Home

Eandis

29 november 2012

Vanavond reed ik tussen Sint-Lievenspoort en Keizerpoort achter een fietser die met zijn rechterhand een tweede fiets meeduwde.
Allebei de fietsen: géén achterlicht.
Dit stuk van de stadsring staat al weken in het donker.
“Wegenwerken” is tegenwoordig synoniem voor “kill the lights!”
Zelfs hartje winter op drukke verkeersassen.

Ik wou de dubbele fietser fotograferen, maar moest onverwachts in de remmen voor een fietser die zich liet afzakken.
Ook die had geen achterlicht.

28nov12, 17u41, Keizervest

De dubbele fietser had hem net voorbijgestoken.
De politiewagen was ons voorbij gereden.
Maar iets verder stotterde de verkeerslichtenfile, en hing er een verwijtende politieman uit het autoraam.
Bizar hoeveel politiemannen dan emotie tentoon spreiden.
Ik hoorde de dubbele fietser nog net stamelen dat zijn licht toch brandde.
Tarara.

Donderdagavond 28 november sluit de politie hun preventieve fietsverlichtingsmaand af.
Meer info over de slotactie hier.
Daarna volgt de repressieve aanpak.

Er bestaan 356 visies over zin en onzin van fietsverlichting.
“Gezien worden” is de kern van het gebod.
Dat gebod telt voor zowel voor auto’s, schepen, vliegtuigen, treinen, torenkranen als fietsers.
Voetgangers zijn vrijgesteld van het tillen van verlichting.
Wie als autobestuurder bij slecht weer plots een zwarte massa ziet opduiken vloekt op die duistere geest op 2 wielen of 2 schoenen.
Dat vloeken op fietsers is terecht.
De tijd van de frustrerend doorslippende dynamo is voorbij.
Er zijn anno 2012 méér dan voldoende fietsverlichtingsmiddelen in de handel, ook handige rezervesetjes.
Dit is de meest inventieve:

24nov12, 17u12

Het witte licht past perfect over de stuurbuis.
Het rode licht kan aan de zadelpen gespannen worden.
En: deze lichtjes vindt je nooit knipperend in je tas of jaszak.

24nov12, 17u13

Ik heb nog niet gevonden hoe de batterij te vervangen.
Terzijde: zou de modale Belg het meest geld uitgeven aan sexspeeltjes, aan kranten of aan fietsverlichting?Ik twijfel tussen de eerste twee.

Mocht u nog een excuus zoeken om fietsverlichting aan te schaffen: er is in Gent nog nooit zoveel defecte straatverlichting geweest als de afgelopen twee jaar.
Ook allemaal studenten daar bij Eandis?

15 Responses to “Eandis”

  1. satur9 Says:

    In welke winkel vind je die handige fietslichtjes?

  2. Bie Says:

    Het blijft me nog steeds verbazen (en ergeren). Als fietser neem je deel aan het verkeer. Dat verkeer bestaat naast voetgangers en medefietsers (die je beiden ook graag zien aankomen) vooral uit voertuigen die een pak beter beschermd zijn dan jij, meer wegen en uit meer metaal bestaan. Zorgen dat zij je goed zien, is gewoon een kwestie van gezond verstand. Rijden met een onderhouden fiets ook.

  3. Hugues Says:

    Wat een zever over die doorslippende dynamo’s. Ik heb al 10 jaar dezelfde fiets met een ouderwetse dynamo op, ieder jaar krijgt die fiets een onderhoud – en ook als het nodig is laat ik het ding meteen herstellen (MaxMobiel = de max: goedkoop en snel gedaan!) als er iets aan kapot dreigt te gaan of is. En dat is allemaal geen probleem dan, zelfs als het regent. Je moet alleen een beetje harder duwen maar dat is dan ook een gratis fitness moet je maar denken. Mietjes, zeg. Allemaal flauw excuses.

    • DriesO Says:

      Mietjes?
      Hoeveel kilometer doe jij per jaar in winterse omstandigheden tot -20°C als er gestrooid is, en en nadien als het zout dooiwater tot binnenin de dynamo haar vretende destructieve werking heeft kunnen uitvoeren?

      Mijn conclusie: een naafdynamo is de enige werkbare mogelijkheid voor de échte fietser!

      • Hugues Says:

        In winterse omstandigheden bij -20 neem ik de tram of blijf ik thuis (ik ben niet zot zen zeg…)

        • Renaat Says:

          Er zijn toch echt wel veel mensen die problemen ondervinden met een standaarddynamo. En dan heb ik het niet enkel over de zware omstandigheden (gietende regen, strenge vorst, …) waarin de veel mensen niet meer fietsen.
          Doorslippende dynamo’s zijn echt geen zever.

          • Hugues Says:

            Dat vind ik nu echt zever. Je kan bij elke fietshandel een dop kopen om op de kop van uw dynamo te plaatsen zodat ie meer grip heeft. Ik doe het echter al jaren zonder dat en dat gaat prima: ook als het regent of slechter. Een slippende dynamo? Ik vind dit gewoon het flauwste excuus dat je kan bedenken.

          • Renaat Says:

            Toch zijn er ook talloze mensen die ook met zo’n doppen slechte ervaringen hebben. Ik beweer nergens dat dat een valide uitvlucht is, want er zijn tegenwoordig betere alternatieven. Maar je eigen ervaring even projecteren op de rest van de wereld (bij mij werkt het, dus bij de rest zal het ook wel werken) dat vind ik pas zever.

        • DriesO Says:

          En hoeveel kilometer doe jij per jaar in de winter als er gestrooid is, en en als het zout dooiwater tot binnenin de dynamo haar vretende destructieve werking heeft kunnen uitvoeren?

          • Hugues Says:

            “Haar vretende destructieve werking”, met wat voor een flutdynamo’s rijden jullie wel rond zeg? En als ze twee keer in het jaar strooien (als ze al zout hebben) zal het veel zijn zeker?

          • Renaat Says:

            In Antwerpen wordt er zeker meer gestrooid dan twee keer per jaar (als het veel sneeuwt). Maar dat wijzigt sowieso niets aan het feit dat er talloze mensen problemen ondervinden met klassieke doorslippende dynamo’s, ook met dopjes en ook bij ‘betere’ dynamo’s. Dat is geen fabeltje, maar een feit en ik vind het vreemd dat je daar met zoveel ongeloof op reageert.

          • Hugues Says:

            Welja, ik rij al 10 jaar met (weliswaar goed onderhouden) zelfde fiets, jaar in jaar uit in weer en wind, ik wil geen auto, met een ouderwetsche dynamo en ik heb daar nog nooit geen problemen mee. Ik versta het gezeur daarover dan ook niet.

  4. Tofke Says:

    Doorslippende dynamo’s bestaan nu eenmaal… maar zijn geen excuus voor niet werkende fietsverlichting.

    Een onmiddellijke inning kost straks 50 EUR en voor dat bedrag kan je zonder veel problemen je fiets uitrusten met correct werkende reglementaire verlichting.

    Dit gezegd zijnde, ik rij ondertussen al drie jaar met een naafdynamo en ik ik wil niet terug naar een banddynamo.

    Once you’ve tasted it, you don’t go back 😉


Geef een reactie

