Home

De brug der traagheid

4 december 2012

Mail uit Ledeberg:

Pas geverfd !
In vier talen nog wel.
De leuning van de stropbrug.
Stel dat die enige voetganger die het hobbelige parcour van het voetpad over de Stropbrug aandurft, de pas geverfde leuning zou aanraken…
De werkleider die de opdracht kreeg om de lijnen op de Stropbrug ten laatste tegen november te herschilderen, heeft bij de werkvoorbereiding ter plaatse terecht geoordeeld dat het herschilderen van de leuning prioritair was boven het schilderen van de nieuwe wegmarkering.
De wegmarkering die op de Stropbrug het autoverkeer tot één rijstrook in elke richting zou terug brengen, een geschilderde barrière zou aanbrengen tussen het schabouwelijke fietspad en de auto’s en aan de Ottergemsesteenweg eindelijk een fietssluis zou voorzien.
Begrijp me niet verkeerd, ik apprecieer het organisch aangebrachte groen over blauw.
Het geeft een fleurige look aan deze brug.
Maar liever hadden we toch een iets veiliger gevoel bij het naar boven fietsen in de regen, in de ochtendspits,…
Nog liever fietsen we de Stropbrug nooit meer over want worden de woorden uit het nieuwe bestuursakkoord omgezet naar daden.
Het uitvoeren van de geplande fietsersbrug van de Hundelgemse steenweg / fietssnelweg Gentbrugge – Ledeberg – Merelbeke naar de Moutstraat zorgt immers voor de broodnodig veilige fietsas tussen Ledeberg en het Sint-Pieters station.

28nov12, 08u45, Stropbrug

28nov12, 08u45, Stropbrug

Persbericht: “Ledeberg Breekt Uit” wil dat er dringend werk wordt gemaakt van een fietsveilige Stropbrug.

Met enige ontsteltenis stellen we vast dat het schilderen van de leuning van de Stropbrug prioritair blijkt te zijn boven fietsveilige en duidelijke wegmarkering.
Reeds meer dan een jaar wordt er beloofd om werk te maken van een veiligere fietsstrook, een fietssluis aan het kruispunt met de Ottergemsesteenweg en een gereglementeerde oversteek aan de Bellevue.
Als je weet dat er in de ochtendspits 600 fietsers per uur de brug passeren, is dat geen overbodige luxe zegt Barbara Janssens van “Ledeberg Breekt Uit”.
Vanuit Ledeberg en Gentbrugge is dit immers de enige weg richting station en de talrijke scholen in de buurt.
Het stadsbestuur verschuilt zich al maanden achter vertragingen ten gevolge van administratie, weersomstandigheden en toekenning aan externe aannemers.
Nochtans geven ze zelf toe dat deze as prioritair aangepakt zou moeten worden.
Schepen Tom Balthazar haalt als argument bij bij het toekennen van het project Keizerspoort (30 november 2012) aan dat het om een “beloftevol project gaat op een goeie plaats, vlakbij een goeie tram- en fietsverbinding”.
Als ze willen dat de nieuwe werknemers zich met fiets en openbaar vervoer zullen verplaatsen, zal er toch werk gemaakt moeten worden van de fietsvriendelijke ontsluiting van Ledeberg.
“Begrijp ons niet verkeerd”, zegt Anouk Devriese van Ledeberg Breekt Uit, “We appreciëren de opfrissing van de balustrade maar liever hadden we toch een iets veiliger gevoel bij het naar boven fietsen in de regen, in de ochtendspits,…
Nog liever fietsen we in de toekomst de Stropbrug nooit meer over want worden de woorden uit het nieuwe bestuursakkoord omgezet naar daden. Het uitvoeren van de geplande fietsersbrug van de Hundelgemse steenweg / fietssnelweg Gentbrugge – Ledeberg – Merelbeke naar de Moutstraat zorgt immers voor de broodnodig veilige fietsas tussen Ledeberg en het Sint-Pieters station.“

Wij roepen alle sympathisanten en gebruikers van de brug op om fan te worden van onze facebook pagina om zo de oplossingen een stem te geven: www.facebook.com/LedebergBreektUit.

“Ledeberg Breekt Uit” verzamelt fietsers, pendelaars, bezorgde ouders en alle inwoners van Ledeberg en Gentbrugge die op een veilige manier uit of in zone 9050 willen geraken.
Het fietsen van Ledeberg richting Sint Pieters station is een hele opgave.
Na een doolhof-spel hoe je legaal én veilig onder de fly-over door kan fietsen, begint een heus hindernissenparcours. Het traject Hundelgemsesteenweg – Stropbrug – Burggravenlaan lijkt er volledig op gericht het fietsen te ontmoedigen :
Onveilige kruispunten, een veel te smal,en slecht liggend fietspad dat aan de Ottergemsesteenweg plots eindigt op de voorsorteerstroken voor auto’s.
Tellingen van zowel stad Gent als de fietsersbond tonen aan dat er elke ochtendspits ruim 600 fietsers per uur de Stropbrug overgaan.
75 % hiervan fietst richting Sint Pieters-station.
Dit betekent dat er 20% meer fietsers over dit traject rijden dan over de fietsbrug Keizerspark – Visserij, het fietsuithangbord bij uitstek volgens de stad.
Er is zowel een snelle als een grondige oplossing om dit traject aantrekkelijker te maken voor fietsers.
Niet alleen kunnen pendelaars dan veilig naar het station, kunnen kinderen veilig naar school, kan Ledeberg echt beginnen leven maar kan stad Gent ook geholpen worden om in 2050 klimaatneutraal te worden.
De snelle oplossing bestaat er in de lijnen te hertekenen zodat fietsers de ruimte gegeven wordt die hen toekomt.
De grondige oplossing bestaat uit het bouwen van de fietsbrug aan het toekomstige Botermarktpark en de fietsbrug aan de Zuiderpoort zoals voorzien in het wijkprogramma Ledeberg Leeft.
Je kunt ons volledig dossier lezen op

2 Responses to “De brug der traagheid”

  1. DriesO Says:

    Wat betreft het links afslaan voor fietsers vanuit Ledeberg naar de De Pintelaan:

    Volgens het artikel is een fietssluis beloofd.
    Dat zal de situatie veiliger maken, ook voor iets minder assertieve fietsers, doordat ze dan, terwijl het verkeer stilstaat, plaats kunnen nemen voor de auto’s zodat ze goed zichtbaar zijn.

    Maar ideaal is het nog niet.
    Nog beter zou zijn dat er een groenfase komt “alle richtingen groen voor fietsers” zoals in Nederland.

    Dat elimineert het risico op dodehoekongevallen doordat fietsers en auto’s volledig gescheiden worden, maar het is helaas nog niet toegelaten door de Belgische wetgever…


  2. […] Ondertussen vonden ze wel de tijd om de balustrade van de brug 2(!) maal te herschilderen. […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: