Home

Tellen (5)

25 oktober 2012

Een extra Fietsbult.
GMF bracht net de cijfers van de fietstelling rondom het Sint-Pietersstation op 14 oktober naar buiten.
Dit is het persbericht:

Bijna helft van de fietsers vindt geen plek aan het station Gent Sint-Pieters
Enkele medewerkers van het Gents Milieufront (GMF) telden op 14 oktober 2012 alle gestalde fietsen aan het Gentse Sint-Pietersstation. In totaal werden 9743 stuks geregistreerd. In 2010 deed GMF ook al een telling: toen stonden er 7983 fietsen aan het station. “De voorziene capaciteit voor de nieuwe fietsenstalling in het zogeheten ‘station van de 21ste eeuw’ is 10.000 plaatsen en nu al bijna volledig opgebruikt”, klinkt het bij Steven Geirnaert van het GMF. “En dat terwijl de officiële opening nog niet eens heeft plaatsgevonden.”
Op dit moment zijn er 4895 gratis en 618 betalende stalplaatsen aan het station (zie tabel onderstaand). Dat betekent dat er voor 4400 fietsen, dus bijna de helft, geen plaats is. Volgens de gangbare normen is een fietsenstalling volzet als 80% van de plaatsen bezet zijn. Boven dat percentage stijgt het risico op foutgeparkeerde fietsen aanzienlijk, die hinderlijk zijn voor voetgangers, rolstoelgebruikers en slechtzienden. Het resultaat van die overbezetting zien we elke dag op het Koningin Maria-Hendrikaplein en omgeving. Op sommige dagen lijkt het daar op een slagveld, zeker bij slecht weer. “Voor elke beschikbare stalplaats zijn er nu bijna twee fietsen”, zegt Geirnaert. “ De huidige chaos zorgt ervoor dat er minder mensen met de fiets naar het station willen komen, en zet de deur open voor vandalisme en fietsdiefstal.” Dat leidt volgens het GMF dan weer tot meer autogebruik en dus meer van de beruchte Gentse files. De combinatie fiets en openbaar vervoer is nochtans een cruciale schakel in een duurzaam mobiliteitsbeleid.
Op maandag 29 oktober opent aan de voorkant van het station een deel van de nieuwe fietsparking, waardoor er 1700 plaatsen bijkomen. Het GMF is blij dat fietsers eindelijk nieuwe stallingen krijgen. Jammer genoeg is dat maar een deel van de oplossing. Er zijn meer dan 4000 nieuwe plaatsen nodig om de huidige fietsen een plaats te geven. Alleen al aan de voorkant van het Koningin Maria-Hendrikaplein zijn er meer dan 2000 plaatsen tekort. De 1700 nieuwe plaatsen zijn broodnodig, maar ruimschoots onvoldoende om aan de huidige en toekomstige vraag te voldoen.
Verder herinnert het GMF eraan dat er vorig jaar nog sprake was van 2000 fietsstallingen. Deze zijn dus nu al verminderd tot 1700. GMF hoopt dat dit geen voorbode is om het aantal fietsenstallingen nog meer in te krimpen. De volledige fietsenstalling (10.000 plaatsen) zal overigens pas binnen 8 jaar klaar zijn. Zolang kan de fietser niet meer wachten. “En dat terwijl de megalomane autoparking al jaren open is en er in het verleden al een tijdelijke autoparking is gebouwd“, aldus Geirnaert. “Voor de fietsers blijft het dus aanmodderen, bij regenweer vaak zelfs letterlijk.”
Er wordt de komende jaren bijna een verdubbeling voorzien voor het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van het Sint-Pietersstation. De meeste politieke partijen willen ook dat meer mensen de auto laten staan en de fiets gebruiken voor woon/werkverkeer. Dan moet er ook voldoende aandacht zijn voor de fietsinfrastructuur. Het is onvermijdelijk dat de capaciteit aan fietsenstallingen serieus moet uitbreiden. De voorziene 10.000 fietsenstallingen lossen de problemen niet op. Er moeten op termijn minstens 20.000 plaatsen beschikbaar zijn
Volgens GMF zijn er voldoende mogelijkheden, als er maar voldoende politieke wil is. De projectverantwoordelijken moeten bekijken waar ruimte is voor de noodzakelijke uitbreiding , liefst zo dicht mogelijk bij de sporen. “Binnen een duurzaam mobiliteitsbeleid is het not done dat er wordt geïnvesteerd in een grote en luxueuze parking voor automobilisten, inclusief oprit vanaf de R4“, vindt GMF. “ Terwijl fietsers niet eens de garantie krijgen dat ze hun fiets veilig kunnen achterlaten zonder risico op vandalisme of diefstal. ”

Fietsbult wou de tellers op hun nest fotograferen.
Helaas, het ei was reeds gelegd/geteld:

14okt12, Koningin Maria-Hendrikaplein

Advertisements

4 Responses to “Tellen (5)”

  1. baverhae Says:

    Een fietsen parking voor 20.000 fietsen kost een fractie van de huidige autoparking, de rekening voor de aansluiting naar de R4 tellen we dan nog niet mee. Onbegrijpelijk dat de bouwheer, de verantwoordelijke politiekers en al wie bij dit project betrokken is daar mee weg komen. Maar fietsen zullen we blijven doen, in goed en slecht weer, in goede en slechte tijden…

  2. joris Says:

    Mss kunnen we met z’n allen met de fiets gaan parkeren in de autoparking? Het is er -voor fietsers- gratis, droog, veel plaats en er is camera-bewaking!


  3. Op korte termijn zijn idd veel meer fietsenstallingen nodig. Daar zijn mogelijkheden toe: er is plaats zat in de buurt om een rek te zetten, bvb in de ondergrondse autoparking.
    Maar er zijn ook mogelijkheden om het aantal fietsen (en dus ook het ruimtegebruik) structureel te verminderen: leenfietsen. Gentenaars die ’s ochtends met de leenfiets naar het station rijden, laten die daar achter waarna die door studenten op weg naar de les gebruikt wordt. Meer fietsers met minder fietsen. Alleen ziet de bevoegde schepen het blijkbaar anders: zij zou liever een aantal gratis fietsen uitdelen, die dan wellicht in vele kelders blijven staan verkommeren.

    • Renaat Says:

      Men wint een beetje ruimte door het gebruik van leenfietsen, maar die ruimtewinst is beperkt en er staat een groot kostenplaatje tegenover.

      Weliswaar worden succesvolle deelfietsen 7-8 keer/dag gebruikt, dat betekent niet dat ze ook 7-8 fietsen (in de publieke ruimte) vervangen. Exacte cijfers ken ik niet, maar om b.v. 10.000 minder fietsstallingen te moeten voorzien, zal men minstens 2500 deelfietsen moeten voorzien. En gezien voor elke leenfiets ook stallingruimte voor 2-3 fietsen voorzien moet worden bespaar je in dat geval slechts de plaats van zo’n 5000 fietsstallingen.
      Daar staat (zonder gebruik van reclame) een kostenplaatje tegenover van – ruwe schatting – 4 miljoen euro/jaar (800 euro per uitgespaarde stalling).

      In Antwerpen (waar men heeft besloten om zonder reclame te werken) gaat het dus over een kostprijs van ongeveer 200-300 euro/per jaar/per gebruiker. Daar kan je niet enkel heel wat stallingen met bouwen en onderbouwen, voor dat bedrag kan je elke gebruiker (in Antwerpen zo’n 16000) elke drie jaar een degelijke fiets schenken. De meerderheid van de deelfietsgebruikers in Antwerpen zijn overigens toeristen en fietsforensen. Het is dus maar de vraag in welke mate zij daarvoor van fietsstallingsmogelijkheden gebruik maakten.

      Deelfietsen zijn mijn inziens een waardevolle aanvulling op het rijtje duurzame transportmiddelen en vormen een prima combinatie met het openbaar vervoer. Maar ze voorstellen als oplossing voor het stallingsprobleem lijkt me ten onrechte. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat er meer onderzoek noodzakelijk is voor hier onderbouwde uitspraken over kunnen gebeuren.
      Als iemand betrouwbare informatie heeft om het tegendeel te onderbouwen, dan hoor ik het graag. Daarbij mag men niet vergeten dat de meeste steden waar men ervaring heeft met deelfietsen, steden zijn met een laag fietsbezit (en laag fietsgebruik) en die situatie dus niet te vergelijken is met Gent of Antwerpen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: