Lovelingarm

De toren in opbouw naast het St-Pietersstation heeft drie namen: de Link, het VAC (Vlaams Administratief Centrum) en iets met Loveling in de naam.
Komende maanden worden zéér spannend.
De aannemer kreeg van de Lijn drie maanden om een zijarm op te trekken, en dat is -euh, kies maar- nipt / zeer nipt / onhaalbaar.
Er zal dag en nacht gewerkt worden.
Arme buren.
Wat een offer voor het algemeen belang.

De bouw van die zijarm boven de tramsporen domineert de komende drie maanden de trafieken van de zachte weggebruikers rond het station.
De T en O van het STOP-principe (Trappers/fietsers en gebruikers van Openbaar vervoer)
zullen hun offertje brengen.
Het tram- en busstation wordt deels onbruikbaar/afgesloten.
De fototunnel wordt vanaf vandaag tot eind oktober afgesloten voor trams, bussen en fietsers.
Bussen zullen het busstation bereiken via een tijdelijke passerelle.
De traffiek van, naar en op het busstation moet fietsvrij blijven, wat ik uit veiligheidsstandpunt kan begrijpen.
Voor alle duidelijkheid: de O krijgt hier voorrang op de T.
Meer detailinfo op de site van het Infopunt.
Zo kan je er lezen dat fietsers nu louter via de Kortrijksesteenweg en Timichegtunnel kunnen doorstoten tot de (betalende) fietsstalling op de Sint-Denijslaan of de vele scholen op de Voskenslaan.
Nieuwigheidje: fietsers kunnen de Timichegtunnel stadinwaarts zowel links als rechts gebruiken.
Ondanks dat is het kruispunt met de Sint-Denijslaan naar mijn aanvoelen te krap voor een massa fietsers in de ochtendspits staduitwaarts, ik vrees voor september.

Begin juli verschenen er werfaankondigingsborden:

10jul12, 16u47, fototunnel

10jul12, 16u46, fototunnel

Doodjammer dat deze borden er half juni niet stonden om studenten en scholieren te waarschuwen voor hun eerste schooldag.
Maar nog jammerder is dat de ondergrondse stallingen onder de Link niet vervroegd kan openen… . Dat bleek onbespreekbaar, terwijl er maandenlang weinig werfactiviteit was. Slechte planning dus. De druk op de fietsstallingen kant Maria-Hendrikaplein zal verhogen, want de Sint-Denijslaan wordt moeilijker bereikbaar.
Hopelijk kreeg het stukje Sint-Denijslaan tussen fototunnel en Timichegtunnel afgelopen maand een fietsvriendelijke aanpassing.
Net hier een intensieve fietsstroom mengen met aanschuivend autoverkeer… ik ben benieuwd…
De parkeerstrook aan spoorwegkant mocht vlak na de opening van de ondergrondse autoparking getransformeerd worden in een fietspad:

10jul12, 16u48, Sint-Denijslaan
Vanaf vandaag ga ook ik weer werken.
Gent Sint-Pieters zal ik zo vaak als mogelijk vermijden.
Ramptoerisme is mijn ding niet.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Lovelingarm”

    1. De “oude” tramkoker is er alleen voor de voetgangers ,rechtstreeks toegang tot de sporen OK Dat deze tunnel niet gebruikt kan worden door de fietsers ?? ik weet het niet met een beetje goede wil zou dit kunnen .
      Wat mij opviel deze tunnel is wel bruikbaar als dienstparking voor de heren van het project ? ( dinsdag ll 25 geparkeerde auto’s) dit zegt genoeg over de waarde verhoudingen .

  1. Dagelijks fiets ik nu door die nieuwe tunnel. Toch even mijn bedenking bij “Nieuwigheidje: fietsers kunnen de Timichegtunnel stadinwaarts zowel links als rechts gebruiken.” :
    Inderdaad: oorspronkelijk mochten de fietsers enkel de ene kant gebruiken – links in de tunnel als je van sint denijslaan komt, rode betegeling – en de voetgangers alleen de rechterkant. Van begin af aan reed en stapte iedereen zijn goesting, zoals te verwachten. Waarom werd er niet op voorhand geopteerd om op beide kanten fiets en voetgangersstroken te voorzien? Nu zie je enkel dat er langs de rechterkant (oorspronkelijk voetgangersgedeelte) vlug een gele lijn is gespoten en een blauw bord ‘voetgangers en fietsers’ over het vorige bord ‘enkel voetgangers’ aangebracht werd. Die extra strook is veel te smal voor fietsers – zeker in de twee richtingen. Ik hou mijn hart vast voor de toestanden vanaf 3 september als de scholen starten.
    Nog niemand opgevallen dat er alweer palen van verkeerslichten gewoon op het fietspad ingeplant werden? Als je van het station komt en de tunnel wil inrijden via de linkerkant (oorspronkelijke enige kant voor de fietsers – rode betegeling), dan moet je gewoon rond de paal van het verkeerslicht rechtsaf draaien. Dat kan je dus niet zonder de fietsers die van de andere richting komen in de prak te rijden. Aan de andere kant (rechts, oorspronkelijk enkel voor voetgangers, staan er ook 2 palen. Ze gaan het nooit leren vrees ik….
    PS: meer verduidelijkende foto’s beschikbaar – hoe kan ik ze opladen?

    1. Zoals op Copenhagenize onlangs gemeld werd: op veel plaatsen wordt nog op 20ste eeuwse wijze gedacht met een ingeneursmentaliteit en dus met technische oplossingen. Dat werkt niet in de praktijk, zoals hier nog eens bewezen. Je moet ook rekening houden met psychologie en sociologie: dat is hedendaags mobiliteitsbeheer.

      1. Vreemd genoeg merk ik dat zelf terug in discussies met de verkeerspolitie, die soms weigeren rekening te houden met psychologie en sociologie van de verkeersdeelnemer en dan voorstander zijn van wat theoretisch de meest veilige infrastructuur is, maar een infrastructuur die in werkelijk niet werkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s