbeleid te noemen.
Het is sociaal beleid.
Onderhoud, bevestiging en plaatsing van fietsstallingen gebeurt aan een slakkegangetje, of aan mindere kwaliteit.
Kortom: fietsbeleid met vier handremmen op, als de wekker tenminste afgegaan is.
Een collega vroeg méér dan een jaar geleden een fietsstalling in haar straat.
Onlangs kreeg ze nogmaals te horen dat het niet voor morgen is, en geen idee wanneer dan wel.
“Allez dat kan toch niet?” herhaalde ze tijdens de treinrit 6 keer.
Ik vrees dat dit geen uitzondering is.
Ander “dubbel” feit is de Fietsfondssage.
De 60 kilometer Fietsfondsfietspaden (die hier ter sprake kwamen) krijgen een gouden boordje.
En dat 8.000 van de 10.000 stallingen aan het station volgens een ruwe planning pas over 8 jaar in gebruik genomen worden is misschien een detail?
Positief: de politieke intenties om het fietsbeleid verder uit te bouwen worden in het filmpje verwoord.
Vraag is aan welk tempo dit gebeurt.
Die intenties kan je ondertussen al lezen in (so far) 3 gepubliceerde partijprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen.
Het winnende dossier kan je hier lezen.
Tot slot: benieuwd wie binnenkort de Vlaamse Fietsstad wordt.
Ik gok op Brugge.
Waarom?
Brugge is al langer Fietsstad dan Gent, en ze werken beter samen met andere administraties (en vice versa).
En toegegeven: de stad is minder complex dan Gent.
Minder studenten, minder heuvels, minder interne tegenwerking?
De bevoegde minister studeerde in Gent, en werkte in Brugge als kabinetsmedewerker mobiliteit.
Ze kan met kennis van zaken de evoluties in beide steden vergelijken.
Benieuwd dus.
Ik kan het niet helpen, maar veel blablabla in het filmpje.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of mevrouw de schepen ooit “echt” met de fiets rijdt, en niet enkel voor de foto of voor promotiefilmpjes…
Ik heb mevrouw de schepen nog nooit op fietsmanifestaties gezien, tenzij indien vooraf geweten is dat de pers aanwezig zal zijn…