Home

Evolutie

11 juni 2012

De mens is niet van de ene dag op de andere ontstaan. Het is een lange evolutie geweest. De schattingen over de duur van die evolutie variëren tussen een week en een paar miljard jaar, maar steeds is er sprake van tussenstappen met, bijvoorbeeld, minder hersenen dan het voorlopige eindresultaat.

Ook bij signalisatie van wegenwerken is er zo’n evolutie, zelfs in Gent. De meest geëvolueerde vorm is te zien in de Achilles Musschestraat. Het gaat over grote werken in een smalle straat die behoorlijk wat hinder met zich meebrengen. Men doet echter flink wat moeite om de hinder voor fietsers te beperken. Er is zelfs een heuse primeur voor Gent: een stapel bouwmateriaal naast een fietspad in plaats van erop.

10jun12, 7u44, Achilles Musschestraat

Tijdens de werkuren rijden er vrachtwagens af en aan en is het fietspad afgesloten, maar je kan en mag wel over de rijweg. Op het einde van de dag gaat het hek terug open. Waar men aan de helling werkt moet er soms een vrachtwagen laden of lossen en dan wordt het erg smal, maar men doet echt wel zijn best om een zo breed mogelijke doorgang te houden. Zelfs de signalisatie is aangepast aan fietsers:

10jun12, 7u46, Achilles Musschestraat

Natuurlijk, zoals bij alle grote sprongen in een evolutie wordt perfectie niet van de eerste keer bereikt. Zo is men al een paar keer vergeten ‘s avonds het hek terug open te zetten. Ook zijn er bordjes `Fietsers afstappen’ die nergens op slaan. Een snelheidsbeperking tot 7 km/u bij een smalle doorgang zou realistischer zijn. Maar goed, als we dit vergelijken met werven zoals de Kortrijksesteenweg vorig jaar is dit een werkelijk een verademing.

Een tweede werf die aangeeft dat de bermwerken van de Musschestraat misschien zelfs een trend aankondigen is die van de uitbreiding van de R4 in Zwijnaarde. Ook hier een primeur: voor het eerst krijg je als fietser informatie en een keuzemogelijkheid.

29mei12, 7u22, Ottergemsesteenweg Zuid

Wie voor de omleiding kiest wacht er een verrassing. Het eerste bord dat je ziet is niet, zoals anders, het laatste. Je wordt netjes naar de volgende brug over de Ringvaart geleid en afgeleverd aan de Zonneputtragel.

Ook hier zijn er een aantal schoonheidsfoutjes. Zo ontbreekt er in de andere richting één bord van de omleiding. Helaas is dat net het eerste bord, het belangrijkste uit de reeks. Ook krijg je langs deze kant geen waarschuwing over het werfverkeer.

Buiten de werkuren is er geen werfverkeer en kies je uiteraard de werf. Dat valt nogal tegen. Er is wel goede wil. Zo is er een stukje voorlopige weg aangelegd speciaal voor passerende fietsers. Alleen: het is een grindweg waar nogal wat mensen liever afstappen.

29mei12, 19u24, niemandsland

Kan er geen ingenieur een systeem bedenken waarop je als fietser beter kan rijden? Een voorlopig wegbedekking die niet beweegt of zo? Verderop wordt het nog erger en word je een zandbak ingestuurd. Het is niet echt ver maar toch, het kan beter.

Conclusie: twee werven waar je als fietser ernstig genomen wordt, we zijn het niet gewoon. Perfect is het nog niet, maar we gaan erop vooruit.

About these ads

2 Responses to “Evolutie”


  1. eigenlijk wordt het ook tijd voor bordjes ‘automobilisten uitstappen’…

  2. Frederik Says:

    Aan de werf op de Ter Plaetenbrug staat er een bord “Fietsers afstappen” naast een C19 “Verboden toegang voor voetgangers”. Of het hier een valstrik van de politie betreft is niet geweten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 669 andere volgers

%d bloggers like this: