Rozebroeken (2)

Onlangs hebben we de situatie rond de vernieuwde sporthal aan de Rozebroeken even verkend. Dat zou goed moeten zitten, want het is uiteindelijk de sportdienst die hiervoor instaat, veronderstel ik, en fietsen, dat is toch sport ?
In de praktijk blijkt die combinatie toch niet zo evident, dus werd de infrastructuur aan een fietstoets onderworpen.

Het begint al bij de inrit, waar duidelijk alle voorrang gaat naar de auto’s, die bijna een oprit als naar een snelweg voorgeschoteld krijgen. Kijkend naar de sporthal, ligt rechts van die oprit een tweerichtingsfietspad. Wie naar de sporthal rijdt moet uitkijken, want op de hoek heb je weer zo’n scherpe, hoge stoeprand ! Ideaal om met een trapper achter te blijven haken of om de fietskar te doen omkieperen.

 

Toerit vanaf Victor Braeckmanlaan

Wie van de sporthal naar de N70 rijdt, heeft ook pech: al fietsend kun je enkel rechtsaf, richting Oostakker… Er is geen oversteekplaats voor fietsers voorzien.

Als je de oprit wat verder volgt, kruis je een fietspad dat van de Sint-Baafskouter naar de Braeckmanlaan loopt. Ook dat is een tweerichtingsfietspad, waarbij op deskundige wijze de weg versperd wordt door 2 paaltjes, telkens op 1/3 van de zijkant. Wie met de bakfiets rijdt (zoals de mama die ik daar gisteren zag), moet dus in het midden rijden, op de volle witte lijn die de twee fietsrichtingen scheidt… Knap bedacht.

Aan de ingang van de sporthal is een heel ruime fietsparking voorzien. Volgens de regels is die vlak bij de ingang gelegen, zodat de fietsers minder weg moeten afleggen. Maar:

  • de fietsrekken zijn van het type “wielplooier”, waardoor alles wat afwijkt van normale fietsen er niet in past (kleine wieltjes, dubbel voorwiel, dikke banden, koersfiets, …)
  • door de keuze voor dit type fietsrek kun je ook veel moeilijker je fiets vastleggen
  • bakfiets, fietskar, trike ? Pech: daarvoor is geen plaats voorzien.
  • iets verder weg is er wel een tweede, kleinere, fietsenparking, waarbij maar aan één kant wielplooiers geplaatst zijn. De andere kant is gereserveerd voor bromfietsen. Ik verwacht dat wie met een afwijkende fiets aankomt naar die plek zal verwezen worden, maar – inderdaad – ook daar is weer geen mogelijkheid om je voertuig vast te leggen…
  • Aan de achterkant van de sporthal is een speelpleintje aangelegd, met vlak ernaast ook een fietsenparking. Mooi, ware het niet dat hier hetzelfde recept gebruikt is: vol wielplooiers.
Fietsenstalling aan de ingang van de sporthal

 

Hebben ze bij de sportdienst nog nooit van “nietjes” gehoord of staan ze gewoon niet stil bij wat ze uitspoken ? Laat ons hopen dat het het gevolg is van tijdsdruk en dat dit een voorlopige inrichting is, anders is de sportdienst gebuisd voor de fietstoets.

Auteur: JanG

kernlid Fietsersbond Gent

6 gedachten over “Rozebroeken (2)”

  1. Het valt op de eerste foto op dat voor de auto’s de inrit wel inrijvriendelijk gemaakt is (de berm is wat naar achteren opgeschoven), maar voor de fietsers niet.

    Ik ben ook benieuwd wanneer het stukje tweerichtingsfietspad van de inrijweg naar de Braeckmanlaan zal afgewerkt worden.

    1. Die eerste foto dat klopt. Voor auto’s wordt zowat altijd een bocht voorzien zodat ze om de hoek kunnen. Voor fietsers bijna nooit. Ik rij met een ligfiets en ik heb een vrij grote draaicirkel (omdat ik niet zo heel behendig ben) en op zo een plaatsen kom ik zowat steevast in de problemen. En als ze dan eens een mooie afronding maken staat daar dan dikwijls een verkeersbord (voorrangsbord of fietspadbord, …) zodat ik weer een probleem heb. Die dienst allemaal op de fiets zetten voor enkele jaren.

      En wat die fietsplooiers betreft, enkele jaren geleden hebben ze verschillende fietsrekken uitgeprobeerd aan de Zuid. Hebben ze daar niets uitgeleerd? Of was dat een andere dienst en communiceren ze niet?

  2. Niet alleen rozebroeken, al eens naar de blaarmeersen geweest met de fiets? Tot aan “aan de Bocht” OK dan naar Visserijdijk en dan? Eerste ingang verboden voor fietsers, tot aan speelpleintje rijden?. Dan maar verder bewegwijzering volgen zeer scherpe bocht en men staat op een parking, als het druk is mogelijk belemering door geparkeerde auto. Geen aanduidingen zoek het zelf maar uit. Veiligheid? Afhankelijk van rijgedrag automobilisten.
    Voor zij die komen via Zuiderlaan niet veel beter.
    Duidelijk ingericht om veel mensen met de auto zo dicht mogelijk tot tegen hun sportinfra te brengen. Er mogen gerust veel parkeerplaatsen zijn, maar niet op deze manier. Zorg eerst dan de fietsinfrastructuur in orde is .

    1. Je hebt wel een punt. Maar de aanleg van de Blaarmeersen is een product van de jaren ’70 en degelijke “fietsinfrastructuur” moest toen nog uitgevonden worden. De vernieuwde Rozebroeken is toch iets anders.
      Merk op, het zou niet zot veel geld kosten om de Blaarmeersen nog wat fietsvriendelijker te maken.
      Het feit dat een groot deel verboden is voor fietsers en in het bijzonder de oude skiheuvel, heeft dan (voor een deel) te maken met het gedrag van een aantal mountainbikers…
      Dat zijn ook fietsers nietwaar?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s