Home

Sneeuwrapport 2013 (4): sneeuwbult

21 januari 2013

Vrijdag was in de Tweebruggenstraat deze vorm van burgerzin te bewonderen.

18jan13, 17u16, Tweebruggenstraat

18jan13, 17u16, Tweebruggenstraat


Iemand schreef het al: voetpaden vegen is perfect, maar de witte zwik op het fietspad droppen is not done.
Hier veegde een school zijn voetpad op een -vergeef me- extreem domme manier.
18jan13, 17u16, Tweebruggenstraat

18jan13, 17u16, Tweebruggenstraat


Deze berg sneeuw is nu misschien een blok ijs, verstopt onder een laag zondagse sneeuw.
Een sneeuwbult.
Als dat maar goed afloopt.
18jan13, 17u17, Tweebruggenstraat

18jan13, 17u17, Tweebruggenstraat

18 Responses to “Sneeuwrapport 2013 (4): sneeuwbult”

  1. Ward Says:

    Dit is muggenzifterij. Het fietspad is breed genoeg.

    • Renaat Says:

      Of het fietspad breed genoeg is, hangt van intensiteiten af. Waarom is er daar een fietspad aangelegd van ongeveer 2,30 m breed, als de helft zou volstaan?

    • yves Says:

      Als het zo overkomt dan was ik niet expliciet genoeg. Mijn punt is: verse sneeuwval maakt dat een bevroren bergje/klomp sneeuw niet zo herkend wordt, en dus gevaarlijk is. De doorsnee fietser zal dit herkennen als sneeuw, niet als ijs.

    • Hubert Says:

      Muggenzifterij ? is dit een automobiliist die zo nu en dan de fiets neemt ? of een asertieve fietser ? Hoe komt het dat er zo weinig ouderen zijn die (nog ) fietsen ,zeker in deze omstandigheden . verder over sneeuw ruimen :
      Let er bij het sneeuwruimen op dat de goot of zijn functie niet verliest om het smeltwater af te voeren naar de riolering. Het is dus niet de bedoeling dat de sneeuw in de goot geveegd wordt, waar het een traag smeltende ijsklomp vormt die de afvoer blokkeert. Beter is het om de sneeuw zo dicht mogelijk tegen de huizen te vegen of op de rand van het voetpad, zodat het rustig kan smelten. Let er ook op dat de voetgangers en fietsers ten allen tijden door kunnen

    • Hilde Says:

      Toen ik er donderdag reed, lag er nog meer aangeharde sneeuw in het midden en had je richting Zuid (dus links op de foto) een heel smal strookje om in te fietsen. Even snel naar de andere kant van de weg uitwijken zat er niet in, wegens te glad.
      Ook ergerlijk: een aantal scholieren stond in het midden van de straat en wilde niet aan de kant gaan. Ik ook niet… :-p

  2. Frans Says:

    Muggenzifterij? Eerder een opening naar een onderwerp dat aandacht verdient: het verplicht ruimen van trottoirs.
    Na zoveel sneeuwdagen waarbij de overheid haar part heeft gekregen is het wel tijd om te wijzen op het alom gebrek aan burgerzin. Onvoorstelbaar hoeveel eigenaars/huurders het vertikken om hun trottoir te ruimen. Wat een gebrek aan elementaire medemenselijkheid. In handelszaken of instellingen die hun trottoir besneeuwd laten zet ik geen voet meer.

    • JanG Says:

      En dan het aantal mensen met burgerzin, die netjes hun stoep ruimen en alle sneeuw op het fietspad dumpen… Het gevolg is dan dat je ofwel op de stoep moet rijden – verontwaardiging alom van de voetgangers – ofwel op de rijweg – verontwaardiging van de automobilisten.

      • Frans Says:

        Wie sneeuw op het fietspad dumpt heeft geen burgerzin. Of zijn fietsers geen burgers? 🙂

        • JanG Says:

          Bah. Volgens de regels moet de stoep sneeuwvrij gemaakt worden, dus dat doen die burgers toch ? Waarschijnlijk moet aan die regels toegevoegd worden dat die niet op het fietspad mag gegooid worden… Niet iedereen denkt even ver 😉

  3. Hilde Says:

    Nog even toevoegen dat deze straat deel uitmaakt van een hoofdfietsroute. Deze is – net als vorig jaar – niet geveegd door de stadsdiensten, maar stilaan sneeuwvrij geraakt door dappere fietsers en door auto’s die er vanaf de Lange Violettestraat tot halfweg mogen rijden…

  4. Ronnius Says:

    Ik ben vandaag langs de Kriekerijstraat aan de Rozebroeken gewandeld. Vorige winter was deze tot mijn verrassing snel sneeuwvrij gemaakt en met zand bestrooid zodat die vrij aangenaam berijdbaar was. Dit jaar is het anders, een week na de eerste sneeuw is ze maar voor de helft geruimd? En ze ligt er hier en daar ook nat bij, waarbij ik vermoed dat er dit jaar ook zout is gebruikt ipv enkel zand zoals vorige winter.
    Foto’s staan op mijn blog http://liggendfietsen.blogspot.be.

  5. Hilde Says:

    Vanmorgen ben ik – na een dagje bus – toch weer op de fiets gestapt. Hier en daar liggen hele dunne laagjes sneeuw die spekglad zijn. En de Tweebruggenstraat? Huilen met de pet op! Het stuk van de Visserij tot aan de Nieuwenbosstraat is een mengeling van ijs en sneeuw. Hoe kan dat toch, terwijl de straat zelf wel vrijgemaakt is?
    Het stuk dat enkel voor fietsers toegankelijk is, is ook een ramp. Ik ben maar afgestapt en te voet verder gegaan tot aan de Lange Violettestraat. Dit is een deel van een hoofdfietsroute, maar is niet opgenomen in het strooiplan van de Stad Gent. Vorig jaar was het ook al zo, en kreeg ik dit als antwoord op mijn melding: “De Stad Gent doet wel degelijk inspanningen om een aantal prioritaire fietspaden en fietsverbindingen sneeuw- en ijsvrij te houden.” Mag ik hieruit afleiden dat een hoofdfietsroute zoals de Tweebruggenstraat geen prioritaire fietsverbinding is?
    Ik wil trouwens ook een ferme veeg uit de pan geven aan de school Nieuwenbosch: het voetpad langs hun kant was slechts voor de helft geruimd en was spiegelglad!!

  6. alledagen Says:

    avond 22 januari: de beide scholen in de tweebruggenstraat hebben de sneeuw geruimd en naar het fietspad geschoven; voetpad is aan de ‘katholieke kant’ gevaarlijk glibberig: slecht en slechts voor een deel geruimd. het fietspad zelf is niet geruimd, er is een pad dat door de fietsers zelf gemaakt is; stuk tussen langeviolettestraat en graaf van vlaanderenplein is niet geruimd én gevaarlijk; op het graaf van vlaanderenplein zijn de oversteekplaatsen noch voor voetgangers noch voor fietsers geruimd; kasteellaan is niet sneeuwvrij gemaakt; forelstraat idem. wat hilde schrijft is dus ook ’s avonds nog correct. een deel van het probleem is dat de dienst mobiliteit volledig gepolitiseerd is: er is geen interesse meer voor de werkelijkheid.

  7. Ward Says:

    Nog eventjes reageren (als dagdagelijkse fietser, 2 x 14km). De reden waarom ik dit muggenzifterij noem is omdat:

    (a) er bij dit sneeuwweer sowieso véél minder fietsers op pad zijn (en al helemaal geen ouderen van dagen, de enkele uitzondering niet te na gesproken) en in dat opzicht het pad breed genoeg is voor die weinige fietsers,

    (b) er grotere fietsprioriteiten zijn om het onze wegen fietsvriendelijker en veiliger te maken zijn dan een hoopje sneeuw op 1/3 van het fietspad gedurende 7 dagen per jaar (=365 dagen; = 2%), ik denk maar aan betere scheiding tussen fietspaden en autowegen.

    (c) ik vind dat je onder sneeuwomstandigheden wat meer alertheid van de fietser mag verwachten. Het is niet (momenteel) economisch realistisch om te verwachten dat ‘men’ alle fietspaden er vlekkeloos en sneeuwvrij bijlegt tijdens periodes van sneeuw.

    (d) met het vingertje wijzen naar burgers in de huidige context (i.e., consequente fietsers en ‘duurzaamheidspioniers’ zijn spijtig genoeg nog steeds een relatief marginale groep) de perceptie naar fietsers toe niet ten goede komt. Er zijn andere, belangrijke openstaande fiets issues die mijns inziens eerst moeten worden aangepakt.

    M.a.w., ik vind het inderdaad ook geen goed idee dat de school die sneeuw op het fietspad veegt, maar ik vind het een stap te ver om het te betitelen als ‘not done’. Ik geef wel toe dat het specifiek voor een school wel eens onder de aandacht mag worden gebracht. Dus in die zin, is de blog post achteraf gezien wel degelijk relevant, beter nog misschien als aanvulling ook gewoon aanbellen en kort het probleem uitleggen?

    • alledagen Says:

      a. ’s morgens was de straat niet ‘breed genoeg’ want er is verkeer in de 2 richtingen (zelfs ’s avonds was het nog gevaarlijk omdat fietsers niet van het smalle pad durfden af te wijken) en als de straat met meer dan de helft minder, ‘breed genoeg’ was waarom is de straat dan breed zoals ze in werkelijkheid is? en zouden we niet voorstellen om ouderen (d.w.z. iedereen die kan vallen?) die zich in het winterweer buiten begeven een gas-boete te geven? een fietsbeleid is: onder alle omstandigheden kan er gefietst worden.
      b. maandagmorgen liep men in het park ‘sneeuw te ruimen’: met een blazer: dat werkte niet echt goed, waardoor dat ‘pad’, zelfs na het strooien van zand, er nu spiegelglad bij ligt. het gaat om een dienst die niet weet wat gedaan: het plein aan het ac werd helemaal ontruimd, dit duurde meer dan een halve dag, terwijl enkele brede paden ook wel konden, ondertussen werden cruciale punten niet aangepakt.
      c. nee, maar nu zie je dat er helemaal niet geruimd is en dan in het buitenland naar prijzen gaan hengelen voor het fietsbeleid?
      d. dat is pas perceptie! het gaat niet om perceptie, het gaat om een opsomming van feiten.
      e. een school moet ook een voorbeeld geven en zelf nadenken: in een dichtbevolkte stad staat intelligentie gelijk met sociaal gedrag


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: