Een Gentse blog over fietsers, fietsen en fietsinfrastructuur.
Nonstop
18sep12, 13u07, parking Dampoortstation
Blue Bike evolueert naar een nonstop service, op electronische leest.
Ik nam de foto zonder de info te lezen.
Iemand al ervaring met deze manier van werken?
Kan een buitenlander zonder abonnement hiermee snel de weg op? 21sep12, 12u43, Sint-Denijslaan
Je moet inderdaad steeds een abonnement hebben, hebben ze mij toch verteld in Deinze (30 euro per jaar of zo).
In Gent wordt dit niet zo sterk bekend gemaakt, maar in Deinze zijn ze goed bezig. Via het derdebetalerssysteem zorgt de stad ervoor dat iedereen (ook bezoekers) gratis de fietsen kan gebruiken (mits abonnement). Deinzenaars met een abbo kunnen in gans België die fietsen gratis gebruiken. Er is ook een afhaalpunt naast het stadhuis.
Ik heb mij ooit geïnformeerd toen het systeem van start ging. Mijn plan was toen een blue-bike-abonnement nemen (was toen 25 euro, nu 10) en dan in het weekend het land rondsporen en vanuit die stations gaan fietsen. Maar dat plan ging niet door. De verhuurpunten zijn alleen maar open op werkdagen tot 19 uur. Een fiets afhalen in het weekend kon dus niet. Als ik er de site van blue-bike vluchtig op nalees, is dat nog steeds zo. Alle info over blue-bike vind je hier: http://www.scotty.be/nl/sites/blue-bike
Op 21/9 gaat Blue-bike van start met een lang verwacht project; de automatische uitgifte van fietsen. Vanaf dan kan je in 21* stations 24 uur per dag, op elke dag van de week een fiets uitlenen. http://www.scotty.be/nl/sites/blue-bike/sleutelautomaat
Primitief hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Slaat men niet te vaak de bal mis in een poging om iets ‘modern’ te doen? Betrouwbaar, vandalismebestendig, eenvoudig, betaalbaar, … vind ik allemaal belangrijker dan ‘modern’. (Waarmee ik niet zeg dat dit systeem onder die vier categorieën valt, daarover kan ik nog niet oordelen.)
Ook met de huidige aanpassingen, zal het systeem nooit echte een succes worden. In steden waar ze andere verhuursystemen hebben zijn die meestal interessanter (Velo’s in Antwerpen, fietshavenfietsen voor studenten, …).
Voor studenten (waar men zich nu met de blue-bike sterk op richt) is de huurprijs van 3 euro/dag veel te hoog want als je die fietsen een heel jaar gebruikt, gaat het dus over 450-600 euro/jaar. (Daar koop je 2-3 studentenfietsen voor en meestal zijn er voor studenten veel goedkopere of zelf gratis alternatieven.)
Voor 600 euro koop je ook al een behoorlijk vouwfiets, dus enkel bij sporadisch gebruik is het systeem interessant.
Het is dus enkel interessant waar de gemeente financieel tussenkomt of als men slechts af en toe een fiets nodig heeft aan sommige van die stations.
Lid worden ging vlot. 10 euro is geen geld, vooral omdat je tot 2 fietsen kunt huren. Dat is 3 of 6 euro per dag. Dus goedkoper dan je fiets op de trein te laden (5 tot 8 of 10 tot 16 euro per dag, als je met 2 bent). Ook het gedoe met fietsen overladen bij overstappen verdwijnt. Fietstassen kun je er niet op bevestigen. Dus ze zijn niet geschikt voor meerdaagse lange afstandsfietsvakanties. Ik maakte gebruik van het Brusselse promotietarief en betaalde vorige maand 2 keer 1 euro voor 1 dag fietsen voor 2 personen.
Het automatiseringsaspect is een ander paar mouwen. We hadden hulp nodig van een Fietspuntpersoneelslid want de machine beweerde dat er geen fietsen beschikbaar waren. Hij moest eerst het systeem diets maken dat er wel een fiets klaar stond. Daarna logde ik in, tokkelde mijn code, het bakje ging open en 1 sleutel stond te pinken. De andere zie je wel, maar daar kun je écht niet mee weg! Ook voor mijn fietspartner was er pas een blue-bike beschikbaar na wat gefoefel.
Gelukkig was dat personeelslid er uitzonderlijk vanwege Autoloze Zondag, zoniet stonden we daar mooi te blinken, maar misschien bood het noodnummer dan wel soelaas.
Ze zijn wel vrij zwaar om mee te fietsen. Dus ik zou er niet de Vlaamse Ardennen mee intrekken.
Ik ben lid geworden omdat de automatisering op komst is, en ik dan voluit in het week-end de afstand tussen bvb. het eindstation en mijn familie vijf kilometer verder makkelijk kan overbruggen.
En als er bezoek is bij ons, dan kunnen 2 vrienden voor weinig geld ook op de fiets.
Op een aantal plekken en vooral in Limburg zijn de openingstijden wel zeer uitgebreid!
“Kan een buitenlander zonder abonnement hiermee snel de weg op?”
Nee. Een abonnement is nodig. Op het elektronische invulformulier kun je enkel terecht met een Belgisch Rijksregisternummer. Je kunt ook kiezen voor 1 van de 4 buurlanden, maar wat er dan precies gebeurt of gevraagd wordt, weet ik (natuurlijk) niet.
Mag ik de fotos gebruiken voor een cursus over goed design in het intermodale verkeer als basis voor sustainability/resilience van een gemeenschap? Permacultuur cursus 🙂
On topic dan vind ik het wel jammer als Belg zulks niet te kunnen gebruiken als ik nog eens in het thuisland op bezoek ben, dat kan in andere grote steden in Europe toch wel geloof ik.
Je moet inderdaad steeds een abonnement hebben, hebben ze mij toch verteld in Deinze (30 euro per jaar of zo).
In Gent wordt dit niet zo sterk bekend gemaakt, maar in Deinze zijn ze goed bezig. Via het derdebetalerssysteem zorgt de stad ervoor dat iedereen (ook bezoekers) gratis de fietsen kan gebruiken (mits abonnement). Deinzenaars met een abbo kunnen in gans België die fietsen gratis gebruiken. Er is ook een afhaalpunt naast het stadhuis.
abonnement is 10 euro per jaar (niet 30)
Ik heb mij ooit geïnformeerd toen het systeem van start ging. Mijn plan was toen een blue-bike-abonnement nemen (was toen 25 euro, nu 10) en dan in het weekend het land rondsporen en vanuit die stations gaan fietsen. Maar dat plan ging niet door. De verhuurpunten zijn alleen maar open op werkdagen tot 19 uur. Een fiets afhalen in het weekend kon dus niet. Als ik er de site van blue-bike vluchtig op nalees, is dat nog steeds zo. Alle info over blue-bike vind je hier: http://www.scotty.be/nl/sites/blue-bike
Op 21/9 gaat Blue-bike van start met een lang verwacht project; de automatische uitgifte van fietsen. Vanaf dan kan je in 21* stations 24 uur per dag, op elke dag van de week een fiets uitlenen.
http://www.scotty.be/nl/sites/blue-bike/sleutelautomaat
Die sleutelautomaat lijkt me wel primitief.
Primitief hoeft natuurlijk niet slecht te zijn. Slaat men niet te vaak de bal mis in een poging om iets ‘modern’ te doen? Betrouwbaar, vandalismebestendig, eenvoudig, betaalbaar, … vind ik allemaal belangrijker dan ‘modern’. (Waarmee ik niet zeg dat dit systeem onder die vier categorieën valt, daarover kan ik nog niet oordelen.)
Ik viel over dit zinnetje:
“Neem de sleutel waarrond dit lampje brandt”
Klik om toegang te krijgen tot 2012-09-21_handleiding%20vr%20website%20finaal%20nl.pdf
Mijn fantasie stelt zich dan voor dat een onverlaat met het hele fietsenpark aan de haal gaat…
Ook met de huidige aanpassingen, zal het systeem nooit echte een succes worden. In steden waar ze andere verhuursystemen hebben zijn die meestal interessanter (Velo’s in Antwerpen, fietshavenfietsen voor studenten, …).
Voor studenten (waar men zich nu met de blue-bike sterk op richt) is de huurprijs van 3 euro/dag veel te hoog want als je die fietsen een heel jaar gebruikt, gaat het dus over 450-600 euro/jaar. (Daar koop je 2-3 studentenfietsen voor en meestal zijn er voor studenten veel goedkopere of zelf gratis alternatieven.)
Voor 600 euro koop je ook al een behoorlijk vouwfiets, dus enkel bij sporadisch gebruik is het systeem interessant.
Het is dus enkel interessant waar de gemeente financieel tussenkomt of als men slechts af en toe een fiets nodig heeft aan sommige van die stations.
Ik ben een kersvers Blue-bike gebruiker.
Lid worden ging vlot. 10 euro is geen geld, vooral omdat je tot 2 fietsen kunt huren. Dat is 3 of 6 euro per dag. Dus goedkoper dan je fiets op de trein te laden (5 tot 8 of 10 tot 16 euro per dag, als je met 2 bent). Ook het gedoe met fietsen overladen bij overstappen verdwijnt. Fietstassen kun je er niet op bevestigen. Dus ze zijn niet geschikt voor meerdaagse lange afstandsfietsvakanties. Ik maakte gebruik van het Brusselse promotietarief en betaalde vorige maand 2 keer 1 euro voor 1 dag fietsen voor 2 personen.
Het automatiseringsaspect is een ander paar mouwen. We hadden hulp nodig van een Fietspuntpersoneelslid want de machine beweerde dat er geen fietsen beschikbaar waren. Hij moest eerst het systeem diets maken dat er wel een fiets klaar stond. Daarna logde ik in, tokkelde mijn code, het bakje ging open en 1 sleutel stond te pinken. De andere zie je wel, maar daar kun je écht niet mee weg! Ook voor mijn fietspartner was er pas een blue-bike beschikbaar na wat gefoefel.
Gelukkig was dat personeelslid er uitzonderlijk vanwege Autoloze Zondag, zoniet stonden we daar mooi te blinken, maar misschien bood het noodnummer dan wel soelaas.
Ze zijn wel vrij zwaar om mee te fietsen. Dus ik zou er niet de Vlaamse Ardennen mee intrekken.
Ik ben lid geworden omdat de automatisering op komst is, en ik dan voluit in het week-end de afstand tussen bvb. het eindstation en mijn familie vijf kilometer verder makkelijk kan overbruggen.
En als er bezoek is bij ons, dan kunnen 2 vrienden voor weinig geld ook op de fiets.
Op een aantal plekken en vooral in Limburg zijn de openingstijden wel zeer uitgebreid!
“Kan een buitenlander zonder abonnement hiermee snel de weg op?”
Nee. Een abonnement is nodig. Op het elektronische invulformulier kun je enkel terecht met een Belgisch Rijksregisternummer. Je kunt ook kiezen voor 1 van de 4 buurlanden, maar wat er dan precies gebeurt of gevraagd wordt, weet ik (natuurlijk) niet.
Mag ik de fotos gebruiken voor een cursus over goed design in het intermodale verkeer als basis voor sustainability/resilience van een gemeenschap? Permacultuur cursus 🙂
On topic dan vind ik het wel jammer als Belg zulks niet te kunnen gebruiken als ik nog eens in het thuisland op bezoek ben, dat kan in andere grote steden in Europe toch wel geloof ik.
Dag Aline,
mits bronvermelding (meestal Fietsbult – Fietsersbond Gent) mag dat.
Deels daarvoor dient deze blog.
Doe ik! Met dank!