Logica?
Tellen is meten.
Meten is weten.
Tellen is weten?
GMF telde op 14 oktober de gestalde fietsen rondom het Sint-Pietersstation.
Morgen, dinsdag 23 oktober doet de NMBS dat ook, zij het op een andere manier:


De NMBS die openlijk uitkomt een fietsbeleid te voeren… dat is een ferme stap vooruit.
Volgens de vraagstelling op de affiche komen ook de plooifietsers in beeld.
U komt in de ochtend- of avondspits best 5 minuutjes vroeger, denk ik toch…
Plooifietsers ? Dat lijkt me interpretatie: het zou even goed kunnen dat ze het hebben over Blue Bike-gebruikers of mensen die twee fietsen gebruiken, eentje tot aan een station en eentje vanaf een ander. Alles hangt af van hoe ruim de antwoorden mogen zijn. Wait and see
Als de NMBS dezelfde normen zal gebruiken die ze hanteren bij vertragingen, dan zal dat niet bepaald een accurate telling worden. Ik meen me te herinneren dat men zo’n onderzoek in Brugge ook gedaan heeft. Ooit. Lang geleden. Geen idee wat de resultaten waren.
De NMBS staat nog ver van haar kerntaak: de treinen op tijd laten rijden. Fietsen tellen is hierbij volkomen marginaal. En zeker op een moment dat de ondergrondse fietsstallingen open gaan en een deel van de bovengrondse worden geëvacueerd.
Dat ze eens een studie reis maken naar Utrecht (320.000 inv)
ook een groot project van stationsvernieuwing
hieronder stukje uit 2003 !!!
Augustus 2003 Masterplan (Stationsgebied)
De routes in het Stationsgebied zijn onderdeel van de hoofdfietsstructuur of sluiten daarop aan.Op cruciale
plaatsen, zoals het Westplein, kruisen fietsroutes het openbaar vervoer ongelijkvloers. In het gebied komen
voldoende stallingplaatsen in de openbare ruimte. De totale behoefte aan fietsparkeerplaatsen is circa
33.000 plaatsen. Het merendeel wordt gerealiseerd bij de OV-Terminal, waar het aantal plaatsen groeit van
10.000 naar 17.500. Het aantal plaatsen voor de kantoren in het gebied groeit van 8.000 naar 11.500. Het
is de verantwoordelijkheid van de bouwers van de kantoren deze plaatsen te realiseren. Voor de overige
functies komen er nog eens circa 4.000 fietsparkeerplaatsen. Het is onvermijdelijk dat op maaiveld in de
openbare ruimte goede voorzieningen voor onbetaald fietsparkeren worden gerealiseerd. In de uitwerking
van de deelplannen zal dit de nodige aandacht krijgen. Aspecten die een rol spelen zijn: betaald/onbetaald,
bebouwd/onbebouwd, beheerd/onbeheerd en de wijze van handhaving (p. 22)