Home

Werven, borden en psychologie

25 september 2012

Aannemers doen maar wat. Ze bakenen hun territorium af en strooien er wat bordjes rond, lukraak, wat ze maar vinden tussen het materiaal in de bestelwagen. Zo lijkt het toch. Als het maar een beetje betrekking heeft op de plaats van de werken, zal het wel in orde zijn.

Zwijnaardsesteenweg, Merelbeke, 20 september 2012

Dat ik niet kan fietsen waar de afsluiting staat, da’s logisch. Maar dat is wel een probleem, want daar loopt namelijk het fietspad. Zou het dan de bedoeling zijn dat ik op het voetpad fiets ? Dat mag namelijk niet volgens het verkeersreglement. Omkeren dan maar ?

Voor de werken op het fietspad in de andere richting was geen zo’n bordje meer beschikbaar. Geen nood: een ander is ook goed.

Als we dan even uitzoomen, krijg je het volgende overzicht.

Om het eenvoudig te houden: wie naast de fiets stapt, neemt ongeveer twee fietsbreedtes in. Omdat je stapt, ben je ook nog heel wat trager. De aannemer veronderstelt dus dat je te voet, naast je fiets, over de rijweg stapt, waar auto’s 50 km/u mogen en uiteraard geen enkel bord vinden om hen te doen vertragen.

Tja, en dan krijg je opmerkingen als “fietsers trekken zich van die borden toch niets aan, dus we plaatsen ze niet”. Wat leer je hiervan als fietser ? Borden dienen niet om opgevolgd te worden, maar om je erop te wijzen dat er iets ongewoons aan de hand is, waardoor je creatief moet zijn. Soms heb je pech en betekenen de borden letterlijk wat erop staat, maar er is geen enkel middel om te weten in welke van beide situaties je verzeild raakt, tot je een bekeuring krijgt. (tenzij in zo’n geval de aannemer en de politie een verschillende invulling geven aan de aanduidingen, maar ook dan ben je gejost)

9 Responses to “Werven, borden en psychologie”

  1. Ronnius Says:

    Als velomobiel of trike gebruiker afstappen en te voet verder met je voertuig aan de hand is ook niet zo handig. Maar dit soorten transportmiddelen, daar hebben ze nog nooit van gehoord.

    • Renaat Says:

      Als ik mij niet vergis, en je zet de puntjes op de i van de huidige verkeerswetgeving/wegcode/… dan is iemand die uit zijn velomobiel of trike stapt en deze voortduwt, nog steeds een bestuurder (met alle bijhorende regels). Een velomobiel is immers geen fiets en het is bij het van de fiets stappen dat men een voetganger wordt.
      Dat wijzigt natuurlijk niets aan het probleem.

  2. Frans Says:

    Deze aannemer gebruikt ten minste nog borden. Niet zoals de cowboy momenteel op de Rooigemlaan die deze ochtend ook het fietspad aan de overkant heeft ingepalmd zonder de minste waarschuwing. Sinds de werken daar bezig zijn is er zelfs geen bord met de gegevens van de “verantwoordelijke voor de signalisatie”.

    • pieter Says:

      Ben daar inderdaad deze morgen (in de regen en de ochtenschemering) gepasseerd. (Werken nu in de richting Rooiegem -> Drongensesteenweg) De situatie is volgens mij levensgevaarlijk. Er is een zone tussen het -overigens niet opengelegde- fietspad en de behouden rijstrook, maar daar staan dan de werfwagens geparkeerd. Om de vijf botten een hek dwars op het fietspad en nergens een alternatief voor fietsers. (De werken zijn trouwens onder het voetpad! De rest is afgezet voor het gemak van de aannemers)

  3. JanG Says:

    Ondertussen hebben ze ergens nog een bordje gevonden: nu mag je op de plaats van de eerste foto tenminste door, mits afstappen 😉
    Gek hoor: in Nederland en Denemarken blijf je best op de fiets zitten; wij Vlamingen moeten overal afstappen en langzaam de hindernis voorbijgaan. De overheden houden waarschijnlijk van filevorming ?

  4. Renaat Says:

    Het bordje afstappen heeft sowieso geen juridische betekenis. (En wordt door aannemers dus enkel als paraplu gebruikt.)

    Maar zo’n situaties illustreren wel mooi wat ik gisteren al schreef, dat de weginrichting zeker mee de oorzaak is van de ‘ik trek mij niets meer van de regels aan-houding’ van sommige fietsers.

    Ook ik fiets meer en meer met de basisstreven dat ik mij vlot en veilig wil verplaatsen zonder anderen mensen of mezelf in gevaar te brengen en zonder mensen die volgens de regels voorrang hebben te hinderen.
    Daarbij trek ik mij dus meestal slechts iets aan van lichten, borden en andere verkeersinfrastructuur en verkeersregels voor zover ze bijdragen tot het verwezenlijken van dit basisstreven. Omdat dat vaak niet het geval is en het strikt volgens van regels in veel gevallen alleen maar hinderlijk of zelf gevaarlijk is, ben ik erg soepel in de toepassing van de regels.

  5. jandefietser Says:

    Renaat schreef: “Maar zo’n situaties illustreren wel mooi wat ik gisteren al schreef, dat de weginrichting zeker mee de oorzaak is van de ‘ik trek mij niets meer van de regels aan-houding’ van sommige fietsers.”

    Nog een illustratie: vanmorgen van de Heuvelpoort naar de Sint-Pietersnieuwstraat drie borden gezien die fietsers de doorgang verboden. Reden: auto’s konden niet door. Een omleiding was er niet en wie de borden negeerde merkte dat hij langs de Sint-Amandsstraat rustig doorkon zonder iemand te hinderen. Hoe kan je van iemand die dat tientallen keren achtereen meemaakt verwachten dat hij een verbodsbord bij werken nog serieus neemt?

    • DriesO Says:

      Dat de borden van Student Kick Off er nog staan na vannacht, kan je niemand kwalijk nemen.

      Was er rechts van het verbodsbord een doorgang op de rijbaan waardoor fietsers wel nog legaal konden passeren?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: