Home

ja ja

14 september 2012

Eén van de mogelijke woon-werk-routes leidt me onder andere langs het nieuwe stadion van AA Gent en langs de Corneel Heymanslaan. Sinds korte ligt daar, zeker staduitwaarts, een prachtig fietspad.

Vandaag reed ik de route stadinwaarts. Waar de Ottergemsesteenweg Zuid overgaat in de Corneel Heymanslaan, moet je over de E-17 langs een dubbelrichtingsfietspad. Dat is zo al vervelend omdat het eigenlijk niet breed genoeg is en omdat je (richting stad) twee keer de rijweg moet oversteken. Toen ik over de brug kwam, botste ik op een onaangekondigde hindernis.

Corneel Heymanslaan, Gent

Daar was geen doorkomen aan. Ik zette de fiets aan de kant, stapte tot bij de arbeiders en vroeg naar de werfverantwoordelijke. Die was blijkbaar 100 m verder te vinden.

Veel keuze was er niet: omkeren, de brug weer over, oversteken naar de Proeftuinstraat en tussen vracht- en personenwagens de brug weer over. Denk eraan: in dit stukje zijn twee op- en afritten van de E-17 te dwarsen ! Stel je voor dat je daar als ouder met een kleuter of twee in de fietskar of bakfiets, liefst dan nog tijdens de ochtend- of avondspits langs moet.

Een eindje verder, aan het kruispunt met de Ottergemsesteenweg, vond ik een groepje mannen in een putje naast en op het fietspad (dat ook al een week hinderlijk is).

Toen ik naar de werfverantwoordelijke vroeg, wees een man met een zekere fierheid op zichzelf. Op mijn vraag wat hij dacht te doen aan die situatie, was het antwoord kort: “ik moet ook mijn werk doen”. De opmerking dat de werfaanduidingen ook bij zijn werk hoorden, werd beantwoord met “ja ja”, waarna hij zich omdraaide. Ook beleefdheid maakt blijkbaar geen deel uit van zijn werk…

“Ja ja” lijkt zoveel te betekenen als “mijn werk is putjes maken. De rest is mijn probleem niet”. Ook maar even signaleren bij Gentinfo en een bericht sturen naar het bedrijf ? Veel lijkt het niet uit te halen, want om de haverklap word je weer met hetzelfde probleem geconfronteerd.

7 Responses to “ja ja”

  1. Geert Says:

    Triestige mentaliteit. Werken die waarschijnlijk te maken hebben met start aanleg rotonde op die plaats: http://www.r4verbindt.be/15-werfzones-de-werven-op-een-rij/gent-alle-werfzones-in-gent/een-nieuwe-rotonde-aan-het-uz/bereikbaarheid

  2. Frans Says:

    Hetzelfde tafereel doet zich voor langs de Rooigemlaan, waar het fietspad verschillende keren is onderbroken voor het plaatsen van nutsleidingen. Nergens een verkeersbord om de fietsers om te leiden of andere bestuurders te verwittigen van hun mogelijke aanwezigheid op de rijbaan. Hier rijden constant politiecombi’s aan en af tussen Ekkergem en de Groendreef, maar geen enkele blijkt ook maar iets op te merken.

  3. jandefietser Says:

    Ik ben daar gisteren ook gepasseerd. Op dat ogenblik was ik al een `omleiding’ aan het volgen. De Hamerlandtragel is namelijk afgesloten. Aan het begin van de Warmoezeniersweg staat een bord (dat is al een vooruitgang. Vroeger liet men je drie kilometer rijden om te ontdekken dat je terug moest) met één pijl voor de wegomlegging. Hoe je verder moet mag je zelf uitvissen. Gelukkig kon ik mij met ingeklapte spiegel voorbij de graafmachine wringen. Voor iemand met een fietskar was er op dat ogenblik geen enkele manier om aan de andere kant van de E 17 te geraken tussen de Meierij in Ledeberg en de Della Faillelaan in Zwijnaarde. Chapeau voor de planning.

  4. steven Says:

    ik begrijp de frustatie van sommige wel maar ik versta niet dat deze geen enkel begrip hebben voor de mensen die de werken moeten uitvoeren. De werken worden uitgevoerd voor een betere en veiligere infrastructuur en als er al borden staan worden ze door jan en alleman aan hun laars geveegd.
    Zo kan iedereen blijven zagen en de vinger naar elkaar wijzen een beetje begrip ware niet slecht.

    • JanG Says:

      Steven, waar haal je dat er geen begrip is ? Het argument dat borden genegeerd worden, is dan meteen een argument om er geen te plaatsen…

    • yves Says:

      Een kleine hint@ Steven. Ga eens op reis naar een beschaafd land als Denemarken, en kijk met hoeveel efficiëntie en respect voor zachte weggebruikers daar aan wegen gewerkt wordt. Onze signalisatie is vaak amateuristisch, en ik wik mijn woorden, want ze is even vaak onbestaande.

    • Renaat Says:

      Mijn ervaring is dat de manier waarop werven worden geregeld, vaak getuigd van totaal geen respect voor fietsers, voetgangers, mindervaliden en dat de veroorzaakte hinder vaak vele mate groter is dan de onvermijdelijke hinder. Zoals Yves terecht aangeeft, in sommige andere landen bewijzen ze dat het ook anders kan.
      Dat hinder onvermijdelijk is, daar hebben de meeste mensen (waaronder ikzelf) echt wel begrip voor, maar als men geen enkel inspanning doet om die hinder te minimaliseren, ronduit gevaarlijke situaties creëert en geen luisterend oor heeft naar opmerkingen over de werfinrichting, dan beschouw ik dat als een probleem.
      Hoewel het hebben van een handleiding geen garantie is voor een correcte invoering, vraag ik me af hoeveel steden en gemeenten in België documenten hebben die te vergelijken zijn met deze van Amsterdam: http://www.amsterdam.nl/@449972/pagina/
      Zo staat er o.a. in het heel interessante document i.v.m. werken en fietsers: “Het bord ‘fietsers afstappen’ niet of nauwelijks gebruiken. Fietsers zullen het vaak negeren. Zorg dat fietsers de werkzaamheden fietsend (bijvoorbeeld via een korte omleidingsroute) kunnen passeren.”
      In België is het bordje ‘fietsers afstappen’ standaard en zijn lange en niet aangegeven omleidingen niet uitzonderlijk.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: