Kruisigen

De ondergrondse fietsstalling van het Sint-Pietersstation is af en toe vol.
Oorspronkelijk waren er -in deze bouwfase- 2.000 stallingen aangekondigd/beloofd.
Het werden er 1.700.
Dat is een beetje raar.
Zou men een autoparking op een even improviserende manier ontwerpen?
Ik zie de krantentitel al voor me.
“Autostalling van 2.000 plaatsen heeft bij de opening 15% minder capaciteit.”
Het zou een belgengrap zijn.
Bij een fietsstalling: niks aan de hand.
Het is dan ook de allereerste fietsstalling ter wereld.
Of niet?

De opstelling van de fietsrekken is -euh, beleefd blijven – niet helemaal doordacht.
Daarover morgen meer.
Een viertal schoorkruisen “doorkruisen” een rechtlijnige fietsrekkenopstelling:

09dec12, 17u04, Sint-Pietersstation
09dec12, 17u04, Sint-Pietersstation

Afgelopen zondag bleek dat de stalling boven capaciteit volzet is.
Fietsers appreciëren een droge stalling, en willen hun fiets diefstalveilig achterlaten.
Zelfs aan een schoorkruis:
09dec12, 17u05, Sint-Pietersstation
09dec12, 17u05, Sint-Pietersstation

Alle schoorkruisen werden gebruikt, want vol is vol.
09dec12, 17u09, Sint-Pietersstation
09dec12, 17u09, Sint-Pietersstation

Ondertussen jodelt de autoparking ernaast -nog minstens een paar jaar- met één à anderhalf leeg nivo.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Kruisigen”

  1. Kan dat ene of anderhalf lege autoniveau dan ook niet met fietsrekken gevuld worden, of ben ik nu te simplistisch aan het denken?

    1. De Fietsersbond in Gent stelde vorig jaar voor om van elke ondergrondse parking de bovenste verdieping als fietsenstalling in te richten. De schepen vond het een schitterend idee, maar om een of andere reden was het helaas niet mogelijk.
      In het geval van de parking bij het station is het probleem dat die een eind verder van de perrons ligt, maar het zou wel het proberen waard zijn. Ik durf wedden dat er ergens nog rekken liggen te wachten voor honderden fietsen.

  2. Ik vermoed dat die schoorkruisen niet voorzien waren in het oorspronkelijk plan. Een tijdelijke oplossing voor de werken bovenop? Maar het is wel grappig, want enkele fietsstallingen blijven daardoor leeg wegens totaal onbereikbaar.

Geef een reactie op Frans Reactie annuleren