Home

Tienpuntenplan (2)

12 oktober 2012

De vijf grote democratische partijen reageerden afgelopen week op het tienpuntenplan van Fietsersbond Gent.
Wij vroegen hen om te reageren met “akkoord / niet akkoord”.
(Wie haastig is: onderaan deze post staat een samenvatting van de reacties.)

Sommige partijen (CD&V en NVA) schreven meer dan dat.
We publiceren ook deze reacties.
SP.A schreef: “We maken enig voorbehoud voor de wijze van antwoorden, aangezien we voor sommige punten liever een genuanceerder antwoord hadden gegeven dan louter “akkoord/niet akkoord”.” Mochten ze ons deze nuances alsnog bezorgen, dan publiceren we ze hieronder.

Fietsersbond Gent vraagt dat Gent in zijn volgende bestuursperiode kiest voor:

1 Een integraal fietsbeleid via alle stadsadministraties en vergunningen, met algemene toepassing van het STOP-principe en de Fietstoets, bv. een degelijk fietsstallings- en fietsbereikbaarheidsbeleid bij alle school-, sport- en cultuurinfrastructuur, en alle stadsontwikkelingsprojecten.
Alle vijf partijen zijn akkoord.
NVA: Akkoord, waarbij we graag toevoegen dat zeker in stadsontwikkelingsprojecten de fietstoets er ook in bestaat dat rekening gehouden wordt met functioneel fietsverkeer en niet louter recreatief.

2 Een nieuw mobiliteitsplan steunend op het STOP-principe i.p.v. het huidige én-én beleid.

Vier partijen zijn akkoord: CD&V, Groen, NVA, SP.A
Open VLD is niet akkoord.
CD&V: Akkoord voor nieuw mobiliteitsplan. Bemerking: STOP-principe en ‘en-enbeleid’ zijn niet tegenstrijdig. STOP-principe is een en-enbeleid met prioritarisering.
NVA: Akkoord op een pragmatische manier: dit kan niet overal en altijd op elke individuele weg toegepast worden maar moet in globo bekeken worden.

3 Duidelijke, dwingende minder-hinder-richtlijnen bij werven op de openbare weg (cfr. Nederlandse en Deense voorbeelden), met engagement tot werfcontrole..

Alle vijf partijen zijn akkoord.
NVA: Akkoord en ook terug te vinden in ons programma

4 Een uitbreiding van de fietsbrigade van de politie, met focus op verkeersveiligheid op fietsassen en rond wegenwerven.

Alle vijf partijen zijn akkoord.

5 Integraal zone 30 binnen de kleine stadsring, en elders een herziening van de bestaande snelheidsregimes (momenteel geldt bv. 70km per uur op smalle plattelandswegen).

Groen en SP.A zijn akkoord.
Open VLD en CD&V, NVA en Open VLD zijn niet akkoord.
Dit is de een groot discussiepunt.
CD&V: Niet akkoord. Uiteraard willen we de fietsveiligheid verhogen, en ook snelheidsbeperkingen dragen daartoe bij. Maar we zijn geen voorstander van een integrale zone 30 binnen de R40, omdat dat niet overal noodzakelijk/opportuun is.
NVA: Niet akkoord: wegen met een doorgaansfunctie en veilige voorzieningen voor zachte weggebruikers, dienen anders behandeld te worden en niet nodeloos een zone-30 regime te ondergaan. Wel akkoord met herziening: wat voor verbetering vatbaar is, moet in vraag gesteld kunnen worden.

6 Het stimuleren van fietsassen (zoals de Visserij) door het knippen van autosluiproutes met 21e eeuwse technologie.

Alle vijf partijen zijn akkoord.
CD&V: Akkoord. Al zijn we meer voorstander van volwaardige vrije fietsassen dan van de ‘fietsstraten’.

7 Inzet voor fietsappreciatie en verkeerseducatie (rechten en plichten).

Alle vijf partijen zijn akkoord.

8 Een actieplan met de Lijn voor een conflictvrij samenleven van tram en fiets.

Alle vijf partijen zijn akkoord.

9 Het plaatsen van voldoende fietsenstallingen in alle woon- en winkelstraten, en de inzet van autoparkeergarages voor fietsstallingen.

Groen en NVA zijn akkoord.
CD&V, Open VLD en SP.A zijn niet akkoord.
Dit is de een groot discussiepunt.
CD&V: Akkoord dat er meer fietsenstallingen moeten komen. Niet akkoord dat de autoparkeergarages daarvoor moeten worden gebruikt. Er zal immers altijd nood blijven aan stalplaatsen voor wagen. Fietsen kunnen eenvoudiger bovengronds worden gestald.

10 Een spinnenweb van fietsroutes met bewegwijzering conform de provincie Oost-Vlaanderen. Alle randgemeentes zijn via veilige wegen met elkaar en met het centrum verbonden voor fietsers, en Gent takt aan op de buurgemeentes.

Alle vijf partijen zijn akkoord.
CD&V: Helemaal akkoord

Kort samengevat:
* 7 van onze 10 voorstellen voor het Gentse bestuursakkoord werden aanvaard.
* 3 punten krijgen verdeelde reacties, waarbij vooral “zone 30” en “fietsstallingen in parkeergarages” weerstand oproepen. Vrij vertaald: snelheidsbeperking en parkeerbeleid liggen gevoelig bij een auto-achterban.

Groen onderschrijft 10 punten.
SP.A en NVA onderschrijven 9 punten.
CD&V onderschrijft 8 punten.
Open VLD onderschrijft 7 punten.

Fietsersbond Gent zal de komende jaren deze 10 punten blijven opvolgen.

2 Responses to “Tienpuntenplan (2)”

  1. Frans Says:

    Die quasi unanimiteit van de kandidaten net voor de verkiezingen is altijd ontroerend. Daarna doet De Lijn zijn ding. Punt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: