Home

Bordje Langemunt

24 september 2012

Goed, iedereen in Gent weet het nu al wel: in de Langemunt en op de Coupure staan borden die voetgangers en fietsers moeten aanzetten mekaar te respecteren.

19sep12, 17u29, Langemunt

De basisidee: fietsers op volle snelheid en voetgangers, dat gaat niet samen. Dat is natuurlijk zo, en op woonerven en in winkelwandelstraten moet je als fietser dan ook je snelheid matigen en je gedrag aanpassen. Anderzijds mag je wel verwachten dat fietsers een eigen weg krijgen op plaatsen waar er doorgaand fietsverkeer is. Dat doet me belanden bij The Loop:

25sep11, 12u05, The Loop

Degene die dit ontworpen heeft wist duidelijk niet dat voetgangers en fietsers weleens in conflict kunnen komen. De tunnel is er dan ook een voor gemengd verkeer, zonder de minste afscheiding tussen fietsers en voetgangers. Bovendien is er van de gelegenheid gebruik gemaakt om de potentiële conflictstof nog te doen toenemen. Een compleet onoverzichtelijke hoek net op de plaats waar voetgangers en fietsers mekaar kruisen (de foto is genomen vanop de trap voor voetgangers), dat is wat we echt nodig hadden. De tunnel vormt de toegang naar The Loop voor fietsers die van het Sint-Pietersstation komen dat twee kilometer verderop ligt, echt wel op fietsafstand. Ook de Timichegtunnel ligt vlakbij, op anderhalve kilometer. Dat is vijf minuten fietsen. Met de verdere ontwikkeling van de site kan het er dus behoorlijk druk worden.

Hetzelfde verhaal krijgen we bij de Oude Dokken. Een project voor een nieuwe woonwijk, vlakbij een station. Hier gaan flink wat fietsers passeren denk je dan. Gemengd verkeer van fietsers en voetgangers denken de ontwerpers dan.

De borden van Langemunt en Coupure zijn ongetwijfeld erg nuttig. Maar kunnen de bedenkers van die borden alstublieft borden bedenken voor de verantwoordelijken van The Loop en de Oude Dokken en alle andere projecten in ontwikkeling? Kunnen ze die borden dan in de kantoren van die verantwoordelijken gaan zetten op zo’n manier dat ze er niet naast kunnen kijken? Dank bij voorbaat.

8 Responses to “Bordje Langemunt”

  1. Hilde Van Heule Says:

    Volledig akkoord. Het is makkelijk om de weggebruikers achteraf te verwijten, als het ontwerp al fout zit.

  2. teun@gentblogt.be Says:

    ik vind die borden echt de belachelijkste ‘oplossing’ ooit – in de Langemunt kijken voetgangers nu al naar u gelijk dat ge een met een moordmachine op de baan zijt (ook al rijd je stapvoets). ik vrees dat het het één of ander is

  3. Frans Says:

    Alleen fietsers die stapvoets rijden of afgestapt zijn kunnen die borden lezen. De boodschap is bijgevolg verkeerd gericht. Een tekening zou iets efficiënter zijn. Verkeersborden zijn ook niet ontworpen als epistels.

  4. Winfried Says:

    Als ik naast mijn fiets stap neem ik meer ruimte in en verlies ik het overzicht over bv. het pedaal aan de andere kant. Op mijn fiets gezeten: minder ruimte innemend en met een goed overzicht.
    Er zijn studies, dat gehaaste fietsers over het algemeen drukke winkelwandelstraten mijden. De meeste plaats wordt trouwens ingenomen door dat reusachtige bouwhek daar.

    • Hilde Van Heule Says:

      En dat reusachtige bouwhek zorgt er in de Onderstraat voor dat je je fiets niet goed in de “pedalo”-rekken kan zetten, tenzij je je voorwiel 90° draait….

  5. Winfried Says:

    Nog zo’n verschrikkelijk ontwerp: het Veermanplein achter Badhuis Van Eyck: te weinig plaats en afschuwelijk fiets- en staponvriendelijke betegeling.

  6. Winfried Says:

    nog eens iets: 20.000 voetgangers dagelijks, mooi. En hoeveel fietsers?
    en dan: de Hoogpoort: haast even druk en door de middengoot zeer onveilig om maneuvers uit de voeren.
    via de Belfortstraat dan maar: dat geloof je toch zelf niet: keuze tussen drukke Botermarkt-Donkersteeg of het volledig fietsonveilige ‘Schaerbeek vorming’ (voormaals Cataloniëstraat)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: