Home

RADR (1)

10 juli 2012

Ook ik heb conservatieve trekken.
Neem nu RADR.
RechtsAf Door Rood.
De eerste keer dat men mij erover vertelde huiverde ik bij het idee alleen al.
Na wat lectuur werd ik pro.
Exit het trekje.

Kent u RADR?
Anciens van de Fietsersbond lanceerden het idee meer dan 10, 15 jaar geleden.
Op de vorige blog van Fietsersbond Gent, klik hier, krijg je tekst en uitleg.
En op de site van de landelijke Fietsersbond staat hier duiding, tekeningen incluis.

RADR is geen algemene regel, maar gebonden aan een nieuw verkeersbord.
Het bestaat in Nederland reeds sinds 1990.
Tiens, dat is het geboortejaar van lady L, onze oudste dochter.
We lopen dus een dochterleven achter qua fietsbeleid.

RADR wordt binnenkort een deel van het verkeersreglement.
De regeling werd afgelopen jaar in een wetsvoorstel gegoten, en op 28 juni goedgekeurd in de Kamer.
Het is nu doorgestuurd naar de Senaat.
Het zou me verbazen mocht Gent na de publikatie in het Staatsblad deze fietsvriendelijke maatregel niet supersnel invoeren.
De vorige Gentse schepen van Mobiliteit, Karin Temmerman, is namelijk één van de initiatiefnemers van het wetsvoorstel.
Deze week ziet u een paar voorstellen/voorbeelden van lokaties voor RADR.

De Potuit is een “drieweegse”.
De rijrichting Antwerpsesteenweg vanuit Oostakker naar de Hogeweg kan in alle omstandigheden, ook bij rood,
rechtsaf doorfietsen:

03jul12, 13u05, Antwerpsesteenweg

03jul12, 13u05, Grondwetlaan
Voorbeeldig werk van de wegbeheerder.
Het RADRbord kan dit ook mogelijk maken voor fietsers vanuit de Grondwetlaan naar Antwerpsesteenweg:

03jul12, 13u05, Grondwetlaan

Toch even twijfel: is zo’n garage midden op het kruispunt geen verwarrende factor?

03jul12, 13u05, Grondwetlaan / Antwerpsesteenweg


Dit is het kruispunt Antwerpsesteenweg staduitwaarts:

03jul12, 13u04, Antwerpsesteenweg

03jul12, 13u04, Antwerpsesteenweg

03jul12, 13u04, Antwerpsesteenweg

16 Responses to “RADR (1)”

  1. Hilde Says:

    Mooi, mooi! Graag ook RADR op de plaats van de laatste foto’s (staduitwaarts). Al te vaak sta ik daar te koekeloeren voor het rode licht en vraag ik me af wat ik daar sta te doen.
    Misschien kan dan meteen de put gevuld worden waar het nieuwe fietspad overgaat in de betonstrook en waar het putdeksel erg slordig in de weg ligt.
    En graag ook wat meer toezicht op het parkeren op het fietspad op de nabijgelegen nachtwinkel….

  2. otto Says:

    super initiatief, eindelijk!
    in het geval van dit kruispunt, waar ik al mijn hele (fietsende)leven het rode licht negeer om naar rechts af te slaan, zou het eerder gaan over een regularisatie van een bestaande toestand…
    Die garage ligt daar inderdaad nogal vreemd ingeplant zo midden op het kruispunt, maar ik heb er nog nooit een ongeval weten gebeuren.

  3. otto Says:

    ik moet wel zeggen dat er al goed werk werd geleverd om dit kruispunt veiliger te maken, bijvoorbeeld die gele paaltjes tegen “fietspadparkeerders” voor de KBC kwamen er een maand nadat ik ze voorgesteld had in een lange mail naar het KBC-kantoor en stad Gent.
    En om even een verschrikkelijk populistische uitspraak te doen: Misschien heeft de goede aanpak ook iets te maken met het feit dat er een gemeenteraadslid op het kruispunt woont…

  4. jandefietser Says:

    Wat ik me wel afvraag is welke slimmerik op het idee gekomen is om die gele paaltjes rechts van het fietspad te zetten in plaats van links.

  5. Filip Says:

    En nu staan de auto’s die ‘heel even’ in de bank moeten zijn nog op het fietspad, naast de paaltjes. Wel minder dan vroeger.
    Maar om mezelf te beschermen rijd ik daar, stadsuitwaarts, ook RADR. Anders wordt ik geprangd tussen de verkeerd geparkeerde wagens en de aan het groene licht vertrekkende auto’s en bussen.
    Of deze uitleg zal volstaan als ik voor de politierechter zou staan, betwijfel ik.
    Dus kom op met dat bord! 🙂

  6. DriesO Says:

    Helaas: het Vlaams gewest is momenteel niet van plan deze borden te plaatsen.
    In Gent resten dan enkel de weinige lichtgeregelde kruispunten met enkel stadswegen. Maar helaas hebben deze zelden (gescheiden) fietspaden…

    Dit is het antwoord dat ik kreeg

    Zoals u zelf al aangeeft verscheen er op 03 februari 2002 een koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad waarbij het verkeersreglement werd gewijzigd.
    Hierbij laat men toe dat fietsers het rode en oranje licht mogen voorbijrijden, wanneer het toepasselijke verkeersbord B22 en B23 onder het verkeerslicht werd aangebracht. De adviesgroep voor verkeersveiligheid op de Vlaamse gewestwegen heeft hierop het standpunt ingenomen deze borden (voorlopig) niet te plaatsen omdat dit een negatief effect op de verkeersveiligheid teweeg kan brengen langs de drukke Vlaamse gewestwegen. Zo kan er een conflict ontstaan met de fietsers die in de andere rijrichting door het groen fietsen, kan er een conflict ontstaan met (door het groene verkeerslicht) overstekende voetgangers, wordt roodrijden in de hand gewerkt in de gevallen waar deze borden niet zijn aangebracht.
    Er zijn proefopstellingen gebeurd in Brussel, met inderdaad relatief weinig negatieve reacties. De kanttekening dient gemaakt dat het een beperkt aantal proefopstellingen betrof, bovendien is de verkeerssituatie voor de fietser in Brussel verschillend van de verkeerssituatie in Vlaanderen. Het aantal fietsers op Vlaamse (gewest-)wegen is dermate groter in Vlaanderen dan in Brussel, wat maakt dat het invoeren van “het rechtsaf door het rood licht rijden door fietsers “ niet zo maar overgenomen mag worden.

    Ik hoop dat u begrip kan opbrengen voor dit standpunt dat momenteel gehanteerd wordt op alle Vlaamse gewestwegen.

    • jandefietser Says:

      Met andere woorden; in Brussel werkt het goed. In Vlaanderen zijn er echter meer fietsers, zodat de toestand in Vlaanderen meer op die in Nederland lijkt dan in Brussel. In Nederland gaat het heel goed. Vermits Vlaanderen tussen Nederland (geen probleem) en Brussel (geen probleem) inzit, gaat het in Vlaanderen veel problemen opleveren. En dat moet een redenering voorstellen?

      • DriesO Says:

        Bedankt. Ik heb dit geantwoord:

        “Als eerste een vraag voor de “adviesgroep voor verkeersveiligheid op de Vlaamse gewestwegen”. Kunt u dat aan hen doorgeven?

        Meer bepaald over het argument:

        “Het aantal fietsers op Vlaamse (gewest-)wegen is dermate groter in Vlaanderen dan in Brussel, wat maakt dat het invoeren van “het rechtsaf door het rood licht rijden door fietsers “ niet zo maar overgenomen mag worden”

        In fietsland Nederland zijn er nog veel meer fietsers dan in Vlaanderen. Toch wordt daar al sinds 1991 op veel kruispunten het equivalente verkeersbord “rechtsaf voor fietsers vrij” toegepast, zonder problemen met de verkeersveiligheid.
        Het fietspad op het betreffende kruispunt N9/Bilksken in Lovendegem is totaal vrijliggend “op zijn Nederlands”. Is het enige échte verschil met Nederland niet de wil om een fietsbeleid te voeren?

        De tweede vraag: als de goedkope oplossing niet kan, kan dan het verkeerslicht verplaatst worden naar het eiland links van het fietspad, zodat er een traditionele rechtdoor-langs-rood mogelijk is?”

    • Renaat Says:

      De reacties van het Vlaamse Gewest getuigen wel vaker van onwil of onkunde.

    • JanG Says:

      Intriest. Er wordt geschermd met “veiligheid”, omdat dit goed en bekommerd klinkt, maar eigenlijk lees ik “wij willen dat niet”. Er is geen enkel argument om hun standpunt te staven. Integendeel: RADR in het buitenland blijkt goed te werken, maar het lijkt erop dat de verantwoordelijken niet verder (willen) kijken dan hun grenzen. Misschien wel omdat ze dan bewijzen zouden zien dat het wel werkt ? Dus: neen, ik kan geen begrip opbrengen voor hun standpunt !

  7. Frans Says:

    Werkt dit in Brussel goed? Omdat een minister en een schepen dat zeggen? Of gewoon omdat fietsers in Brussel systematisch het rood licht negeren, ook zonder speciaal verkeersbord. Deze discussie is ronduit surrealistisch.

    • JanG Says:

      Frans, weet jij één stad of gemeente waar fietsers niet rechts afslaan door het rode licht ? Ook in Gent is het alvast schering en inslag. Geregeld erger ik me eraan, maar er zijn evengoed situaties waar dit zou moeten gelegaliseerd worden. De overheid zou kunnen repressief optreden, want het mag nu eenmaal niet, maar is het niet gezonder om na te gaan waarom dit verbod aan de laars gelapt wordt en om te kijken waar RADR verantwoord zou zijn en het dan in te voeren? De reactie van (iemand van) het gewest wijst in elk geval niet op enige bereidwilligheid om verder te kijken dan zijn neus lang is.

      • Frans Says:

        Jan, in Brussel is het veel erger. Het parket is zodanig overbelast dat het destijds duidelijk heeft gemaakt dat fietsen bekeuren verloren moeite is. Bijgevolg kan je als fietser doodleuk onder de neus weg van de politie door het rood, op het trottoir of in een verboden richting rijden. De laatste jaren is het aantal fietsdoden in de hoofdstad toegenomen, maar blijkbaar onvoldoende om een einde te stellen aan dit schuldig verzuim. Pseudo-verkeersborden plaatsen is zoveel “leuker”. Of de hele vijfhoek omvormen tot zone 30. Dat is niet veel meer dan virtueel verkeersbeleid. Omdat zij vogelvrij zijn, betalen de Brusselse fietsers daar ook een prijs voor: parkeren en stilstaan op fietspaden wordt ook ongemoeid gelaten…

        • Renaat Says:

          Je zegt het niet, maar je lijkt te suggereren dat het groter aantal fietsdoden in de hoofdstad te wijten is aan een verslechterd gedrag van de fietsers. Maar het aantal fietsers is ook behoorlijk toegenomen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: