Brugge fietsstad (2)

Vorige maand ontspon zich op Gentblogt een -bijwijlen hilarische- discussie over zin/onzin van een geplande fietsverbinding tussen Gent en De Pinte, en een door tegenstanders ontwikkelde/verzonnen alternatieve route.
NIMBY versus ZIJNZEZOT.
Wie een uurtje tijd heeft: amusez vous // mens erger je niet hier.
Het project wil deze 2 punten verbinden.

Wie de helling en omvang van dit project al eens wil proeven kan binnenkort in Brugge terecht:

12mei12, 13u45, Brugge

Dit project wil fietsers veilig over de Expresweg E40-Zeebrugge loodsen.
Je vindt het hier.
Dit is een promobanner van het project:
12mei12, 13u45, Koning Albertlaan, Brugge

De vorige foto is genomen vanuit het “been” rechtsonder de banner.
Ik vraag me af hoe ze in Brugge tegen dit project aankijken.
Vanuit Gent bekeken lijkt het prima.
Klopt ook hier Renaat zijn stelling?

Dichter bij het Brugse station plant men dit:

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Brugge fietsstad (2)”

    1. De dimensionering (breedte) van die tunnel(s) lijkt me wel erg bescheiden. En dat is verschrikkelijk zonde, want zoals Stephan aangeeft, zulke investeringen moeten goed zijn voor 30 – 50 jaar. Een iets bredere tunnel kost nauwelijks meer en verkleint het risico dat men binnen 10-20 jaar (of veel sneller) tot de conclusie komt dat het niet volstaat voor al die voetgangers en fietsers.

      1. Veel plaats is daar niet en wat ze voorstellen is een hele verbetering. De huidige situatie is al minstens 30 jaar onveranderd en was altijd primair ingericht voor een vlotte doorstroom van auto’s en bussen. Fietsers waren een soort randverschijnsel dat je beter zo weinig mogelijk plaats gaf. Op Google maps kan je met streetview de huidige situatie zien en beter inschatten waar die tunnel uitkomt. Zelfs als men een stuk grond kan onteigenen zal er nog altijd niet echt veel plaats zijn voor een brede tunnel.

  1. Ja, hoe meer eigen fietsroutes (met ondertunneling …) hoe beter! België moet niet enkel inhalen: wat er gebeurt moet ook goed zijn voor de komende 30 à 50 jaar (toekomstdenken).

  2. Zo’n filmpje is ongelooflijk veelzeggend. Je kan er zo op zien of je infrastructuur goed is ontworpen. Het zou dan ook een verplicht toevoegsel moeten zijn bij een bouwaanvraag voor elke fietsweg.

    Moest er bij de bouwaanvraag voor -ik zeg maar iets- de fototunnel een filmsimulatie gezeten hebben dan had men die bouwaanvraag niet eens durven indienen. Ook kleinere fouten (genre Waterkluiskaai) brengt zo’n filmpje genadeloos aan het licht.

    Het ontwerp in Brugge ziet er in elk geval heel vloeiend uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s