Home

Tellen (4)

24 oktober 2012

Amai.
Klasse.
Als de NMBS telt, dan telt ze.
In totaal 50 tellers, verspreid aan de slag van bij de eerste trein ’s morgens 04u00 tot bij de laatste trein vanavond weet ik veel hoe laat.
Rond 8 uur hoorde ik al schorre stemmen.
Telkens dezelfde vraag in de trant van: “komt u naar het station met de fiets?” of “vertrekt u hier met de fiets?”

23okt12, 08u19, Sint-Pietersstation


De NMBS telde niet enkel de fietsen die om 04u00 rondom het station gestald stonden, maar ook -en vooral- de stromen van de trein-fietsgebruikers.
Hoeveel vertrekkende treingebruikers arriveren tussen 07u00 en 08u00 per fiets aan het station?
(allez je weet wel: …zetten hun fiets in een stalling, en -schappen wat niet past- wandelen/stappen/lopen/sprinten naar het perron?)
Hoeveel aankomende treingebruikers vertrekken in de ochtendspits met hun fiets naar school/werk/whereever?
Ik kijk uit naar de cijfers…

23okt12, 08u19, Sint-Pietersstation

23okt12, 08u21, Sint-Pietersstation

Tot voor een paar jaar had de NMBS géén -ik herhaal: géén- fietsbeleid.
Dat is nu duidelijk anders, waarvoor dank.
(En nee, bespaar me de grapjes over stipte treinen en stakingen. Toekomstgericht fietsbeleid kan niet zonder de trein, kijk maar naar Denemarken.)
Als je 5 jaar geleden bij een NMBSmens informeerde naar fietsbeleid, dan sprak men over één ambtenaar in Brussel.
Als men je al een antwoord gunde.
Wat wil je?
Ik zag in de jaren 80 de bazen van de NMBS naar hun werk aan Brussel Zuid komen met de trein auto.
Misschien doen sommigen aan de NMBS-top dat nog steeds, maar de geesten zijn gerijpt.
Mooi.

23okt12, 08u38, Sint-Pietersstation

23okt12, 17u11, Sint-Pietersstation

Ik kijk ook uit naar de cijfers van de GMFtelling.
Als GMF, NMBS en de stad Gent nu eens rustig de tellingen samenleggen, en er samen met Max Mobiel en de Lijn voor de komende zes jaar een stedelijke strategie rond stationsstallingen uit puren staan we weer een stap verder.
Want vergis u niet: maandag komen er 1.700 stallingen bij, maar de volgende reeks komt er vermoedelijk / ten vroegste over minstens 8 jaar aan. “Minstens 8 jaar” is synoniem voor het vage persberichtbegrip “Op termijn”.
Met een werf van deze omvang is zo’n vage timing normaal.
Dat wordt dus rustig wachten.
Of toch niet?
Was er de afgelopen jaren op de Fabiolalaan geen “tijdelijke autoparking” van 3 nivo’s?
Hoeveel jaar stond die daar?
Minder dan 8 jaar?
Hoe groot was die investering?
Welaan dan, waarom dan geen tijdelijke fietsstalling op meerdere nivo’s?
En jawel, de weesfietsen moeten intenser aangepakt worden.
En iemand moet eens uitvissen hoe lang verwijderde weesfietsen bewaard worden in andere Belgische steden, zodat we weten of 6 maand Gentse bewaartijd redelijk of onredelijk is.
En jawel, ook Hogescholen en Univ mogen wat meer uit hun ivoren kot komen, en maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Of willen ze het voorbeeld van de NMBS niet volgen?

De Dampoort blijft een andere opportuniteit.
Nog eens herhalen:
1° zet op de Dampoortparking een overcapaciteit aan fietsstallingen
2° creëer aan de Gandastraat/Kasteellaan een veilige oversteekplaats met lichten
3° promoot daarna de Dampoort bij het studentenvolkje als HET station van en naar (richting) Antwerpen, Kortrijk, Oostende en Brugge
4° kijk met plezier hoeveel pendel-fietstraffiek zich van Sint-Pieters naar de Dampoort verlegt

Positief afronden met Guus zijn beverige impressie van de nieuwe stallingen.
Maandag feest?

2 Responses to “Tellen (4)”

  1. Erik Daems Says:

    Fietsen zonder eigenaars worden gezien als ‘gevonden voorwerp op de openbare weg’, de bewaring wordt geregeld door het burgerlijk wetboek. Na 6 maanden worden deze eigendom van de gemeente.
    http://www.elfri.be/verloren-en-gevonden-voorwerpen

  2. Els Says:

    Ik heb nog een andere tip om het fietsverkeer naar de Dampoort aan te zwengelen: herstel het wegdek van de Koopvaardijlaan. Deze laan zorgt voor de kortste verbinding tussen de drukbevolkte Muide en de Dampoort maar schrikt vele fietsers af wegens de onbereidbaarheid.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: