Sneeuwrapport 2013 (1): fietsassen.

Iedereen wist het.
Ze komt.
De eerste sneeuwbui van 2013 landde mooi op afspraak.
Iedereen anticipeerde.
Alle betrokken diensten stonden in de startblokken, klaar om u en ik te helpen.
Ik besloot hetzelfde te doen.
De avond vooraf de harde veegborstel en sneeuwschop klaar aan de voordeur.
’s Morgens het voetpad geveegd, en dan pas de fiets op naar het station.
Op basis van die rit met -ik beken- een paar kleine omwegen was ik geneigd om het sneeuwruimen op Gentse fietspaden een voldoende te geven.
Een 6 op 10 leek me redelijk.
In mijn perceptie leek er méér geveegd en gestrooid dan voorgaande jaren.
Positieve evolutie.
Het leek nog niet ècht goed, maar ook geen ramp meer, zoals 3 jaar geleden.
In het station (aankomst rond half 10) kwam al de eerste koude douche.
Collega L gaf de Coupure een rode kaart, de Albertlaan een groene.
De Coupure -het drukste fietspad van Gent- om negen uur nog niet fietsbaar?
Tja…
’s Avonds las ik dit woedende stuk, gevolgd door verschoning.
Reacties rondom (op deze blog, op mijn werk, op Facebook) hebben alle 1 zelfde analyse: fietspaden op de hoofdassen van randgemeentes Evergem, Lochristi, Destelbergen, Merelbeke waren richting Gent voorbeeldig sneeuwvrij. Eenmaal in Gent: nada.
Het interesseert me niet welke dienst(en) hiervoor verantwoordelijk zijn.
Het interesseert me wel dat het voor fietsers beter wordt.
Een paar bedenkingen.
Automobiliteit gaat duidelijk voor.
Neem nu de Stropbrug: 4 autorijstroken zijn sneeuwvrij, maar het fietspad is verwaarloosd.

16jan13, 10u13, Stropbrug
16jan13, 10u13, Stropbrug

Is dat omdat strooiers hier meer naar links gaan, om zo alle autorijstroken “mee te hebben”?
Kan zijn.
Ook verderop de Burggravenlaan moeten fietsers regelmatig het fietspad verlaten.
Op een as waar the day after bussen en auto’s alweer aan hun gewone snelheid vlammen geeft dat geen aangenaam gevoel.
Wat me vooral stoort is dat de foto genomen is op dag 2 na de sneeuwbui.
Kortom: er is geen opvolging van de belangrijkste fietsassen.
Want laat me duidelijk zijn: natuurlijk kan een overheid niet àlle straten en fietspaden veilig krijgen.
Maar het kan op fietsassen duidelijk beter.
Dit is op -3 verschillende momenten- de Oost-West fietsas vlak bij mijn woonst:
15jan13, 08u59, Forelstraat
15jan13, 08u59, Forelstraat

15jan13, 18u02, Forelstraat
15jan13, 18u02, Forelstraat

Doe uw ogen dicht, en beeld u dit stukje hoofdfietsas in met in de ochtendspits tientallen fietssers die hun weg zoeken tussen een file aanschuivende auto’s.
16jan13, 09u59, Forelstraat
16jan13, 09u59, Forelstraat

Ook vanavond: een fietspad vol sneeuw.
Toch helemààl een hoofdfietsas?
Nee?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

17 gedachten over “Sneeuwrapport 2013 (1): fietsassen.”

  1. Antwerpsesteenweg idem – rijbaan sneeuwvrij, fietspaden amper berijdbaar. Ook de fietspaden rond Dampoortrotonde zijn niet sneeuwvrij gemaakt.

    1. Dampoortrotonde is zo’n speciaal geval, heb een paar jaar geleden bij sneeuw eens gemaild naar gentinfo om te melden dat het fietspad op de rotonde amper berijdbaar was, maar blijkbaar valt het fietspad daar onder de bevoegdheid van de Dienst Wegen, Bruggen & Waterlopen Depot Martelaarslaan, en niet van de stad Gent, dus veegt gent het pad daar niet…

      1. Gewestwegen en fietspaden op alle gewestwegen, zoals de Dampoortrotonde, en dus ook het strooien ervan, zijn een bevoegdheid van het Vlaams Gewest, meer bepaald het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

        1. Vuistregel om ze te herkennen: gewestwegen hebben een nummer: N70 , R40 (stadsring)… en ze vormen een aaneengesloten netwerk.

  2. Zelfde beeld aan de Burggravenlaan. De parallelle fietsas (sint-Denijslaan/Musschestraat) aan de andere kant van de spoorweg was vanmorgen gestrooid, maar is nooit geveegd. Stilaan begint het fietspad daar berijdbaar te worden. De Burggravenlaan zelf, gisteren. Richting station ligt het fietspad in de zon. Je kan zien waar automobilisten over dit fietspad rijden: daar is de sneeuw weg. Overkant, de schaduw van de spoorwegberm. Fietspad vol hobbelsneeuw, levensgevaarlijk na een vriesnacht zoals we nu gehad hebben. Op de weg rijden is ook levensgevaarlijk met auto’s die je rakelings passeren. Zucht.

  3. Deze morgen is Koning Albertlaan richting centrum ‘te doen’. Koning Albert Brug is wat minder. De aansluiting hierop tot de Abdisstraat is allesbehalve. De Groot Brittanniëlaan is ‘te doen’. De aansluiting met de kleine ring (Godshuizenlaan/Martelaarslaan) is gewoon ronduit slecht. Bijlokehof, vooral het tweede deel net voor de Coupure links is ook niet ok. Coupure Links is goed. Dan rechtsaf Begijnhoflaan tot aan Rabot is opnieuw ronduit slecht. Dan richting Opgeëistenlaan is ‘te doen’.
    Van begin tot einde allemaal fietsassen opgenomen is het strooiplan fietspaden http://gentfietst.be/sites/default/files/imce_images/sneeuw-%20en%20ijzelbestrijding.pdf.
    Het enige echte goede stuk is Coupure, het paradepaardje van de stad…

  4. Mijn (partiële) bevindingen:
    – Gemarkeerde fietspaden liggen er vaak onberijdbaar bij, zowel bij gewest- als gemeentewegen, met een paar uitzonderingen.
    – Bepaalde woonstraten (met weinig verkeer en weinig zon) liggen er nu gevaarlijker bij dan dinsdag.
    Tip: volg busroutes, deze werden snel gestrooid en waren goed berijdbaar.

  5. Het bericht “In de kijker” op de website van het stadsbestuur is alweer opgesteld in de onnavolgbare « paarse » aankondigingstraditie, met een “groen” staartje over het toekomstige gebruik van pekel. Wat heeft de lezer/fietser aan de mededeling dat er 200 ton zout gestrooid werd, dat men “momenteel op volle kracht werkt” en dat de “prioritaire wegen prioritair worden aangepakt” of nog dat ook de deelgemeenten hun deel krijgen? “Momenteel”, hoe lang duur dat?
    Er ontbreekt vooral een verwijzing naar het strooiplan (Tofke hierboven heeft er wel aan gedacht, waarvoor dank). Zo weet de fietser (om te kiezen) bijvoorbeeld dat de hoofdfietsas langs de Coupure niet prioritair was (de fietsveegmachine volgde pas na de eerste piekochtend) en dat fietspaden langs sommige drukke assen zoals Brugsesteenweg onberijdbaar blijven.
    De passage van de sneeuwruimmachine op fietspaden heeft overigens een interessant neveneffect. Het legt kleine en grotere ontwerpfouten bloot (zoals onnatuurlijk scherpe bochten en gevaarlijke boordstenen) en misbruik (voorlopige verkeersborden en andere hindernissen op het fietspad waardoor de veegmachine een omweg maakt op het trottoir).

  6. “Wat me vooral stoort is dat de foto genomen is op dag 2 na de sneeuwbui.” (Stropbrug)
    Op dag 3 is het nog altijd even erg. Vanuit Ledeberg naar het station neem ik gewoon geen fietspad meer. Af en toe van het fietspad uitwijken naar de rijweg is volgens mij gevaarlijker dan gewoon op de rijweg blijven rijden.

  7. Ik ben zelf gevallen met de fiets aan de achteruitgang van Max Mobiel aan station Gent Sint-Pieters. Het ligt daar énorm glad. Het is een straatje waar heel veel fietsers in- en uitrijden (de ingang naar de fietsenstalling), dus je zou toch verwachten dat dit prioritair aangepakt wordt? Niet dus…

    1. Max Mobiel blinkt momenteel vooral uit in inertie: ze nemen zelfs de moeite niet om het hellend vlak naar Sint-Denijslaan sneeuw- en ijsvrij te maken. Ze hangen er gewoon linten en daarmee is de kous af.

  8. Gisteren (woensdag = dag 3) op de Hundelgemsesteenweg van Merelbeke gekomen. Overal één meter geruimd fietspad tot aan de gemeentegrens. Daar moest ik de rijweg op…

    Fietspad langs de R4 PERFECT geruimd, zeg niet meer dat het niet kan…

    Heel slechte punten voor Gent.

    Er worden meest auto’s verkocht in januari. Dat is door het autosalon. Maar misschien ook omdat mensen die elke dag fietsen zich in deze maanden het minst veilig, het meest in de kou gelaten voelen. En dan toch naar de auto overschakelen voor hun dagelijkse verplaatsing.

  9. Wat ook frustrerend is: “voetpadruimers” die alles op de rijweg en/of het fietspad kieperen met de achterliggende gedachte “als er over gereden wordt is de sneeuw vlugger weg!”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s