Home

Stickers

24 januari 2013

16jan13, 10u25, Lovelingstalling

16jan13, 10u25, Lovelingstalling

16jan13, 10u25, Lovelingstalling

16jan13, 10u25, Lovelingstalling

16jan13, 10u26, Lovelingstalling

16jan13, 10u26, Lovelingstalling

16jan13, 10u26, Lovelingstalling

16jan13, 10u26, Lovelingstalling


Max Mobiel is in de Lovelingstalling zeer actief bezig met stickers .
Fietswielen krijgen gele tapes, waarmee men de stallingstijd kan meten.

Ik hoorde op de trein het gerucht dat 600 fietsen er al wekenlang staan.
Zouden al die fietsen na de examenperiode weer bollen?
Of hoort dit ritueel bij de liederlijke vrijheid van het studentenvolk?

16jan13, 10u27, Lovelingstalling

16jan13, 10u27, Lovelingstalling


Kleine hint: misschien tijd om de reclamestickers op de rekken aan de Sint-Denijslaan te verwijderen?
Deze Lovelingstalling heeft geen reclame meer van doen.

Tot zover wat ik op 18 januari in de wachtmap van Fietsbult dropte.
Een mooi onderwerp voor de dagen na de sneeuw.
Gisteren werd het plan achter de stickers en bandjes wat concreter.
In de Gentenaar verscheen: “Sint-Pietersstation is geen fietsdepot”.
Leuke discussie.
Frans sloeg op Gentblogt nagels met koppen:
“Eerst werden alle fietsen achter het station (St-Denijslaan) voorzien van een uitnodiging om de nieuwe ondergrondse fietsstallingen te gebruiken. Nu die vol zitten, krijgen fout gestalde fietsen een witte sticker met de uitnodiging om toch maar de moeilijk toegankelijke St-Denijslaan te gebruiken.
Dat de ondergrondse fietsstalling “volzet” is, is een fabel. Er ligt daar een 16 m brede ondergrondse “boulevard” die nog jaren onbenut zal blijven en waar ruimte is om voorlopig honderden bijkomende fietsrekken (dubbeldekkers) te plaatsen.”
Dit is de boulevard.
Dit zijn de stickers aan de Sint-Denijslaan:

22jan13, 09u27, Sint-Denijslaan

22jan13, 09u27, Sint-Denijslaan


Verwarrende communicatie, yes indeed.
Met een goed steekmes zijn die stickers in no time verwijderd.
Wie?
Ook op de Sint-Denijslaan hangen de gele bandjes:
23jan13, 08u35, Sint-Denijslaan

23jan13, 08u35, Sint-Denijslaan


Sneeuw rond de fietsbanden kan gele bandjes perfect vervangen ;).
Kijk ook es rond hoe verbazend veel auto’s al een week lang totaal onder de sneeuw staan.
Parkeerproblemen?
Wie?

Back to topic: op Facebook schreef Max Mobiel het volgende: “Deze namiddag werd onder een deugddoende winterzon de fietsenstalling rond het het infopunt Gent Sint-Pieters geruimd. Alle fietsen die er vijf weken of langer geparkeerd stonden werden weggenomen.
Het tekort aan fietsparkeerplaatsen in de stationsbuurt wordt minstens gedeeltelijk veroorzaakt door fietsers die er hun stalen ros maandenlang (of definitief) dumpen in de fietsstallingen.
Een fiets mag in de stationsbuurt maximaal 3 weken op dezelfde plaats gestald blijven. De fietsen die vandaag werden weggehaald werden gelabeld op 15 december van vorig jaar, bijna zes weken geleden.
Wie zijn/haar fiets wil recupereren wendt zich tot Max Mobiel, tot 2 à 3 weken na de ontruiming, of tot het Fietsendepot van de Stad Gent (Academiestraat 6)”

Kortom: Max Mobiel is bezig aan een weesfietsenronde.
En dat is goed.
Over de timing -Kerstvakantie, studentenblok en sneeuwperiode- kan je discussiëren.
Niet over het principe van weesfietsenopvolging en -verwijdering.
Aan het Infopunt zat er zes weken tussen labelen en verwijderen.
Dat lijkt redelijk, of niet?
In de Lovelingstalling ontruimt men begin februari.
Nog meer dan een week te gaan.
Laat de Studententamtam zijn werk doen…
Ook benieuwd hoeveel weesfietsen er begin februari nog zullen staan?

Ik zag dat de werfvoorbereiding van de vervanging van het spoorwegviaduct van de Kortrijksesteenweg begonnen is.
Het ogenblik dat die vitale doorgangsas een paar weken (?) onderbroken wordt zullen een aantal pendelaars hun stallinggedrag alweer (moeten) aanpassen/veranderen.
Daarom is het goed dat er flink weesfietsen geruimd wordt.
De dagdagelijkse pendelaar zal er dankbaar gebruik van maken.
Maar wil men dan aub dergelijke pendelaaronvriendelijke grappen achterwege laten:

21jan13, 13u52, Koningin Maria-Hendrikaplein

21jan13, 13u52, Koningin Maria-Hendrikaplein

Ik begrijp niet wat hiervan de bedoeling was.
Net als ik dit kattebelletje op de site van het Infopunt niet snap:
“Aandacht fietsers: in tegenstelling tot de berichten die via sociale media worden verspreid, zal de ondergrondse fietsenstalling niet ontruimd worden.”

Tot slot: het Infopunt beweert in de Gentenaar dat er rond het station genoeg stallingen zijn.
Hilarisch.
Dat kan enkel een typfout zijn.

6 Responses to “Stickers”

  1. jandefietser Says:

    (Tiens, ik dacht dat ik gisteren een post had achtergelaten… Nog eens proberen).

    600 weesfietsen in die stalling?
    Gisteren een steekproef geteld. Die leverde 18 % fietsen met een geel bandje op. Omgerekend levert dat ongeveer 320 weesfietsen. Een pak minder dan de geruchtenmolen wil, maar we zijn dan ook een week verder. Die fietsen horen daar niet te staan. Mijn voorstel: een kring van stallingen voor maximaal twee werkdagen (daarmee kan weekendparkeren, maar meer ook niet) vlakbij het station. Daarrond een kring, verder van het station, die rekening houdt met studentenvakanties. In een ideale wereld zoekt de NMBS dan contact op met Hogeschool, die een campus heeft aan de Voskenslaan. De stallingen daar kunnen dienen voor vakantieparkeren, bijvoorbeeld in ruil voor een opruimbeurt door Max Mobiel na elke vakantie. Een win-win-win-winsituatie heet dat dan: de NMBS spaart investeringen uit, forenzen hebben meer plaats aan het station, studenten hebben een stalling voor de vakanties waar hun fiets zeker niet wordt weggehaald en de Hogeschool geraakt van zijn weesfietsen in haar stallingen af.

    • Frans Says:

      Allemaal goed en wel, maar zolang de NMBS en het Infopunt stuntelig blijven communiceren, zullen de weesfietsen massaal gedumpt worden aan het station. Het spel met die gele bandjes, bijvoorbeeld, is nieuw en onaangekondigd. In het putje van de winter komt dit agressief over.

      • Tofke Says:

        De grens tussen agressiviteit & assertiviteit is bijwijlen flinterdun en vaak gewoon een kwestie van perceptie.
        Het is m.i.sowieso beter van direct in te grijpen dan slechte gewoontes te laten aankweken.

        • Frans Says:

          In Nieuwsbrief 17 (december 2012) van Project Gent Sint-Pieters staat op p. 3 een uitgebreid artikel onder de titel “Fietsen gaan ondergronds”. Daarin staat een opsomming van alle voordelen: verlicht, veilig, droog,… En er is inderdaad sprake van fietswrakken en weesfietsen met volgende opmerking “Die horen niet thuis in deze fietsenstallingen, die vooral voor pendelaars bedoeld zijn”.
          Spijtig dat men daarin niet duidelijk maakt wat weesfietsen zijn en hoelang fietsen in de rekken mogen staan. Het is natuurlijk onbegonnen werk om het hele reglement in die Nieuwsbrief te publiceren, maar de belangrijkste elementen mochten er wel in staan.
          En wanneer gaat men eens de weesauto’s in de omgeving van het station aanpakken? Sinds het begin van de werken worden de schaarse kiss&ridezones haast permanent ingenomen door geparkeerde voertuigen. Moet je die ook ergens in een depot gaan ophalen, op tramafstand van het station?
          Ik heb helemaal geen moeite met het feit dat alle fietsen die langer dan 3 weken achterlaten worden aan het station worden verwijderd, maar men de informatiemiddelen die men inzet, had men wrevel kunnen voorkomen. Zeker in het putje van de winter, wanneer fietsen extreem moeilijk was in Gent.

          • Tofke Says:

            Communicatie is een mooi begrip (maar het vindt moeilijk toepassing in het project Gent Sint Pieters).

            Coherentie is dat ook. Als je een beleid uitstippelt moet je ook uitvoeren wat je aankondigt. A aankondigen en B uitvoeren, dat werkt niet.

            Gelijkheid is anders ook een mooi begrip. Als fietsen “weg getakeld” worden is er geen reden om met dezelfde diligentie wagens weg te takelen.

            Ik heb het ettelijke keren meegemaakt dat ik door een foutparkeerder mijn garagedeur niet meer open krijg en er mijn fiets zelfs niet meer uit krijg.

            Als je dan nog ergens op tijd wil zijn dan vergeet je het STOP principe en schakel je op het LOT principe (Lopen-Openbaar vervoer-Taxi) want als je moet wachten op politie & takeldienst…

  2. Marc Steens Says:

    grr, hier word ik lastig van. Max Mobiel zou zich beter bezighouden met de stalling aan de Sint-Denijslaan beter toegankelijk te maken. Dinsdagavond (meer dan een week na de eerste sneeuwval) was het hellend vlak nog altijd afgesloten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: