Home

Renovatie

7 januari 2013

In mijn herinnering is het jaagpad langs de Bovenschelde tussen Edward Pynaertkaai en Meierij het oudste dat ooit bewust verbeterd werd in functie van fietsers en voetgangers.
Een paar stukken van het pad waren tot op de draad versleten.
Waterwegen & Zeekanaal (W&Z), de wegbeheerder, heeft net een renovatie afgerond.
Applaus hiervoor.
Het pad is volgens Google Maps een 850 meter lang.


Een evaluatie?
Positief: het is een renovatie waarbij de ondergrond vernieuwd werd, naar mijn aanvoelen op zo’n manier dat boomwortels minder kans krijgen om het pad op te duwen.
De zijranden kregen een boordsteen, wat onkruid minder kans geeft om te woekeren.
jaagpad tussen en Meierij

jaagpad tussen Edward Pynaertkaai en Meierij (foto: Ronnius)


De gevaarlijke situatie op het hellingetje naar de onderdoorgang van de B401 is verleden tijd:
20dec12, 16u27, jaagpad aan

20dec12, 16u27, jaagpad aan Edward Pynaertkaai

Open doekje!

Bij de renovatie werd niet gedacht aan een upgrade van recreatief naar functioneel fietspad, en dat is jammer.
=>Straatverlichting vind ik persoonlijk een meerwaarde, zeker voor een pad dat kan dienen voor intensief woon-werkverkeer.
Tuurlijk moet zo’n pad niet de ganse nacht verlicht worden.
De LEDverlichting zoals in Beveren zou hier ideaal voor zijn.
=>De helling ter hoogte van de Henri-Joseph Reystraat werd niet zachter.

16dec12, 15u00, jaagpad Meierij

16dec12, 14u59, jaagpad tussen Edward Pynaertkaai en Meierij

Zo’n kromme, eerder stijle helling ervaar ik zonder verlichting als gevaarlijk, en ik ben dan nog een vlotte/behendige fietser.

16dec12, 15u00, jagpad Meierij

16dec12, 15u00, jaagpad tussen Edward Pynaertkaai en Meierij


Volgens de projectontwikkelaar van de appartementen zal de stad hier een park aanleggen.
Jammer dat hier al geen stukje grond kon dienen om net hier de bocht af te ronden.
Nog volgens de projectontwikkelaar komen hier bruggen over de Schelde richting Stropkaai, maar dat heb ik nog nergens bij de stad bevestigd gekregen.
Of is dergelijk “nieuws” een platte verkoopstruuk van de projectontwikkelaar?
=>De plasvorming onder de Stropbrug zal vermoedelijk/hopelijk de werfcontrole niet overleven:
20dec12, 16u22, jaagpad onder Stropbrug

20dec12, 16u22, jaagpad onder Stropbrug


=>Het (omgeploegde) olifantenpad van en naar de Ijzerlaan (vlakbij de Stropbrug) werd niet mee geasfalteerd, wat een extra comfortmaatregel zou kunnen zijn.
16dec12, 15u09, jaagpad Meierij

16dec12, 15u09, jaagpad tussen Edward Pynaertkaai en Meierij


Hopelijk bouwt “men” (ik bedoel: de verschillende beheerders) ooit het volledige jaagpad uit tot een volwaardige woon-werkas tussen de Ringvaart (Merelbeke) en Gent.
Het potentieel is er.
Nu is het eerder een recreatief pad, of slecht onderhouden, zoals op deze foto van Ronnius blijkt:
jaagpad tussen Meierij en jachthaven

jaagpad tussen Meierij en jachthaven Merelbeke


Ik heb geen idee wie de beheerder is van dit stuk: W&Z, de stad Gent, de gemeente Merelbeke of ??

3 Responses to “Renovatie”

  1. Pjotr Says:

    Yves,

    Ik weet niet of er een brug komt naar de Stropkaai, maar de brug tussen de Zuiderpoort en de Filips de Goede kaai is al jaren een stokpaardje van mij. Deze moest door de ontwikkelaar (Cobel Flanders NV) mee geconstrueerd worden met de rest van het project, maar dit wordt al jaren uitgesteld. (opritten complex voor auto’s is in juni 2007 afgewerkt)

  2. Ronnius Says:

    Ik begin nu eindelijk een beetje te begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Blijkbaar zijn er (wellicht) 3 verschillende beheerders en van samenwerking is helemaal geen sprake (of nog nooit van gehoord). Ieder doet dus zijn ding, hoe en wanneer het hem uitkomt. Daardoor dat eerder een deel (startend aan de jachthaven) van het pad is heraangelegd met keitjes/steenslag (of wat is het eigenlijk) die redelijk verharden, maar onvoldoende om een comfortabel en snel fietspad aan te leggen, dus niet geschikt voor snel woon-werk. Nu is de andere kant heraangelegd, wel degelijker met asfalt en snelrijdend, maar dan weer te smal voor snel woon-werk verkeer. En nu hebben we nog een tussenstuk dat een ramp is en geschikt voor de mountainbike.

    Die helling halverwege het vernieuwde stuk is er niet uitgehaald. Ik heb die nog niet naar boven gereden. Maar het zal nu al beter gaan dan vroeger, waarbij ik met de 2-wiel ligfiets een keer bijna in de afsluiting ging omdat ik mijn evenwicht kwijt was bij het naar boven gaan (stijl een bocht naar boven, op steentjes en weinig zicht op tegenliggers: niet evident), verder ben ik er een paar keer halverwege moeten stoppen en afstappen en zelfs een paar keer niet eens en poging gedaan naar boven te fietsen (tevoet dus). En de laatste tijd ben ik daar steeds met de trike gepasseerd, dat gaat het best.

    Dat er geen verlichting geplaatst is heb ik geen probleem mee. Ik ben uitgerust met verlichting om U tegen te zeggen. Maar voorbije zaterdagavond zat ik wel met de bedenking waarom fietspaden niet verlicht moeten zijn en autowegen wel, terwijl auto’s een veel en veel betere verlichting hebben dan de meeste fietsers en dus eigenlijk geen bijkomende verlichting nodig hebben.

    Maar het kon dus nog beter. Laat de bakfiets nog aan populariteit winnen en dan zal blijken dat veel (zelfs recent aangelegde) fietspaden allesbehalve voldoen aan de noden.

  3. Thomas Says:

    Die helling is inderdaad te steil om goed te zijn. En ik wacht ook al jaren op die brug die daar door de projectontwikkelaar beloofd was. Dan kun je van daar af volledig langs het water via Ter Platen tot aan de Lammerstraat rijden, en dus niet meer moeten wachten tot de verkeerslichten aan St Lievenspoort zin hebben om nog een paar fietsers door te laten…. 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: