Home

1.700

29 oktober 2012

Station Gent Sint-Pieters opent vandaag de eerste 1.700 van de beloofde 10.000 fietsstallingen.
Dat zijn er 300 minder dan beloofde/aangekondigd in juni 2011. Hier kan je onderaan pagina 4 lezen: In oktober 2012 gaat de ondergrondse fietsenstalling open voor ongeveer 2000 fietsen (incl bromfietsen, bakfietsen). Op dat moment wordt bekeken of er al fietsenstallingen op het Koningin Maria-Hendrikaplein kunnen verdwijnen..
Ooit een autoparkeergarage geweten die opent met ongeveer 15% minder parkeerplaatsen dan aangekondigd?
Boze tongen beweren dat er ook geen internet voorzien is. (grapje!)

27okt12, 08u47, Koningin Fabiolalaan

Ik ben benieuwd om de stalling te gebruiken, en wat men nu met het Koningin Maria-Hendrikaplein van plan is.
En hoe zou men de fietsstroom aan de in-uitgang geregeld hebben?
Zal dit kruispunt zo’n fietsstroom aankunnen?
De inrit is duidelijk aangegeven:

25okt12, 11u23, Koningin Maria-Hendrikaplein

25okt12, 11u24, Koningin Maria-Hendrikaplein


Plannetje en officiële info vind je hier op de site van het Project.
Ik vermoed dat de trap naar de oude tramtunnel (rechts onderaan het plannetje) nog niet klaar is.

De PR voor de stalling is zeer ok:

28okt12, 15u03, Sint-Denijslaan

28okt12, 15u02, Sint-Denijslaan

28okt12, 15u04, Sint-Denijslaan

Wat met de toekomst?
Niemand weet het echt, of wil er cijfers en data op kleven.
De volgende overdekte stallingen zijn ten vroegste voor nà de volgende gemeenteraadsverkiezingen, dus nà 2018.
Het vermoeden is: binnen 8 jaar.
Dan zullen de 8.300 resterende stallingen openen.
Maar wat in de tussentijd?
Wat als men de werf Prinses Mathildeplein (nu achterkant station Sint-Denijslaan) aanvat?

Ik liet me deze week eens goed gaan.
10 suggesties.
Suggestie 1: Intensifiëer de speurtocht naar weesfietsen. Stapelruimte tekort? Nivo 3 en een immens deel van nivo 2 van de ondergrondse parking aan Gent Sint-Pieters zal nog een paar jaar (minstens tot aan de opening van het VAC) leeg staan.
Plaats zat:

25okt12, 11u35, autoparking Sint-Pietersstation


Suggestie 2: laat een NGO (bv 11.11.11.) cfr de boekenverkoop van de Bib de goede weesfietsen verkopen/veilen.
Suggestie 3: geef de Dampoort de komende jaren een overcapaciteit aan stallingen, organiseer aan de Gandastraat een degelijke oversteekplaats van de Kleine Ring, en promoot dit bij pendelaars en studenten uit Limburg, Antwerpen en West-Vlaanderen. Kortom: voer een beleid voor de 2 stations samen.
Suggestie 4: besteed aan Sint-Pietersstation hetzelfde budget aan een tijdelijke constructie voor fietsstallingen als aan de recent afgebroken tijdelijke autostalling. Die tijdelijke stalling zal 8 à 10 jaar dienen.
Suggestie 5: voorzie een overkapping voor de betalende stalling aan Dampoortstation, pas dan zal die betalende stalling succesvol zijn.
Suggestie 6: verdriedubbel de capaciteit van de betaalstalling aan Sint-Pietersstation, die momenteel volzet is. Dat komt ongeveer overeen met de nieuwe stalling die maandag opengaat.
Suggestie 7: voorzie een flexibel abonnement voor de 2 betaalstallingen (Dampoort en Sint-Pieters), zodat je als fietser kan kiezen.
Suggestie 8: geef fietsstallingsbeleid evenveel mankracht als autoparkeerbeleid (oa in het Fietsdepot).
Suggestie 9: organiseer het beheer van weesfietsen naar Amsterdams model: digitaliseren, en de keuze laten tussen ophalen of (mits vergoeding) op afspraak aan huis brengen.
Suggestie 10: Univ en Hogescholen nog meer responsabiliseren om hun “klanten” “op te voeden”. Ik zie ze op dat vlak te weinig sensibiliseren.
Droom 1: organiseer op de treinsporen tussen Wondelgem en Drongen hoog frequent openbaar vervoer (10 minuten!), met haltes op alle bestaande stopplaatsen (en meer!),met gemengde abo’s/beheer van de Lijn en NMBS, en zet het daar vol stallingen. Succes gegarandeerd, of twijfelt daar iemand aan?
Nog dromen?

7 Responses to “1.700”

  1. Bie Says:

    Als ik mag dromen, droom ik meteen van studenten die op vrijdag een kwartier vroeger aan het station zijn, zodat ze kunnen zoeken naar een parkeerplaats iets verder weg van het station, zodat ik in het weekend met man in rolstoel en peuter in buggy wel op het Maria-Hendrikaplein kan passeren. Dit weekend was het daar echt wel hallucinant.

  2. DriesO Says:

    Mijn Droom 2: de camerabewaking in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling zorgt dat mensen niet meer bang zijn voor fietsdiefstal, zodat ze ook met hun beste fiets naar het station durven fietsen, en moeite willen doen om hem goed te onderhouden.

    Als het hun goede fiets is, zullen ze hem niet rap dumpen. Conclusie: minder weesfietsen!

    • Renaat Says:

      Er is camerabewaking en camerabewaking … De ervaring met de camerabewaking in de fietsstalling bij het Centraal Station van Antwerpen leert dat dit helemaal niet hoeft te werken tegen fietsdiefstal.

      Daarvoor is het nodig dat
      – elke hoekje en plekje waar fietsen mogen staan duidelijk zichtbaar met camera bewaakt worden
      – het ‘prutsen’ aan een fiets er toe leidt dat er op zeer korte termijn ook iemand fysiek aanwezig is om de situatie in te schatten
      – er ook regelmatig (ook ’s nachts) echt toezicht is
      – er dusdanige afspraken zijn tussen de gewone politie en de NMBS dat in het geval er toch fietsen gestolen worden de politie snel over de beelden kan beschikken en hier ook iets met doet.

      Ik zou dus uiterst voorzichtig zijn met de hoop op camerabewaking te stellen. Ik schat het aantal fietsdiefstallen in de volgens het stadsbestuur ‘bewaakte’ fietsstalling bij het station van Antwerpen Centraal op tientallen met jaar, maar honderden per jaar zou ook best eens realistisch kunnen zijn.

  3. Hilde Says:

    Yves, dit is gesneden brood voor het nieuwe stadsbestuur!

  4. Manuel Says:

    Is een extra overdekte fietsenstalling onder het aan te leggen prinses Mathildeplein een te wilde droom? Questie van het voorspelde tekort op te lossen… Dit lost natuurlijk wel niet het probleem op van het tekort tijdens de werken, vooral eens aan het prinses Mathildeplein begonnen wordt…

  5. Wim H Says:

    Een kiss-and-ride naast de ondergrondse fietsenstalling.
    Dat wordt een benzine- en dieselgeurtje.
    http://www.projectgentsintpieters.be/voorstelling-project/themas/fiets

  6. Ruth Says:

    Of hoe fietsers/voetgangers ook in gloednieuwe projecten niet au serieux genomen worden!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: